Ukentlig og uavbrutt i over 19 år

I kveld spiller Frank Znort Quartet sin tusenende konsert på rad

(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort».)
(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort».)
På 19 år har de til nå spilt 999 konserter. Det innebærer konsert hver eneste søndag på rad. I kveld spiller de sin konsert nummer 1000.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Vi er et band med et navn som ikke gir noe mening, egentlig. Frank Znort er ikke medlem i bandet, selv om han finnes. Vi er heller ikke en kvartett. Frank Znort Quartet spiller ingen bestemt sjanger, men har et sound.»

Slik starter traileren for en ny dokumentar om Oslo-bandet Frank Znort Quartet, som med sine 22 medlemmer må være verdens største «kvartett».

Frank Znort Quartet har spilt på steder i Oslo i over 19 år, med et lojalt og mangfoldig publikum, de siste ti årene på Blå. Lydbildet er en god blanding av jazz, punk, calypso og andre organiske musikksjangre, men konsertene omtales ofte som uforutsigbare, på tross av tanken som slår oss om et band som har spilt ukentlig i 19 år. Noe som dog er mer forutsigbart, er at Frank Znort kommer til å spille neste søndag.

I dag spiller bandet sin tusenende (!) søndagskonsert på rad (!) siden oppstarten i 1998. Først på St. Hallvards Bistro i Gamlebyen, og på Blå siden 2007. På 19 år har de til nå spilt 999 konserter.

Annonse

– Da Frank Znort Quartet spilte for første gang i 1998, syntes alle at det var så gøy at de ville gjøre det oftere. To dager senere møttes de igjen, og igjen og igjen. Siden den gang har bandet møttes og spilt hver søndag, enten vi har vært i Oslo eller et annet sted i verden, sier gitarist og vokalist Dagfinn «Daffi» Lie.

– Hvordan har dere holdt tellinga?

– Det var Sten Ove Toft på Blå som fant en app som kunne regne det ut, da vi på 19 års-jubileet, en søndag, beregnet hvor mange søndager vi faktisk hadde spilt. Den konstaterte at den tusende søndagsgiggen ble nå i Pinsen.

Gitarist og vokalist Dagfinn «Daffi» Lie på Blå. (Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)                                                                                                                                                            ‘
Frank Znort «Not So Much A» Quartet spiller ukentlig hver søndag på Blå i Oslo. (Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)

HVER SØNDAG møtes de i bandet som har mulighet opp på Blå for å rigge scene, utstyr og for lydsjekk. Avbrutt av et akustisk sett kl. 16.30 hver søndag, blir det rom for øving etter lydsjekk, frem til felles middag på kvelden. Litt som en stor familie.

– Hva gjør Blå til en venue som dere gidder å spille på i hele ti år nå?

– Personalet på Blå er vi alle veldig glad i. De holder ut med oss og setter oss på plass når det trengs. Men det viktigste for oss er publikum. Vi har byen, og kanskje landets beste publikum.

– Hvorfor det?

– Det er fargerikt, danseglad og hyggesøkende. Uten dem hadde vi nok brukt søndagene våre til noe annet, men våre tilhørere og gjester minner oss til gangs på hvor viktig det vi gjør er, hver bidige uke. Så selv om vi krangler så fillene fyker, eller er helt tom for krefter og motivasjon etter en søndag, går regnestykket i pluss for oss.

Ingrid Frivold er trompetist i Frank Znort Quartet. (Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)                                                                                                                                                            
(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)

 

– I regnskapet også?

 Ja, vi tjener penger, men de forblir i bandkassa og blir brukt til drift og felles reiser, sier vokalist Arne Årnes.

– Her går vinninga opp i spinninga akkurat, eller akkurat ikke. Alle i bandet lever av å drive med andre ting, og vi bruker denne fridagen sammen for å spise, spille og hygge oss, legger pianist Sef Foyn til.

– Hvem er Frank Znort, egentlig?

– Frank er en gammel kamerat av bandet, som på en måte blir foreviggjort gjennom oss, sier Dagfinn Lie.

– Ja, altså dere har jo holdt på i evigheter allerede. Men hvis Frank er en kompis, hvem er da Znort?!

– Det har blitt vårt familienavn. Når man lager mat til hverandre og treffes så ofte som vi gjør, så blir man litt som en familie. Og et navn skal man jo ha, samt at det fungerer godt Google-messig, sier Foyn.

(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)                                                                                                                                                           
(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)

– Znort er et gammelt utrykk for slurk og nytt utrykk for sniff, sier Årnes.

– Dere har holdt på i 19 år, med 1 000 konserter, men har «bare» tre albumutgivelser. Gjennomgående er et ønske om å først og fremst være et turnéband, om jeg har forstått det rett. Hvorfor live, fremfor innspilt, når potensialet for publikum er så mye større på nett enn live i dag?

– Vi skulle gjerne spilt inn flere plater i studio. Men det koster formidabelt mye, og det står heller ikke i samsvar med å telle streams på Spotify, sier Daffi.

– Telle streams, mener dere penger?

– Ja. Studiotid er forferdelig dyrt, sier Årnes.

– Det var da veldig opptatt du var av dette, da, sier Foyn.

(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)                                                                                                                                                           
(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)

– Vi er jo, som beskrevet, en vennegjeng som ønsker å spille levende musikk i hvert fall én gang i uka og har egentlig som enhet ikke vært veldig opptatt av å tilbringe tiden sammen i studio. Grunnideen var å spille med folk der vi bor, for folk der de bor, sier Foyn.

– Dessuten er det fint å spille live. Å stå ansikt til ansikt med publikum er mer kontant. Digger de det vi gjør, så ser vi det med en gang.

– Mer kontant! Men tilbake til deres tusenende konsert nå på søndag. Blir det variasjon i konsertene deres av slikt?

– På 19 år har Frank Znort Quartet utviklet seg noe voldsomt, og låtutvalget har vokst med bandet. Første kvelden i 1998 bestod bandet av fem folk, og i dag er vi 20 medlemmer og gjesteartister med et repertoar på flere hundre låter. Det er mye covring, men ikke bare, og vi spiller det på vår måte, sier Daffi.

– Har Frank Znort Quartet noen meninger?

– Frank Znort Quartet er upolitisk og har som mål å spre musikkglede på tvers av kultur, etnisitet, seksualitet og religion — og gjennom årenes løp har vi besøkt og spilt for mennesker i Cuba, Jamaica, Gambia, England, Spania, Tyskland, Tanzania, Zanzibar, Uganda, Japan, Kapp Verde og Ungarn.

(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)                                                                                                                                                           
(Foto: Skjermdump fra dokumentaren «Frank Znort» som kommer til høsten.)

– Men da Blå kanskje måtte stenge, og når utelivet er fortsatt er truet: Fortsatt upolitisk musikkglede?

– At Blå står i fare for å miste bevilgningen er en skam. Blå er et av få steder som ikke diskriminerer og er en institusjon i Oslos uteliv som ikke kan erstattes, sier Årnes.

– Vi stiller oss selvfølgelig bak kravet om fortsatt bevilling til Blå og andre lignende frittstående kulturarrangører uten at vi føler oss politiske av den grunn, sier Foyn.

«Kvartetten» består av Arne Årnes på vokal, munnspill, perkusjon; Anette Waller på vokal og perkusjon; Willy Shanti på vokal, munnspill og perkusjon; Sef Foyn på piano, gitarlele og vokal; Brage Alstadheim på gitar og vokal, Hans Wagner på vass og vokal; Daffi på gitar og vokal; Runar Johannesen på trommer og vokal; Jørgen Gaardvik på conga; Jon Hagevik på tenor saksofon; Geir Moe Daasvand på alt og Bariton-saksofon; Ole Magnus Ekerberg på tuba og vokal; Brage Rognlien på trombone; Ingrid Frivold på trompet og vokal; Gard Brox Jensen på vokal; Shea Harkness på klarinett; Jørund Vålandsmyr på vokal og akustisk gitar; Pål Waller på lydteknikk; Peter Larsen på lydteknikk og Ole Stormarken på lysteknikk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg