Umusikalsk uttalelse fra Spotify

Som musiker er det nesten umulig å tjene penger gjennom Spotify. Og det hjelper ikke alltid å gi ut mer og oftere

– Artister som pleide å gjøre det bra før, vil kanskje ikke gjøre det bra i dette fremtidige landskapet, der du ikke kan spille inn musikk hvert tredje eller fjerde år og tror det kommer til å holde, uttalte Spotify-gründer og CEO Daniel Ek til Music Ally. Det får artister til å koke på sosiale medier. (Foto: Spotify/Presse.)
– Artister som pleide å gjøre det bra før, vil kanskje ikke gjøre det bra i dette fremtidige landskapet, der du ikke kan spille inn musikk hvert tredje eller fjerde år og tror det kommer til å holde, uttalte Spotify-gründer og CEO Daniel Ek til Music Ally. Det får artister til å koke på sosiale medier. (Foto: Spotify/Presse.)
Musikere henter hovedinntektene sine fra helt andre steder enn Spotify. Spotify-gründer Daniel Eks uttalelse om at musikere må jobbe hardere for å tjene penger er derfor ikke bare umusikalsk, men urettferdig, skriver Subjekt-kommentator Henni Krogh.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Spotify-grunder og CEO Daniel Ek sier artister må jobbe og gi ut mer om de ønsker å leve av musikk. Det provoserer.

Mens musikkbransjen sliter med enorme inntektstap denne sommeren, strømmer vi musikk som aldri før. Spotify har nådd en rekordhøy markedsverdi på nærmere 560 milliarder norske kroner.

Gründer og direktør Daniel Ek alene sitter på aksjer verdt nærmere 38 milliarder, ifølge Dagens industri. Den svenske avisen opplyser også om at han har blitt 16,65 milliarder kroner rikere i år.

Så det er kanskje ikke så rart at Ek primært ser på musikken som en handelsvare. Den har tross alt gjort ham til en milliardær. Men hans nyere uttalelser klinger ikke noe særlig godt i ørene til de som lever og ånder for musikken.

Musikere og låtskrivere har fordømt gigantens fordeling av såkalte royalties (penger utbetalt til rettighetshaverne) i flere år, og for systematisk å prioritere artister fra de største plateselskapene gjennom spillelisteplasseringer og promo-samarbeider.

Annonse

Det er med andre ord en del følelsesladd bagasje mellom strømmetjenesten og musikkbransjen. Så da Daniel Ek, som nå lever på skuldrene til så og si alle musikere i verden, presterte å fremstille musikere som late, er det kanskje ikke så rart at begeret rant over for mange.

Umusikalsk

«Artister som pleide å gjøre det bra før, vil kanskje ikke gjøre det bra i dette fremtidige landskapet, der du ikke kan spille inn musikk hvert tredje eller fjerde år og tror det kommer til å holde», sier Ek til Music Ally.

Videre mener Ek at det å være artist handler om å skape engasjement, og å gidde å jobbe hardt.

Ikke overraskende blir mange provosert av den taktløse uttalelsen.

Forventningen om at artister må pumpe ut mer musikk – og oftere – er nærmest absurd når en ser på hvordan dagens musikkbransje er strukturert. Faktum er nemlig at de aller færreste artister lever av Spotify-utbetalinger, fordi de er så lave, og derfor heller av inntekt fra konserter og salg av merchandise. Og ikke minst andre jobber– ved siden av musikkarrieren.

Narrativ feilslutning

Det er bare å se på tallene for å skjønne at det skal mer til enn å tankeløst pumpe ut musikk for å lykkes i strømmetjenestens umulige algoritme.

Spotify utbetaler penger etter et «pro-rata»-system. Det betyr at betaling for hver enkelt avspilling er basert på hvor mye sangen blir streamet i forhold til plattformens mest populære låter. Dette resulterer i at de minste artistene også får uproporsjonalt liten del av kaken.

Ek på sin side hevder at foretaket blir utsatt for en narrativ feilslutning når det kommer til betaling av artister, men ifølge Soundchart betaler Spotify i gjennomsnitt 0.00318 dollar, eller rundt 0,027 kroner, per avspilling.

Skal man tro Daniel Ek, skyldes ikke de økonomiske kvalene feil i Spotifys økonomiske distribusjon, men heller late musikere. For det er jo bare så lett å pumpe ut et par album i året og samtidig opprettholde et meningsfylt forhold til fans, og så klart være en av verdens mest spilte artister.

Null stress.

Mer enn bare handelsvare

Har du egentlig noen gang møtt en artist som sier de er fornøyd med det de får utbetalt for Spotify-avspillingene sine? Ikke?

De fleste lager ikke musikk for å tjene penger, og de aller færreste blir rike av å lage musikk. Musikere blir musikere fordi de brenner for å uttrykke seg musikalsk. Det er noe dypt menneskelig ved det.

Likevel er det altså de mange milliarders industri, hvor noen få tjener seg søkkrike på musikernes engasjement. Klart de med rett kan bli sinte for en så umusikalsk uttalelse fra algoritme-DJ-en.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU