Norge i rødt, rødt og rødt

Norske kulturinstitusjoner deltok i internasjonal belysningskampanje mot mangelfulle koronatiltak

Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Deichman bibliotek, Operaen og det nye Munchmuseet med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)
Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Deichman bibliotek, Operaen og det nye Munchmuseet med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)
Kulturinstitusjoner mener det brenner et rødt lys for kulturlivet på grunn av koronarestriksjoner. Derfor ble kjente bygninger farget i rødt onsdag, i Norge så vel som internasjonalt.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kulturbygg lyste opp i rødt i koronamarkering.

Over 100 kulturbygg og monumenter rundt om i hele landet ble farget røde onsdag kveld.

Det ble gjort etter at det tidligere på dagen ble avholdt en markering foran Stortinget.

Da mørket hadde senket seg ble bygninger som Operaen, Nationaltheatret, Deichman bibliotek og Munchmuseet i Oslo farget rødt. Det samme ble andre kulturbygninger og klubbscener i byer og bygder nasjonalt.

En dame tar et bilde av Operaen i Oslo. Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette kulturhus over hele landet med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)

Internasjonal kampanje

Gjennom september har flere tusen kulturinstitusjoner verden over vært flombelyst i rødt.

Annonse

I Storbritannia har blant annet Tate Modern, The London Eye og The National Theatre vært med på å belyse en alarmerende tilstand for britiske kulturinstitusjoner som følge av koronapandemien.

De ønsker oppmerksomhet rettet mot mangelfulle økonomiske tiltak for å redde kultursektoren.

Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Nationaltheatret med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

Protest for frilanserne

Den internasjonale kampanjen har lokalt tilspissede budskap.

I Norge er det lysdesigneren Magnus Boyd som står bak initiativet. Han ønsker, med kulturinstitusjonene samlet, å belyse frilansernes prekære situasjon.

− Arrangementsindustrien opplever tidenes krise, og vi, menneskene i kulissene, står nå helt alene. Flere av våre kollegaer blir fanget opp av regjeringens krisepakker, men ikke alle, sier Magnus Boyd til Subjekt.

Bakgrunnen for dette er at Regjeringen nå reduserer støtten til selvstendige næringsdrivende og frilansere med hele 2,2 milliarder kroner. Kompensasjonsordningen er hjemlet i en midlertidig lov, som etter planen oppheves 1. november.

Se bildene: Over 1.000 kulturinstitusjoner deltok i rød kampanje

Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Oslo Spektrum med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

Et faresignal

Lysene ble tent som et faresignal for å varsle om at kultur- og eventbransjen trenger hjelp for å klare seg gjennom tiden med koronarestriksjoner.

– Det er rødt farenivå, erklærte styreleder i GramArt, Ivar S. Peersen, foran Stortinget tidligere onsdag.

Han siktet til at regjeringen ønsker å avvikle kompensasjonsordningen for bransjens selvstendig næringsdrivende fra 1. november.

Kulturarenaen Salt i rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

En bransje på spill

I dag jobber 322.000 nordmenn frilans, og andelen blir stadig større.

I kultursektoren jobber særlig mange slik, som selvstendig næringsdrivende. Blant lyd- og lysteknikerne er hele 75 prosent frilansere. Dette kommer frem i en kartlegging Universitetet i Agder har gjennomført i samarbeid med Kulturrom.

− Ved å fjerne den direkte støtten til oss selvstendig næringsdrivende risikerer en hel bransje å stå igjen uten noe fagkompetanse når krisen er over, sier Boyd, og fortsetter:

− Vi stod i store utfordringer med manglende rekruttering og kompetanseflukt allerede før vi ble truffet av tilnærmet full nedstenging den 12. mars, og nå er vi i ferd med å brekke ryggen fullstendig.

Kulturkirken Jakob deltok i den internasjonale kampanjen #RedAlert. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

Disse lyste rødt

Flere hundre institusjoner deltok.

Bare i Oslo-området deltok Munchmuseet, Deichman, Operaen, Nationaltheatret, Konserthuset, Oslo spektrum, Holmenkollen og Telenor Arena, for å nevne noen.

Nasjonalt varslet Kulturfabrikken i Kristiansand, rådhuset i Elverum, kulturhuset i Longyearbyen, Sarpsborg scene, Kongsberg musikkteater, Drammen scener, Bodø kulturhus, Stavanger konserthus, Grieghallen i Bergen, Festningen, Rockheim og Olavshallen i Trondheim, og studenthuset Driv i Tromsø om deltakelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar