Filosofen tar feil

Filosofen som vil styre kjønnsdebatten

Med utgangspunkt i et maleri av surrealisten René Magritte prøver filosof Daniel Gitlesen å få spillerne til sans og samling. Han kunne ikke ha valgt et mer komplisert kunstverk, skriver kunsthistoriker Paul Grøtvedt. (Kunst av René Magritte.)
Med utgangspunkt i et maleri av surrealisten René Magritte prøver filosof Daniel Gitlesen å få spillerne til sans og samling. Han kunne ikke ha valgt et mer komplisert kunstverk, skriver kunsthistoriker Paul Grøtvedt. (Kunst av René Magritte.)
«Både lingvisten, radikalfeministen og kunsthistorikeren tar feil», skriver filosofen. Meg frabedt, skriver kunsthistorikeren.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Paul Grøtvedt svarer i den språkfilosofiske transdebatten.

Hei og hopp, nå er det mange baller i kjønnsdebatten.

Tre kvinner og to menn spiller med og mot hverandre uten å se hvilken ball som er spillets kjerne.

Så spretter plutselig en dommer inn på banen, filosofen Daniel Gitlesen, som vil regulere spillekaoset.

Les også: Nå må intellektuelle-høyre slutte å leke biolog

Annonse

Dette er ikke en tittel

Med utgangspunkt i et maleri av surrealisten René Magritte prøver han å få spillerne til sans og samling.

Han kunne ikke ha valgt et mer komplisert kunstverk.

Maleriet kalles ofte for «Dette er ingen pipe», men tittelen på bildet er en helt annen, nemlig «Bildenes forræderi».

Med tanke på at det er en billedkunstner som har laget maleriet, er det en besynderlig tittel.

Det er også tankevekkende at en kunstner hele sitt liv har laget bilder som i praksis er et forræderi, men mot hva og hvem?

Ser vi på bildets motiv så består det av to tegntyper, et visuelt tegn og en språklig tekst, der ordet «pipe» referer til det visuelle tegnet som ifølge teksten er feil.

Det er her det glipper for filosof Gitlesen.

Les også: De som vil avskaffe ordet kvinne går patriarkatets ærend

Språkspillets hersketeknikker

Han tolker motivets to tegntyper som likestilte på bildets nivå, hvilket det ikke er grunnlag for i hans konklusjon, nemlig at det visuelle tegnet er feil.

Det korrekte måtte være at både det visuelle og det språklige tegnet var feil.

Det er i dette paradokset Magrittes kunst befinner seg.

Dermed er vi tilbake i spillet om tegn og betegnelser, begreper og objekter, kort sagt i språkspillets ulike tankegrep og hersketeknikker.

Noen vil politisere språket, andre vil rense det for ideologisk slagg, og nå en tredje, en filosof, som har gjort seg sine tanker om det vi diskuterer, uten at det han skriver klargjør spillestilen.

Les også: «Han» og «hun» er ikke bare merkelapper

Filosofen tar feil

I farten avlegger han min tekst en kort visitt der han har observert noen feilslutninger.

Det dreier seg om et spørsmål jeg stilte Paul Omar Lervåg:

«Hvordan kan vi vite hva ting virkelig er, hvis vi ikke kan se tingen som den er»?

Her parerer Gitlesen med følgende innvending:

«For det første er det ikke sikkert vi kan det, men uansett betyr ikke det at vi ikke kan se das Ding an sich, at vi ikke kan gjøre observasjoner».

Dette var en helt ny vri på Immanuel Kants distinksjon mellom das Ding an sich og das Ding für mich.

Førstnevnte Ding kan man ifølge Kant ikke se eller sanses, mens sistnevnte Ding er tilgjengelig gjennom sanseerfaring.

Her har nok filosofen Gitlesen rotet med Kants begreper og kategorier og skapt forvirring i debatten.

Les også: Både lingvisten, radikalfeministen og kunsthistorikeren tar feil

Noe usynlig som ikke eksisterer

Mens dette skrives dukker sannelig min hatt og pipe filosof Paul Omar Lervåg opp igjen i spaltene.

Det var hans artikkel de tre damene fra WHRC Norge og undertegnede kommenterte i Subjekt.

Nå har filosof Lervåg funnet ut at vi som er uenige med ham «duellerer mot usynlige fiender som ikke eksisterer».

Tenk «usynlige fiender som ikke eksisterer».

Hvis de ikke eksisterer trenger de vel ikke å være usynlige, men dette er kanskje et eksempel på das Ding an sich, og da er det ikke mer å diskutere.

Les også: Transkritikerne prakker et unaturlig språktyranni på samfunnet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper