Nyklassisisme er ikke løsningen

La oss bygge så lite som mulig, og så fint som vi kan

Arkitekt Knut Folstad har latt seg inspirere av tradisjonell norsk trearkitektur til sitt Tømmertempel. Et godt eksempel, mener artikkelforfatteren. (Foto: Arkitekt Folstad, Knut.)
Arkitekt Knut Folstad har latt seg inspirere av tradisjonell norsk trearkitektur til sitt Tømmertempel. Et godt eksempel, mener artikkelforfatteren. (Foto: Arkitekt Folstad, Knut.)
En ny runde med nyklassisisme vil ikke løse dagens arkitektoniske utfordringer, skriver arkitekt.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Instagramkontoen Arkitekturopprøret Norge vokser fram.

Med jevne mellomrom blir det nødvendig å diskutere arkitektur og byutvikling. Å diskutere om hva som er pent og stygt, hva som funker og ikke.

En stadig tilbakevendende tematikk vært kritikken av modernismen som rådende stilart, og en bedyrelse om at kuren mot det stygge er bygninger basert på “tradisjonell” byggeskikk.

Hva nå enn det betyr.

I det siste har instagramkontoen Arkitekturopprøret Norge fått økende popularitet. På to dager har kontoen vokst med nesten 2000 følgere.

Annonse

En facebookgruppe med samme navn har holdt stand siden 2016 med sentrale medlemmer og bidragsytere som har ytret seg kritisk til modernismen og samtidsarkitekturen i lang tid før dette.

Intet nytt i seg selv, altså, men likevel er det noe som er annerledes, og det kan være lurt å se på hva dette betyr.

Hva som formidles og ikke.

Les også: Slik vil Aftur (22) få klassisismen tilbake

Arkitekt Feliks Ulvåen Isaksen mener det råder liten tvil om at Arkitekturopprørets agenda er å få revitalisert nyklassisismen. (Foto: Privat.)

Toget i revers

Det er mye uklart rundt Arkitekturopprørets agenda, selv om en del av det er tydelig nok.

Listen de selv har laget på facebookgruppen, som blant annet inneholder punkter om at de ønsker: «fri bane for bygg av tradisjonell form».

Ved første gjennomlesning gir det noen assosiasjoner, men det blir straks tydelig hvor intetsigende dette utsagnet er når man flytter blikket over til instagramkontoen.

Her råder det ikke tvil om at det med «tradisjonell» menes «nyklassisistisk». Det er ikke en konto som sikter på å opplyse folk om skjønnhet i arkitekturen, men snarere skremme de vekk fra den stygge.

Her formidles en fortelling om arkitekturproduksjon som slettes ikke stemmer, som om disse «før» og «etter» bildene er de eneste alternativene vi har.

Enten fortsetter vi i samme spor, eller så setter vi toget i revers og kjører bakover.

Det har seg faktisk slik at mange arkitekter og formgivere helhjertet stiller seg bak Arkitektopprørets irritasjon og oppgitthet.

Les også: Markedsliberalismen gir oss dessverre ikke vakker arkitektur.

Ornamenter og farge er på vei tilbake. Arkitekt Folstad, Knut har latt seg inspirere av tradisjonell norsk trearkitektur til sitt Tømmertempel. Et godt eksempel, mener artikkelforfatteren. (Foto: Arkitekt Folstad, Knut.)

Mye stygt og mange feil

Det finnes mye stygt, og det er gjort mange feil.

Men, det er ikke dermed sagt at løsningen er noe vi allerede vet hva er, eller kan peke på og si: «Sånn. Ferdig.»

Modernismen og nyklassisismen deler noe likt i at de nettopp er stilarter som har overordnede skikker og regler for hva som er innafor og ikke.

Når man skaper seg disse rammene, skaper man seg også en formening om hva løsningen må inneholde før man i det hele tatt står overfor et problem eller en situasjon.

I dag er vi bokstavelig talt fri til å forme en bygning slik vi ønsker at den skal være. Vi står fri til å gjøre hva vi vil med dens deler og komponenter, volum og materialer.

Den nyklassisistiske arkitekturen er tøylet, slik som modernismen også var tøylet.

Som samfunnet var tøylet men stadig friere, er også arkitektenes frihet til formgivning blitt større.

I dag arbeides det aktivt blant arkitekter med historiske referanser og tilpassinger, med en sensitivitet for sted og kontekst som er helt uovertruffen i arkitekturhistorien.

Ornamentering er noe som igjen har kommet tilbake som et verktøy i kassa, men på nye måter, og uten ironisk distanse.

Modernismen slik den kritiseres av Arkitekturopprøret, eller av andre som står bak de samme holdningene, er fullstendig umulig å gjenkjenne på mange tegnebord i dag.

Les også: Tre ting Oslo kan lære av Bergen.

Modernisme er langt mer enn høyblokker i Betong, her illustrert av David Brownlow Theater. (Foto: Nick Dearden.)

Mangfold i arkitekturen

Det er viktig å opplyse om dette, for det er tydelig at de som er først ute med å male arkitekter som modernismeindoktrinerte og hjernevasket av utdanningsinstitusjonene ikke velger å oppsøke det selv.

Særlig viktig blir det når lovgivere aktivt kaster seg inn i debatten, og snakker om forslag til endringer og styring fra politisk hold. For en hammer ser alt ut som en spiker. (ref Kristian Tonning-Riises tekst i Subjekt, og Stefan Heggelunds ytringer tidligere i Aftenposten).

I USA signerte Donald Trump en presidentordre om at alle føderale bygninger skulle oppføres i nyklassisistisk stil, før den ble fjernet da Joe Biden ble innsatt.

Slike politiske steg kan også bli tatt her, og da er det viktig å forstå arkitekturen som et bredt felt, med et stort uttrykksmangfold.

Den tilknappede, uniformerte fortiden vår av fullstendig dominerende og gjennomtrengende stilarter har kanskje skadet synet vårt på arkitektur. Heldigvis vi går naknere, mer mangfoldige tider i møte.

Så hvorfor ser vi ikke noe til denne arkitekturen? Til stadig økende grad gjør vi heldigvis det.

Det begynner i det små, og så flyter det opp til toppen, hvor den egentlige eliten, eiendomsutviklerne og utbyggerne fatter de virkelige avgjørelse om hva som skal bygges.

Men her tråkkes det svært forsiktig, og det antas mye feil om folks ønsker og drømmer om bolig og by.

Nå inkluderes stadig mer farge og stadig mer naturlige materialer. Men det går sakte.

Les også: Estetikk handler om sansing. Den nye kunsten og arkitekturen tilbyr det ikke.

Ulvåen Isaksen mener verken høyhus i betong eller nyklassisisme er løsningen. Her fra Nygårdsplassen i Fredrikstad, reist av Mad arkitekter i 2020. (Foto: Kyrre Sundal.)

Nyklassisisme er ikke svaret

Som Arkitekturopprøret Norge selv påpeker, så er det blitt revet mye som ikke burde blitt revet. Og sånn holder vi på fremdeles.

Vi må ta vare på det vi har, ikke bare fordi det er det mest miljøvennlige, men også fordi vi ikke har noen kollektiv kontroll over hva som bygges i dets sted.

Det vil vi aldri få uansett hvor stor grad av befolkningsmedvirkning man har.

Det vi har, det finnes tross alt. Det står der og vi kjenner det.

En bygning forteller oss noe om hvem vi er, en by er en historiefortelling, ikke til pynt.

Form følger funksjon, og form følger mye annet i tillegg. Penger og politikk. Følelser. Og i stadig økende grad: Miljø.

Utfordringene våre er problemer nybygget nynyklassisistisk arkitektur ikke kan løse. Ei heller kan de løses av betongtårn med minileiligheter, eller museer og biblioteker i glass og stål.

La oss bygge så lite som mulig, og bygge så fint vi kan. Når vi først må.

Har du sterke meninger om temaet? Vi vil gjerne høre fra deg! Debattinnlegg sendes til [email protected] og med en maks lengde på 4.000 tegn, ink. mellomrom.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog