Avkolonisering?

Den klassiske musikken har blitt et nøkkelmål for identitetspolitiske krigere

Komponisten Ludwig van Beethoven er et yndet mål for identitetspolitikerne, skriver sosiologiprofessor emeritus ved Universitetet i Kent, Frank Furedi.
Komponisten Ludwig van Beethoven er et yndet mål for identitetspolitikerne, skriver sosiologiprofessor emeritus ved Universitetet i Kent, Frank Furedi.
De som vil avkolonisere klassisk musikk har ingen ambisjoner for fremtiden. De vil bare diskreditere vestlig kulturarv, skriver sosiologiprofessor.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er «Avkolonisering» er på alles lepper.

De siste årene har klassisk musikk blitt et av nøkkelmålene for de identitetspolitiske krigerne. I sitt raseri mot klassisk musikk har de identitetspolitiske elitene avslørt at deres korstog mot «problematisk» kultur egentlig er et korstog mot selve den vestlige sivilisasjonens meritter.

Tidligere har motstandere av klassisk musikk insistert på at den var for elitistisk. Nå insisterer de på at klassisk musikk er for hvit, rasistisk eller kolonialistisk. Akademikere ved Oxford fordømte nylig musikknotasjon som «kolonialistisk» og har angrepet det klassiske repertoaret for å fokusere for mye på «hvit, europeisk musikk fra slavetiden».

Så jeg kan forstå hvorfor professoren i musikkhistorie og teori ved Royal Holloway ved Universitetet i London, Paul Harper-Scott, har bestemt seg for å forlate akademia før woke-bevegelsen tar over fagfeltet hans.

Da Harper-Scott skulle forklare oppsigelsen, pekte han på de såkalte avkoloniseringskampajene i akademia og den trangsynte atmosfæren som om omga dem. Et «stadig mer utbredt syn i musikkvitenskap er at 1800-tallets musikk er et produkt av et kolonialistisk samfunn» og derfor «må klassisk musikk avkoloniseres».

Annonse

Les også: Student vil avkolonisere pensum på Norges musikkhøgskole

Kampanjer som fremmer «avkolonisering» av vestlig kultur feier gjennom kunsten. Den walisiske nasjonaloperaen arrangerte nylig en forelesningsrekke om Puccinis «Madama Butterfly», som utdypet «imperialismen og kolonialismen» i operaen.

De siste årene har det blitt stadig mer populært å se all vestlig kunst og kultur i et svært negativt lys. Bortimot alle store klassiske komponister, poeter og forfattere har vært i siktene deres. Et av hovedmålene er den store europeiske komponisten Ludwig van Beethoven.

Sien 1800-tallet har Beethovens musikalske geni blitt beundret fra alle leire. Musikken hans fanget den europeiske opplysningstidens ånd. Det er kanskje derfor han har blitt et yndet mål for identitetspolitikerne, som har har en sterk fiendtlighet mot opplysningstiden, spesielt dens engasjement for humanistisk universalisme.

Inntil nylig har noen av tilhengerne av identitetspolitikk påstått av Beethoven egentlig var svart. Det er bare seks år siden The Concordian, en studentavis i Minnesota, fordømte «hvitvaskingen» av arven etter Beethoven og hans etniske bakgrunn.

Men nå er problemet med Beethoven tilsynelatende at han var for hvit. Det er en typisk identitetspolitisk angrepsstrategi. Å si at klassisk musikk er «for hvit» er å videreformidle en moralsk fordømmelse. Tragisk nok har mange i akademia tilpasset den kulturelle tidsånden og vil nødig ta avstand fra dette filistiske angrepet på klassisk musikk.

Phili Ewell, for eksempel, en svart professor i musikkteori, har argumentert for at hvitt overherredømme er tydelig i læringen, fremføringen og tolkningen av klassisk musikk. Kollegene har vært påfallende fraværende i møte med kommentarene hans de siste årene.

Ewell har spesielt mye forakt for Beethoven. Ifølge Ewells rasialiserte narrativ er Beethoven bare anerkjent fordi han har blitt «støttet opp av hvithet og mannlighet i 200 år». Hans dom er at Beethoven kun var «over gjennomsnittlig god».

Forsøket på å koble klassisk musikk med systemisk rasisme og slaveri har ingen intellektuell tyngde. Klassisk musikk har en integritet som er rotfestet i en estetisk følsomhet. Den må vurderes på sine egne meritter. De fleste komponistene var hvite fordi denne kunstformen vokste frem i Europa. Rasisme sverter ikke klassisk musikk.

Motstandere av klassisk musikk og deres akademiske medløpere bruker avokoloniseringens retorikk for å gi sitt syn et skinn av rettferd og moral. Men disse menneskene har ikke noe engasjement for frigjøring og frihet. I motsetning til genuint antikolonialistiske bevegelser har disse woke-korsfarerne ingen positiv fremtidsorientering. De vil bare diskreditere vestlig kulturarv.

Trangsynte filistere er kanskje kongene på haugen på universitetene. Men århundrer etter at disse ekle fanatikerne ligger i jorden, vil millioner av mennesker fortsatt bli beveget og inspirert av det klassiske repertoaret.

Les også: NMH-student kritisk til avkolonisering: – Jeg begynte her for å lære Bach

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom