Vi trenger mer enn Munch

Omar Samy Gamal skuffer som kulturbyråd

Sebastian Makonnen Kjølaas er styreleder for Billedkunstnerne i Oslo og Akershus. Han mener kulturbyråden svikter byens kunstnerne, og krever umiddelbar handling. (Foto: Jan Khur.)
Sebastian Makonnen Kjølaas er styreleder for Billedkunstnerne i Oslo og Akershus. Han mener kulturbyråden svikter byens kunstnerne, og krever umiddelbar handling. (Foto: Jan Khur.)
Om Oslo skal bli en kunstby, må kunstnernes produksjonsvilkår være i første rekke, skriver styreleder for Billedkunstnerne i Oslo og Akershus.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er 42% av Oslo kommunes kunstneratelier kan forsvinne i løpet av et år.

Det finnes kun 378 subsidierte atelier for billedkunstnere i Oslo. Av disse står nå 161 i fare for å bli borte innen ett år.

Det tilsvarer 42% av det eksisterende tilbudet. Kunstneres arbeidsmuligheter i hovedstaden forsvinner i en svimlende fart.

Kulturbyråd Omar Samy Gamal (SV) fremstår som en Frp-politiker på utkikk etter å ta «kunsteliten» i sitt debattinnlegg i VG. Dette gjør han i stedet for å bruke tiden sin på å fortsette arbeidet til tidligere byråd Rina Hansen (AP) og forbedre arbeidsforholdene til kunstnere i hovedstaden. Gamal skuffer som byråd og virker ute av stand til å tilrettelegge for et kunstmiljø i hovedstaden som ikke kun dreier seg rundt Munch og de store kunstinstitusjonene.

Kulturetatens egen kartlegging av Oslos kulturelle infrastruktur sier det best selv: «Kommunens rolle og ansvar for å tilrettelegge for kulturell infrastruktur er ikke tydelig definert» og «en stor andel av kommunens produksjonslokaler til kunst- og kulturformål har uavklarte forhold både når det gjelder forvaltningsansvar og tidsperspektiv».

Annonse

Dette på tross av at byrådets uttalte mål er å styrke Oslo som arbeidssted for kunstnere med «økt satsing på infrastruktur, arbeidsplasser og visningsmuligheter». Foreløpig skjer det motsatte, og det går ut over byens kunstnere og befolkningens tilgang på kunst og kultur.

Kunstnere i krise

Nå vil altså 68 atelier på Myntgata, og 7 på Tråsterudlåven forsvinne i 2022. Samtidig står 86 atelier på Ila Pensjonat i fare for å forsvinne allerede i starten av året. Ingen nye atelier er foreslått som erstatning. Drastiske grep og nye bevilgninger må på plass for å unngå en krise for kunstnere i hovedstaden.

Dette er i pakt med Oslo kommunes kunstplan, der en av de høytsvevende ambisjonene er å gjøre Oslo til en «internasjonal kunstby». (Fun fact: Munch nevnes i denne planen hele 40 ganger på skarve 21 sider).

For at Oslo i det hele tatt skal nærme seg å bli en levende  kunstby, i ordets sanne betydning, må det prioriteres å tilrettelegge for en drastisk forbedring av produksjonsvilkårene for kunstnere i byen. Og kulturbyråden burde skjønne at det nå haster å tilrettelegge for flere permanente kommunalt subsidierte atelier i byen.

Det ville vært å satse direkte på kunstnerne i byen, og gi et langsiktig og bærekraftig fun- dament for et voksende, inkluderende og mangfoldig kulturliv.

Mer enn stipender

Kulturpolitikk handler ikke bare om stipender og støtteordninger der det bevilges penger til konkrete prosjekter. Grunnsteinen i et levende kunstmiljø er lokale produksjonsvilkår. Hvordan skal man fylle museer og visningsrom hvis ikke kunstnere som bor og jobber i byen kan bo og jobbe i byen?

Dette problemet må løses før man bryner seg på de mer komplekse debattene rundt hva som er god kunst, og hvordan Oslo skal bli en internasjonal kunstby.

Hovedstaden huser om lag 40% av landets kunstnere. Majoriteten mangler atelier, eller arbeider på rom under 20 kvm.

Kun 5% av søkere ville fått bevilget atelier av kommunen i 2020/2021 hvis det ikke var for Myntgata og Ila Pensjonat, de samme midlertidige lokalene som nå er på vei å forsvinne. Til tross for dette har kulturbyråden ingen overordnet strategi for å forbedre de kunstneriske produksjonsvilkårene i hovedstaden.

Det finnes bygg, men ikke vilje

Kommunen sitter i dag på en rekke bygg som kunne ha blitt brukt som atelier. Det er med andre ord et stort ubrukt potensiale i byen til å frigjøre lokaler til kunstnere på permanent basis.

Men uten en reell strategi for å bedre kunstneres arbeidsvilkår, renner mye av den kommunale og statlige støtten som finnes ut til tidskrevende og dyre midlertidige løsninger for kunstnere som konstant må flytte på seg og etablere nye midlertidige arbeidsrom, med prekære produksjonsvilkår.

På sikt vil en langsiktig satsning ikke bare gi økt forutsigbarhet, men også et mer etablert kunstmiljø som flere internasjonale kunstnere vil ønske å ta del i. For å få til dette trenges drahjelp fra byråden, Kulturetaten og politikerne. Vil de engasjere seg?

Det er på tide å legge handling bak ord, prioritere kunstnerne i byen, og gi dem mulighet til å arbeide og produsere. Som ting ser ut nå kommer Oslo til å miste 161 subsidierte atelier. Det vi trenger er mange, mange fler, ikke færre. Det ville virkelig bidratt til, som Gamal hevder at han ønsker, å gjøre kunsten tilgjengelig for alle.

Les også: Byråden burde investere i kunstfeltet, heller enn å sparke på de minste aktørene

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom