Skjulte krefter og mindre skjult mannssjåvinisme

Motlys/SF film
Motlys/SF film
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I Joachim Triers nye film «Thelma» vert dei som sit i salen mata med det vanlege, urealistiske og mannssjåvinistiske synet på kvinner som ein mytologisk, gal figur ein helst bør stenge inne på loftet.

«THELMA» ER ein film om ei ung kvinne som opplever uforståelege krefter i seg sjølv, og som med desse kreftene påverkar omverda utan å ha kontroll over kva ho gjer. Ho har nett flytta frå vestlandet til storbyen Oslo for å studere på Universitetet. Som nye studenter flest prøver ho å navigere mellom studiene og det sosiale miljøet på Blindern, samt halde kontakten med dei i overkant innpåslitne foreldrene hennar.

Inger Zivana M. Torvund jobber som kunstner under navnet Inka Léontine. Hun har kunstutdannelse fra Bergen, og studerer nå tverrfaglige kjønnsstudier på Universitet i Oslo. Torvund anmelder «Thelma» for Subjekt.                                                                      

Det er frå tidleg av tydeleg korleis familiehistorien dreg med seg noko tungt og løyndomsfullt, og den strenge, men venlege faren og dei kristne verdiane han uttrykker legg seg som eit bakteppe for handlinga. Slik skjønar ein at dette like mykje er ei famlieforteljing og ei skildring av den reisa dei fleste tek for å verte sin eigen vaksne person, som ei forteljing om Thelma sine overnaturlege krefter.

Det er også ei forteljing om korleis det er å vere ung og religiøs, noko som er eit viktig, aktuelt og spennande tema.

Høgst publikumsvenleg

Filmens hovudnarrativ kan vere ein allegori for fleire idear – og dette i seg sjølv er eit bra teikn.

Annonse

Det kan vere eit forsøk på å skildre det eksistensielt usikre ved det å vere menneske, og korleis både religion og vitenskap forsøker finne svar på desse spørsmåla me stiller oss sjølve i vår oppleving av naturen. Eller det kan vere ein allegori for korleis menneskene påverkar naturen i så stor skala at ein ikkje klarer vere seg bevisst dei meir konkrete stega mot katastrofe. Dersom eg er inne på noko, er dette for all del bra ting å løfte opp og drøfte gjennom filmformatet på storskjerm.

Eili Harboe og Kaya Wilkins i Thelma. (Foto: Motlys/SF Film)

Framstillingane av desse ukontrollerte hendingane er overnaturlege, mørke og ubehageleg vakre, balansert av meir daglegdagse scener der unge studenter forsøker å nære seg kvarandre. Dette er ei forteljing som kan overførast til mangt, og er difor høgst publikumvenleg, samstundes som det er ein mystikk ved filmen som får ein til å undre og sitje igjen med fleire spørsmål. Det er altså ein film som fungerer på mange plan, som er fint strukturert og som tek i bruk forteljertrikset å snu om på forteljinga mot slutten og overrasker litt. Ein god film, rett og slett.

Kvinna i Thelma vert, som Beauvoir skriv, Den Andre

Den vesle feministen på skuldera mi sit likevel igjen med ein klump i magen. Det var ikkje som om eg forventa meg ein feministisk synsvinkel frå Joachim Trier, for heilt ærleg består ikkje Oslo, 31. august Bechdel-testen ein gong.

Denne testen er tatt frå ein teikneserie av Alison Bechdel, der ei kvinne har satt seg visse kriterier for å kunne sjå ein film. Desse kriteriene har tre punkt og er som følgjer; 1) Filmen må ha minst to kvinnelege skodespelarar 2) som snakker til kvarandre, 3) om noko anna enn ein mann. Alle kriteriene må vere oppfylte for at filmen skal vere godkjent. Det har vorte vanleg å bruke denne testen for å sjekke i kva grad ein film let kvinner vere heile mennesker med eigne liv, eller om filmen berre reduserer kvinna til eit tilbehør i mannens liv.

Ellen Dorrit Petersen og Henrik Rafaelsen i Thelma (Foto: Motlys/SF Film)

Eg er usikker på om det er ein bevisst inspirasjon, men det slo meg at visse scener og element i Thelma kan minne om Lars von Triers kontroversielle “Antichrist”. Eit eksempel er den sterkt ubehagelege og tragiske detaljen at eit lite barn døyr. Dette er i seg sjølv litt forstyrrande, det at menn står bak forteljingar som skildrer kvinner si skam eller sorg som følgjer opplevinga deira av å vere syster og mor – og der kvinnene anten er sjølvoppofrande eller onde, eller kvifor ikkje begge deler? Det er ikkje detaljane i seg sjølv som uroar meg, fordi fedre har og si eiga historie å fortelje om barn. Men det som plager meg er symbolbruken og framstillinga av kvinner, som er så gjennomgåande liknande i desse to filmane.

Og denne framstillinga eg tenkjer på er den klassiske – der kvinna er lik ein representasjon av naturen, og der farlege og ukontrollerbare krefter nærast sluker kvinnene sjølv. For kvinna i Thelma vert, som Beauvoir skriv, Den Andre gjennom Den Enes ide om Den Andre. Anten er kvinna noko trugande som må haldast i tøyler, eller ho er nærast eit negativ – eit objekt frå kvar naturen strøymer gjennom henne og får mannen til å gjere farlege ting, trass at mannen eigentleg berre er, vel… god.

Farsfiguren i filmen vert slik ein representasjon av kulturen, i dette tilfelle religionen. Han er ein megler mellom naturen og menneskene, og hans oppgåve er å hjelpe Thelma til å slukne dei mørke kreftene i seg sjølv. Mora er sjølvoppofrande, og har lidd i ein sånn grad at ho har enda opp i rullestol. Faren derimot, er den sterke, gode skikkelsen som tek vare på dei begge to.

Eili Harboe i Thelma. (Foto: Motlys/SF Film)                                                                                                                                                                                                   ‘

Dette er ikkje en seier for kvinna

Ein skulle kanskje tru at når Thelma mot slutten så går opp og inn i sine eigne krefter, og klarer øydeleggje det som stopper henne frå å vere seg sjølv – at feministen i ein skulle kunne slappe av. Men ein seier for kven som helst av oss hadde vore ei framstilling av eit modig, sterkt, trygt menneske som tek dei beste vala ho kan ta i den situasjonen ho er i. Thelma i historien vinner på eit vis, både som individ og som representasjon for naturens krefter. Men det er ikkje ein seier for kvinna. Kvinna er desto meir dette mørke og ukontrollerbare – farlege krefter mannen berre kan ønskje å stoppe, men umogleg kan klare å kontrollere.

Lik slangane som dukker opp i filmen, snik denne kjensla seg på ein der i kinosalen – ei altfor vanleg kjensle av skuffelse. Og slangane får ein til å minnast Medusa-myten om ho som vart forvandla til eit monster med slangehår fordi ho vart utsett for valdtekt, og slik måtte bere skammen på kroppen, heilt til ho vart eit symbol på mørke krefter. Medusa er dømd til å forvandle andre til stein, liknande er Thelma dømd til å skade dei ho er glad i.

Eili Harboe i Thelma. (Foto: Motlys/SF Film)                                                                                                                                                                                                   ‘

Publikum vert mata med synet på kvinner som ein mytologis, gal figur

Problemet er at det ikkje vert gjeve noko anna bilete av faren enn den gode meglaren, som berre gjer så godt han kan, sjølv om mykje av det han gjer ganske tydeleg er etisk problematisk. Det skuffande er også at Thelma held fram, til siste slutt, å vere som ei dør inn til mørke, mystiske og svært øydeleggande krefter. Dette vert ikkje utprøvd på noko vis – det er meir som eit faktum enn noko anna, som vert konstatert då ho googlar sjukdommen hennar og berre får opp kvinner, heilt tilbake til heksene som vart brent på bålet.

Det går til og med dit hen at Thelma vert fortalt at ingen kan elske ho, ettersom det som skjer ho berre skjer fordi ho kan få til alt med kreftene hennar – alt som kjem til ho kjem fordi ho vil, fordi ho ønskjer det. Dette er problematisk ikkje berre fordi det både framstiller kvinna som ukontrollerbar, og som ei som kontrollerer andre, men det er også problematisk fordi, som lesbisk eller bifil kvinne, er Thelma allereie utsatt for ikkje å verte tatt på alvor med den legningen ho har.

Det mest problematiske med filmen er kanskje nett at dei personane som vil kjenne seg mest att i hovudpersonen, er personer som definerer seg som unge kvinner i ein sårbar situasjon. Men istadenfor at filmen bidreg til å utfordre biletet samfunnet til alle tider utsett desse kvinnene for, vert dei som sit i salen mata med det vanlege, urealistiske og mannsjåvinistiske synet på kvinner som ein mytologisk, gal figur ein helst bør stenge inne på loftet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)