Refser politiske krav til kunst

En ideologisk kjøttkvern

Bergens kulturbyråd Katrine Berg Nødtvedt (MDG) innfører mangfold og bærekraft som kriterier for hva slags kunst som får offentlig støtte. Bystyrekollega Rolf Scott er blant de som reagerer. (Foto: Pernille Sommer/MDG.)
Bergens kulturbyråd Katrine Berg Nødtvedt (MDG) innfører mangfold og bærekraft som kriterier for hva slags kunst som får offentlig støtte. Bystyrekollega Rolf Scott er blant de som reagerer. (Foto: Pernille Sommer/MDG.)
Ideologiske føringer til kunsten gir hverken mangfold eller kvalitet, skriver bystyrerepresentant Rolf Scott.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Bystyrerepresentant raser mot byrådens mangfoldskrav.

Byrådet i Bergen, med Katrine Nøtvedt i spissen, vil ha ideologisk kontroll og styring på kunstfeltet. Det offentlige skal gi føringer på hvordan kunst skal oppstå og skapes for å bli til «den rene riktige kunst».

Les også: Innfører mangfold og bærekraft som kriterier for å få støtte til kunst

Amerikanske tilstander

I plandokumentet som byrådet la frem i Bergen bystyre 27. januar 2021 beskriver byrådet hvordan deres ideologier skal innføres i kommunen på alle felt. Fra rekruttering til feltet, produksjon av feltet, og til slutt hvilket publikum som skal bruke kunst og kulturfeltet. Tankegangen er tilsynelatende importert fra radikale amerikanske aktivister.

Planen fremstår som byrådets ideologiske manifest. Mangfold og inkludering brukes overalt som ubestridte sannheter for et godt liv i Bergen, men er i hovedsak definert som et identitets-politisert mangfold: «… som sosioøkonomisk, kulturell og etnisk bakgrunn, religion, kjønn, og seksuell orientering, funksjonsevne og alder der det er hensiktsmessig».

Annonse

Les også: – Demonterer kunstnerisk frihet under radaren vår

Ideologisk strengt

Føringene for å få tilskudd er ideologisk strenge. Som de sier om kunstfeltet i punkt 4.1.2, først punkt under overskriften «Tiltak»: «Stille krav til tilskuddsmottaker over egen linje i bybudsjettet om at de skal ha konkrete planer og mål for økt likestilling og mangfold i egen organisasjon og styresammensetning».

Og i punkt syv: «Sette tydelige krav til mangfold i retningslinjene til de åpne tilskuddsordningene, og la mangfold være en sentral del av vurderingsgrunnlaget i alle søknadsbehandlinger. Det skal utformes konkrete mål for hvert fagfelt, og utviklingen i tildelingen vil måles over tid.»

Her oppstår en rekke problemer som omfatter både kunstnerisk frihet og kvalitet, men som i videre forstand handler om ytringsfrihet og det liberale demokratis fremtid. Kunst, filosofi og «the liberal arts» har hatt en avgjørende utvikling på det demokratiet vi har i dag, og kampene mot ensretting, sensur, og alskens kjetteri, er mer enn velkjent.

Les også: Forsvarer mangfoldskrav i kunsten – Gir mer frihet

En ideologisk kjøttkvern

Vil Nødtvedts styring føre til kreativt mangfold og kvalitet? Vil kunst og kultur, når den har gått gjennom Nødtvedts ideologiske kjøttkvern, føre til kreative uttrykk? Vil de høyne vår forståelse for hva det er å være menneske og bidra til den kvalifiserte meningsbrytning som det liberale demokrati er avhengig av? Er det den nye kvotekunsten som skal gi oss den unike og spesielle kunstneriske kvalitet, er det kvotekunsten som skal sikre den frie meningsutveksling i fremtidens offentlige rom?

Nei. Det vil ikke skje. Tvert imot vil den begrense kunstnere sin ytringsfrihet og publikum sin frihet til å kunne vurdere nye frie kunstuttrykk. Fokus er skiftet fra å utvikle et kunstmangfold basert på kreativitet og kvalitet, til at måleenheten for kunstnerisk kvalitet er rekruteringsmangfold, deltakermangfold, og publikumsmangfold. Kunsten er ikke lengre til for sin egen del, men skal brukes til å bekrefte byrådets tolkning av mangfoldet og påvirke befolkningen til å tenke det samme.

Ytringsklima i dag er svært dårlig i dagens Norge. UNG2022-rapporten viser at i aldersgruppe 15–25 år er 52 prosent redde for å si hva de mener. Over en tredjedel unngår å si det de mener fordi det ikke lenger er sosialt akseptert. Dagens samfunn, med sine frihetsorienterte institusjoner, har i en dypere forstand vært muliggjort nettopp gjennom sin kontinuerlige kamp mot det inkvisitoriske enfold.

Les også: – Veien til helvete er brolagt med gode restriksjoner

Konformitetsfabrikk

Sluttsummen er uansett at de kunstnere som reproduserer og bekrefter de rådende ideologier vil befinne seg i en gunstig og privilegert posisjon i kampen om økonomiske midler. De som har avvikende kunstneriske prosjekter hurtig vil bli finansielt marginaliserte, noe som i praksis vil nærme seg et slags berufsverbot (yrkesforbud, red.anm.) med andre midler. Byrådet vil derved ha skapt sitt eget ekkokammer, som vil reprodusere egne ideologier og fordommer.

At byrådet misbruker offentlighetens midler til å fremme egen ideologi er mer enn forkastelig. Den bryter således ettertrykkelig Stortingsmelding 8 (2018-2019) som i paragraf 1.3.2, understreker at ytringsfriheten er grunnleggende for demokrati og for kunst og kulturfeltet som er ytringer. De nasjonale kulturpolitiske mål er derfor «Eit fritt og uavjengig kulturliv som skaper kunst og kulturuttrykk av ypperste kvalitet, framgjar danning og kritisk refleksjon». Jeg kan ikke se at byrådet i Bergen oppfyller noe av det ovennevnte krav fra stortinget.

Rolf Scott er uavhengig bystyrerepresentant i Bergen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo