Avsporing om antisemittisme

Litteraturhuset i Trondheim har for første gang nektet å huse et arrangement. Foredragsholder Hans Olav Brendberg svarer på begrunnelsen om hvorfor.
Litteraturhuset i Trondheim har for første gang nektet å huse et arrangement. Foredragsholder Hans Olav Brendberg svarer på begrunnelsen om hvorfor.
I den grad det fanst ei etablert og rimeleg effektiv interessegruppe, har vi få alternativ til å gje interessegruppa eit rimeleg objektivt og nøkternt namn, av typen «jødisk lobby», skriv innleggsforfattaren.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Hans Olav Brendberg svarer Trond Åm, daglig leder ved Litteraturhuset i Trondheim, om begrunnelsen for at han ikke fikk holde et foredrag der.

Trond Åm skuldar meg for «konsekvent å bruke begreper som ofte anses som antisemittiske» – ein ganske dryg påstand som han (også denne gongen) underbyggjer med eit einaste eksempel: At eg brukar omgrepet «jødisk lobby» om det nettverket av jødiske organisasjonar (Conjoint Foreign Committee, Hilfsverein Deutschen Juden, American Jewish Committee, Alliance Israelite Universelle) som freista påverka europeisk politikk, og særleg rettsstatusen for jødar i statane i aust i tiåret før første verdskrig.

Dette er ei meiningslaus avsporing. I den grad det fanst ei etablert og rimeleg effektiv interessegruppe (det gjorde det) har vi få alternativ til å gje interessegruppa eit rimeleg objektivt og nøkternt namn, av typen «jødisk lobby». Eg er heilt open for å diskutera andre namn, om dei treff betre.

Men eg er ikkje open for å tabuisera og la vera å omtala dette politiske fenomenet – som spela ei viss rolle for dei politiske initiativa som vart tatt under første verdskrig, mellom anna for kolonisering av Palestina.

Innlegget som startet debatten: PST på døra – nå også som meningspoliti

Annonse

Mistenkeleggjering

Det er også sant at det i same periode fanst demonisering og fantasifulle teoriar om jødisk makt, av typen «Zions vises protokoller». Men det er ikkje i seg sjølv grunn nok til å droppa drøfting rolla som dei jødiske nettverka spela i perioden – og som til dømes Mark Levene skriv utførleg om i boka si om Lucien Wolfs diplomatiske rolle i perioden.

Åm supplerer med «har du slutta å slå kona di»-mistenkeleggjering. Eg har i lang tid praktisert opent kommentarfelt (alle som ønskjer diskutera, er i utgangspunktet velkomne), det tyder ikkje at eg har tenkt å stå inne for standpunkta til det andre meiner («hans notorisk tvetydige måte å kommunisere på blant annet overfor åpenlyse antisemitter».)

Eg bed om orsaking for at Åm og Litteraturghuset vart nemnt – det er dei ikkje verdt, og dette er ei avsporing i høve til temaet som denne gongen har offentleg interesse.

Les også: Hengt ut på Tiktok med voldtektsanklage

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom