Når kunst blir skandale

Wikimedia Commons
Wikimedia Commons
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Fra hunder på tredemøller og skulpturer som potensielle terrorist-skjold: Det finnes mange eksempler på kunst som har blitt hatet gjennom tidene.

For en måned siden bestemte Guggemheim-museet i New York å fjerne tre kunstverk fra en kommende utstilling om kinesisk, konseptuell kunst. En underskriftskampanje gikk nemlig i forkant av avgjørelsen, hvor museet ble anklaget dyremishandling.

Verkene som ble fjernet var to videoverk som viste dyr, blant annet hunder som sliter seg ut på tredemøller, og en skulptur med levende insekter og øgler. Samme måned annonserte også Louvre at de la fra seg planene om å vise et verk av den tyske kunstneren og designeren Joep Van Lieshout, av frykt for at det ville skape altfor sterke reaksjoner. Avgjørelsene har blitt kritisert av ytringsfrihets-forkjempere, som er bekymret for at en slik trend skal spre seg.

Duchamps «Fountain» var en «readymade» og skapte i sin tid stor oppsikt som kontroversielt. I dag står verket igjen som et symbol fra sin tid, og verket fått en viktig plass i kunsthistorien. (Foto: Wikimedia Commons)

Skandaløse verk

Og kunst skaper reaksjoner her hjemme også. For bare noen uker siden ble kunstneren Joar Nangos verk til 400 000 kroner i Nord-Fron kommune gjort så mye hærverk mot at det måtte tas ned. Det ble tilgriset med avføring, og sikringer ble skåret over. Og det er langt fra første gang kunstverk vekker så sterke følelser hos folk.

I 1917 viste Marcel Duchamp sin «readymade», «Fountain»; en urinal, som på sin tid var kontroversiell og vakte stor oppsikt, men som i dag har fått en viktig plass i kunsthistorien, og som står igjen som et symbol fra sin tid.

Annonse

Denne uka har kunstkritiker og poet, Kelly Grovier, skrevet en oversikt i BBC over verk som i århundret etter Duchamps urinal har blitt sett på som skandaløse kunstverk.

Vi har plukket ut et par av disse:

Surrounded islands. (Foto: Jennifer Mei.)

Christo and Jeanne-Claude: «Surrounded Islands» (1983)

I 1983 dekte kunstnerne Christo og Jeanne-Claude øyene i Miamis Biscayne Bay i rosa, syntetiske stoffer. Øyene var omdekket i to uker.

Kunsten skapte store reaksjoner, særlig blant miljøforkjempere, som protesterte sterkt.

Miljøforkjemperne var bekymrede for langtidseffektene av installasjonene.

Men verket tvang til slutt lokale politikere og beboere til å diskutere miljø, og hvor skjørt det er — noe som også var et av kunstnernes mål.

Judy Chicago, Dinner Party. (Foto: Wikimedia Commons)                                                                                                                                                                                                                                 

Judy Chicago: «Dinner Party» (1979)

Kunstner Judy Chicagos verk «Dinner Party» består av et trekantet, pådekket bord med plass til 39 kvinner som skulle hylles for sitt bidrag til kulturhistorien. Verket domineres av håndmalte tallerkner, som nesten alle er dekorert med vulva-liknende sommerfugl-symboler. Verket provoserte mange, og den britiske kunstneren Cornelia Parker sa blant annet om verket at «vi er alle redusert til vaginaer, noe som er litt deprimerende.»

Tracey Emin: «My Bed». (Foto: Fry_TheOnly/Flickr)                                                                                                                                                                                                                               

Tracey Emin: «My Bed» (1998)

Da Tracey Emin stilte ut sengen sin i The Turner Prize Exhibition i 1998, vakte det stor oppsikt. Flere pekte på verket som et bevis på hvordan samtidskunsten hadde mistet det helt. De som forsvarte verket hevdet at de var overrasket over hvordan folk kunne bli så sinte på dette, 80 år etter Duchamps urinal.

Richard Serra, «Titled Arch». (Foto: Jennifer Mei/flickr)

Richard Serra: «Tilted Arc» (1981)

Åtte måneder før Berlinmurens fall, kom et team med byggearbeidere til Plaza i New York for å hamre løs på Richard Serras 36 meter lange, og 3,6 meter høye stål-installasjon som ble reist åtte år tidligere. En jury hadde nemlig bestemt at kunstverket måtte fjernes fordi barrikaden ga ly til både terrorister, skadedyr og vandaler. Verket ble tatt bort og satt på et lager.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen