Subjektprisen 2024

Disse er nominert til Årets film og tv

Hvilke filmer og tv-serier var best eller viktigst i 2024? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/tv-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2024 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 17. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

Les også: Gauteshow skal lede Subjektprisen 2024

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Les også: Sikre deg plass til Subjektprisen 2024!

Årets film og tv

I priskategorien Årets film og tv har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem film- og tv-produksjoner.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

Renate Reinsve er, som vanlig, sterk i rollen som Elisabeth i filmen «Armand». Kanskje blir det Oscar denne gangen. (Foto: NFI.)

«Armand» av Halfdan Ullmann Tøndel på Eye Eye Pictures

Årets Oscar-kandidat fra Norge er et mørkt og mystisk skrekkdrama om menneskets evige frykt og fascinasjon for overskridelse. Om noen skulle mistenkt at regissør ​Halfdan Ullmann Tøndel er en såkalt «nepo baby», tror ingen det lenger etter å ha sett denne filmen. Han er Linn Ullmanns sønn og dermed Ingmar Bergman og Liv Ullmanns barnebarn, men står fjellstøtt på egne bein.

«Armand» er en spennende og gripende film om barn som begår urett mot andre barn, og følgene det kan få i skolen og familien. Vi blir ikke overrasket om det er denne filmen som skal bryte forbannelsen som har ligget over landet vårt i altfor mange år: Norge har nemlig aldri vunnet Oscar for «Beste fremmedspråklige film».

Shhhh! Juristen Amira Smajic lovet sine kriminelle samarbeidspartnere om å holde tett, før hun delte hemmelige film- og lydopptak med hele Skandinavia. Det var modig. Og gøy. Og skremmende. (Foto: NRK.)

«Den sorte svane» Av Wingman Media, TV 2 Danmark og NRK på NRK Brennpunkt

«Den sorte svane» lovet mye. Dokumentaren skulle nemlig bli en «sort svane», altså en uventet hendelser som er vanskelige å forutsi, men som har store konsekvenser. Den ville snu dansk samfunnsliv på hodet – og innfridde utrolig nok. Dokumentaren, som er laget i samarbeid med NRK, gir et unikt innblikk i samspillet mellom under- og oververdenen i Danmark. Konsekvensen er at en rekke prominente forretningsfolk, advokater og andre har mistet jobben, og kriminelle har blitt avslørt i full offentlighet.

Serien ledes av den danske stjernejournalisten Mads Brügger. Han viser så til de grader hva uredd, kritisk journalistikk er i stand til. Ikke mange dokumentarserier når «Den sorte svane» opp til støvlene engang.

Ella Øverbye spiller hovedrollen i «Drømmer». Resultatet er en svært imponerende film. (Foto: Motlys AS.)

«Drømmer» av Dag Johan Haugerud på Motlys AS

Alle er enige om at Sex er bra. Men har du sett Drømmer, eller?

Filmtrilogien «Sex Drømmer Kjærlighet» handler om «seksualitet, lengsel og drømmer på ulike måter i dagens Oslo». Alle er skrevet og regissert av Haugerud. Vi mener andre film er sterkest, riktignok i skarp konkurranse med de to andre. «Drømmer» viser hva ekte forelskelse innebærer, sett gjennom øynene til en tenåring som er forelsket i en voksen. Det utgangspunktet kunne fort blitt kleint i hendene på veldig mange andre regissører, men Haugerud evner å skildre store temaer på åpent og troverdig vis.

Å lage tre filmer som publiseres i ett og samme år som en trilogi, er litt av et prosjekt. En stormannsgal fiasko hvis det går skeis, en maktdemonstrasjon dersom alt går rett. Dag Johan Haugerud havner i sistnevnte kategori.

Sunn, norsk ungdom på jakt etter hyppære og makka. Hvis ikke du vet hva det, bør du se Kids in Crime, 1 og 2. Eller... det burde du uansett. (Foto: Martin Øvrevik.)

«Kids in Crime 2» av Kenneth Karlstad på TV 2

Her er det noen som synes det er gøy å lage TV! Hvor ofte hender det at man støter på genuint overskridende underholdningskunst i dette pottitlandet? Nesten aldri.

Sist gang var i 2022, da TV 2 sendte første sesong av Kenneth Karlstads drama-komi-action-skrekkserie «Kids in Crime». Gjennom et ras av referanser til store verk som «Goodfellas», «Scarface» og – av alle ting – «Hotel Cæsar» oppsto det noe genuint nytt. Og «Kids in Crime 2» tar alt som var bra med første sesong, og gjør det større, rikere og dypere. Dette vitale, farlige og fullstendig uimotståelige portrettet av det småkriminelle rusmiljøet i Sarpsborg omkring årtusenskiftet føles som å være fanget i en helt jævlig badtrip med et gryende latterkick i halsen. Blir det langfilm neste gang?

Er det så farlig, da? Leo Ajkic er ikke redd for å stille konfronterende spørsmål til landets farligste kriminelle. Slikt blir det bra tv av. (Foto: NRK.)

«Leo og de farlige» av Novemberfilm på NRK

«Leo og de farlige» er rystende og ubehagelig å se på. NRK-dokumentaren ledet av Leo Ajkic er samtidig opplysende og grensesprengende.

Gjennom fire episoder møter vi personer som regnes blant Norges farligste, alle dømt til forvaring. Vi får innblikk i deres grusomme og tragiske historier. Programleder Leo kombinerer kritiske spørsmål med en empatisk tilnærming. Resultatet er en nyansert historie som vi ikke er overrasket over at er blitt NRKs mest strømmede dokumentarserie. Det viser at viktig stoff fortsatt kan fenge når det fortelles godt.

Leo er ikke politisk korrekt, han spør om det han lurer på. De farlige fremstår som langt mer ulike enn de nokså like overskriftene de skaper.

Din Quisling! Få personer i historien har blitt opphav til en egen fornærmelse. Erik Poppe har laget et fascinerende portrett av mannen hvis navn er blitt ensbetydende med landssviker både på norsk og engelsk språk. (Foto: Agnete Brun/Paradox/SF Studios.)

«Quislings siste dager» av Erik Poppe på Paradox film

Både Anders Behring Breivik og Philip Manshaus har sammenlignet seg med Vidkun Quisling. Dagens debatter om alternative sannheter, konspirasjoner og høyreekstremisme gjør filmen aktuell.

Før Quisling lot seg fenge av Hitler, jobbet han humanitært i Ukraina og Armenia. Han var overbevist om sin egen godhet også da hans antikommunisme smeltet sammen med antisemittisme. Filmen får frem landssvikerens skarpe intellekt og talegaver. Hans sjelekvaler fremheves av klaustrofobiske omgivelser på cellen og blir en rørende kontrast til hans tidligere liv.

Presten Peder Olsen får sympati med mannen han fører dype samtaler med. Regissør Poppe har mot til å skildre norgeshistoriens mest kontroversielle mann som en kompleks karakter, og Gard Eidsvoll briljerer i en krevende rolle. Filmen gir et viktig bidrag til å forstå selvgode, såkalt «sterke menn» og deres appell.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av