Subjektprisen 2025

Disse er nominert til Årets musikkutgivelse

Hvilken musikkutgivelse var best eller viktigst i 2025? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/TV-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2025 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 16. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets musikk

I priskategorien Årets musikkutgivelse har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kandidater.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

«Antiphon of Dirty Water» – Nothing Personal på Braveheart Records

Nothing Personal byr på heksete elektronisk drømmepop, med middelalderreferanser. Om det høres fjernt ut, lover vi alt gir mening så snart du entrer det soniske universet til «Antiphon of Dirty Water». Utgivelsen er ulmende, nærmest hypnotisk.

Med lagvise harmonier og lyrikk full av naturmetaforer og dvelende undring føles «Antiphon of Dirty Water» som et album utenfor tiden, som en drøm eller et eventyr. Nothing Personal har også en finfølelse når det kommer til rytmer og lekenhet – med en slags rytmisk uorden. Så svøpende og myke som tonene er, kan de likevel danne stakkato mønstre.
Det er et album som gir mer og mer, jo mer du lytter. Det viser makten i det stillferdige, samtidig som trioen ikke holder tilbake når det kommer til hverken elektroniske rytmer eller euforiske crescendo. Perfekt til både å drømme og danse til.

«Big City Life» av Smerz på XL Recordings

Sannsynligheten er stor for at alle de kuleste du kjenner, hadde en «Smerz-sommer» i år. Det er takket være albumet «Big City Life».

Catharina Stoltenberg (ja, den Stoltenberg-familien) og Henriette Motzfeldt utgjør duoen Smerz og er kanskje det nærmeste Norge kommer en Charli xcx-sound. Det er et stort kompliment. De skandinaviske party-jentene er ikke den villeste, men med lange blikk, lenger sommernetter og en distinktiv nonchalanse har de sin egen sjarm. Kunstpop-duoen redegjør for denne eksistensen med en distinktiv lekenhet. Det er ingen tvil om at Smerz har håndverket i bunn. Det elektroniske lydlandskapet er så tilbakelent at det nærmest oppleves som organisk igjen.

«Big City Life» er så blasert, så i tiden og så anti-try-hard – det er alt en «Løkka-baddie» skulle ønske hun var.

«Valget å gå, og vi gikk» av Ari Bajgora på Distortion

Ari Bajgora viser et usedvanlig vidt spekter som artist, både tematisk og musikalsk. Med en bemerkelsesverdig mengde livsvisdom til å være 21 år formidler han erfaringer, refleksjoner og følelser med en tyngde og presisjon som treffer bredt. Han er dypt inspirerende, ikke bare gjennom det han sier, men i måten han sier det på.

Ari skriver og rapper med en inderlighet få mestrer, uten at det bikker over i det klisjéfylte eller blir kleint – tvert imot oppleves det ekte, nært og viktig. Samtidig viser han og samtlige låter i albumet en særegen, melodisk finesse, som løfter uttrykket ytterligere og gir musikken en egenartet varme og nerve. Ari Bajgora representerer med albumet «Valget å gå, og vi gikk» en ny generasjon rappere som både våger og evner å være sårbare, smarte og kompromissløse på én og samme tid.

«Sinekyre 3» av Cezinando

«Sinekyre 3» er et egenhendig bevis på det vi har mistenkt en stund: At kunstnerisk risiko alltid er verdt det. Det finnes nok dem som sutrer over at Cezinando ikke lager «Håper du har plass»-hits, men så finnes det heldigvis dem som skjønner at syrete beats og pikselerte produksjoner kan være vel så fengende, for ikke å snakke om emosjonelt ladet.

En umiddelbarhet trenger seg gjennom produksjonen, et evig jag etter neste høyde: om det er rus, ego, puls eller distanse over bakken. Lyrisk har Cezinando gått mer simplistisk til verks: Metaforer leveres som captions, men det er en egen poesi å treffe tidsånden så til de grader. «Sinekyre 3» utfordrer, men viser også at rapperen alltid følger visjon over populisme, en genistrek i det lange løp. Og resultatet er en strålende plate som funker vel så godt på klubben som dagen derpå.

«Soft Spot» av Honningbarna på Nye Blanke

Oppfølgeren til «Animorphs» skuffer virkelig ikke. «Soft Spot» åpner med en reise gjennom livet, som setter stemningen for det som er et av de mest bråkete albumene Honningbarna har sluppet på lang tid.

På «Soft Spot» eksperimenterer Honningbarna med elektroniske lyder og synth over mange lag med intens gitar, bass og trommer. Honningbarna fører oss inn i resonnementer om motmakt og kjærlighet, det eksterne og interne, gjennom livlige bilder og skarpe metaforer. Både lyrisk og instrumentalt uttrykkes dystopien og det absurde. Redsel, samfunnskritikk og raseri syrer gjennom albumet, med et konsekvent glimt i øyet. Honningbarna viser nok en gang at de besitter en bredde ikke mange andre er i nærheten av.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av