Subjektprisen 2020

Debutanten Malin C. M. Rønning (35) har skrevet Årets litteratur

Stjerneskuddet fra Rodeløkka i Oslo trodde knapt at noen ville lese boken hennes. 6.000 stemmer senere er hun prisvinnende.
Malin C. M. Rønning (35) debuterte med «Skabelon» tidligere i år. Boken er hyllet av et samlet kritikerkorps. Nå er boken hennes dessuten stemt frem av vanlig dødelige lesere som Årets litteratur. (Foto: Dev Dhunsi.)

Malin C. M. Rønning (35) er en av årets mest kritikerroste debutanter. Med romanen «Skabelon» (2020) har hun trollbunnet både kritikere og vanlig dødelige med sitt magiske, mørke univers og unike språk.

Det er likevel vanskelig for Rønningen å «helt fatte» at hun nå går av med Subjektprisen 2020 og tittelen Årets litteratur.

Hun var tross alt nominert med ringrevene Karin Haugane og Vigdis Hjorth.

– Det føles veldig uventet. Det var ikke noe jeg var forberedt på, å få en pris, men jeg er så glad for det. Det føles så rart å vinne noe, sier Rønning.

Vi møter forfatterdebutanten i eget hjem på Rodeløkka i Oslo, i et hus så mytisk at det like gjerne kunne vært hentet fra «Skabelon»s skoger

Malin C. M. Rønning mener at å gi ut boken «Skabelon» var som «å kaste boken ned i et svart hull og lure på om noen fikk den med seg». Å jo da. (Foto: Dev Dhunsi.)

En idé fra studiet

– Jeg har alltid skrevet, men det er jo noe alle sier, sier Rønningen.

For det var ikke bare Subjektprisen 2020 som kom uventet på forfatteren. I det hele tatt trodde hun aldri at hun skulle bli nettopp det.

– Da jeg kom inn på forfatterstudiet i Bø tenkte jeg at jeg måtte ha noe å drive med, og så skrev jeg bare på det materialet, sier hun.

Det var starten for «Skabelon», som var et litterært prosjekt hun brukte lang tid på. Også mens hun senere gikk på litteraturutdanningen Litterær gestaltning i Gøteborg, og helt til hun fullførte to år senere.

Da var det på tide å gi utgivelse et forsøk.

– Jeg sendte det til Oktober først. Da var jeg veldig forberedt på å ta hele runden og få avslag og endre ting og prøve på en ny runde, men så sa de ja med en gang. Så det var veldig fantastisk, og uventet, sier Rønning.

Trodde knapt den ville bli lest

Rønning trodde knapt hun skulle bli forfatter, og heller ei at hun skulle få boken utgitt. Men «Skabelon» ble omsider faktum, noe som ble godt etablert i pressen.

VG, Aftenposten, Morgenbladet, Bla, Klassekampen og Subjekt. Et samlet kritikerkorps var så å si helt enige om at Malin C. M. Rønning er vårt nye stjerneskudd.

– Det var mye gode anmeldelser og det var jeg heller ikke forberedt på, sier Rønning, og fortsetter:

– Jeg hadde nok tenkt at den kom til å gå litt under radaren. Jeg trodde det skulle bli å rolig gi ute en bok og bli litt skuffet fordi den ikke fikk noe oppmerksomhet og så gå videre med livet. Det var min tanke.

«Rønnings knappe språk og utypiske fortellergang sørger for en unik leseropplevelse. Med et mytisk mørke og klam kroppslighet bringes fortellingen tett på leseren», skrev Subjekts anmelder.

Boken kom ut under koronaoppslagene.

– Det var rart. Det var som å kaste boken ned i et svart hull og lure på om noen fikk den med seg, sier Rønning.

Men det var mange nok til å ta den imot. 6.000 stemmer senere er hun dessuten favoritt blant Subjekts lesere til å vinne Subjektprisen 2020.

– Det der, sier hun, og peker på prisen som står på kjøkkenbenken:

– Det der er jo noe som kommer som en kjempeoverraskelse fordi jeg ikke har merket at boken har blitt sett. Den har liksom bare levd sitt eget liv, sier Rønning.

«Skabelon» er inspirert av oppveksten til Rønnings egen mor, men hun ønsker også at boken har et samfunnskritisk blikk på vårt forhold til naturen. (Foto: Dev Dhunsi.)

Familie som inspirasjon

«Skabelon» handler om åtte unger som vokser opp i et hus i en skog. Det høres kanskje kjent ut fra Anne-Cath. Vestlys univers, men historien beskriver også oppveksten til Rønningens egen mor.

– Fortellingen handler ikke om min familie, men jeg har alltid hatt lyst til å skrive noe om hva det gjør med barn å vokse opp så avsidesliggende som det mamma gjorde. Og å ha dette spesielle forholdet til naturen, sier Rønning, og fortsetter:

– Det var sånn fortellingen tok til, og så er det jo selvfølgelig veldig mye meg i det. Jeg ser veldig mye av mitt forhold til natur og dyr og ting som minner om hvordan jeg tenkte som barn.

– Hva synes moren din om boken?

– Mamma er veldig begeistret. Hun kjenner seg jo mye igjen, og det synes jeg er veldig gøy, sier Rønning.

Ikke uten samfunnskritisk brodd, både i og mellom linjene:

– Jeg ville også skrive inn en form for sivilisasjonskritikk. Det er en kritikk av hvordan vi behandler natur og dyr og skog, og hvordan vi ser på alt sammen. Det er også en kritikk av samfunnet som ikke fungerer, og barn som ikke blir sett, sier Rønningen.

– Hvorfor har dette opptatt deg?

– Det er viktig, ikke fordi det nødvendigvis er et tema som er underkommunisert, men det er temaer vi ikke kan snakke for mye om, og det er temaer som trengs å belyses på ulike måter for å treffe, sier Rønning.

Rønning poengterer at samfunnet med dagens nyhetsstrøm er så blasert at man trenger nye måter å fortelle og snakke om ting på, noe hun prøver å oppnå i sin litteratur.

– Får du ting fortalt på et annet vis så vil du også tenke noe nytt om det, kanskje de ser det da, sier hun.

I annekset på Rodeløkka har Rønning skapt sin egen magiske verden. (Foto: Dev Dhunsi.)

– Det er veldig viktig å takke

– Hvem ønsker du å takke?

– Det er mange å takke, og det er veldig viktig å takke. Redaktøren min i Oktober, Øyvind Ellenes, må jeg takke fordi han hadde tro på prosjektet, sier Rønning.

Hun vil også takke alle studiekamerater som har lest igjennom manuset, og venner og familie som har vært tålmodige gjennom det hun beskriver som en lang prosess.

– Hva betyr det for deg å få en slik pris?

– Det er jo fantastisk å få anerkjennelse for et arbeid man gjør. Alle sånne prosjekter er jo så personlige, og man legger så mye i det. Man jobber så mye med det, og håper at det vil bli tatt godt imot av verden, sier Rønning og fortsetter:

– Men verden er jo ikke sånn at den er snill med det du gjør, bare fordi du ønsker at den skal være det. Folk tenker sitt og sier det de mener. Så det er hyggelig å få kjempefine tilbakemeldinger som dette.

Subjektprisen har tidligere blitt utdelt av kulturprofiler som Lars Berrum, Yousef Hadaoui og Inger Merete Hobbelstad.

Grunnet koronarestriksjonene har prisutdelingen blitt noe annerledes, men vi får late som likevel:

– Hvem er den ideelle prisutdeler?

– Jeg vil at David Lynch skal dele ut prisen. Han er så vidunderlig, jeg er litt forelsket i ham, sier hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av