Subjektprisen 2020

– Dette tyder på at offentligheten ikke har gått helt fra vettet

Subjekts lesere har talt: De fem Khio-studentene er Årets subjekt.
De nominerte til Subjekts hederspris, Årets subjekt, jobber sitt hjerte nært og kjemper modige kamper. Nå har 6.000 av Subjekts lesere stemt frem vinnerne: De fem Khio-studentene er Årets subjekt. Vi overrasket dem med prisen foran det omstridte kunstverket som skjøt fart i hele den identitetspolitiske stormen på Kunsthøgskolen i Oslo. (Foto: Dev. Dhunsi.)

– Tenk at folk har stemt på oss!

Ja, tenk det.

Få har nemlig møtt så mye motstand som de fem Khio-studentene.

Vi møter Magnus Vanebo, Andrea Veiden, Vebjørn Pedersen, Iris April Andresen og Elias Kallestein på hjemmebanen som ikke lenger føles like trygg.

På Kunsthøgskolen i Oslo pågår det nemlig fortsatt en identitetspolitisk storm.

Subjekt har i det minste en god nyhet til dem: Over 6.000 stemmer er blitt talt, og de fem Khio-studentene går av med tittelen Årets subjekt – vår egne hederspris tildelt noen som jobber sitt hjertet nært og som kjemper modige kamper.

– Sjukt, veldig overraskende, sier Veiden.

– Jeg tar det som et godt tegn, det tyder jo på at offentligheten ikke har gått helt fra vettet enda, sier Pedersen.

– Bananas, egentlig. Jeg hadde aldri sett for meg at vi skulle få en pris for noe av det vi holdt på med, legger Vanebo til, og fortsetter:

– Det viser jo at det kanskje er flere som mener denne samtalen er viktig, sånn grunnleggende og prinsipielt. Det er et godt tegn. Og så er det jo hyggelig med den ekstra legitimiteten som denne prisen gir oss.

Vi overrasket «De fem Khio-studentene» Vebjørn Pedersen (f.v.), Iris April Andresen, Magnus Vanebo, Elias Kallestein og Andrea Veiden med Subjektprisen på Kunsthøgskolen i Oslo – foran kunstverket som skjøt fart i hele den identitetspolitiske stormen. (Foto: Dev Dhunsi.)

Rektor kastet inn håndkledet

Etter at 137 kunststudenter signerte et opprop som krevde av rektor Måns Wrange å ta «den strukturelle rasismen» på Kunsthøgskolen i Oslo til livs, var det rektoren selv som til slutt kastet inn håndkledet.

Han hadde nemlig tilsluttet seg store deler av innholdet i den hjertevarme saken, som blant annet krevde å erstatte pensumlitteraturen med «queer-teori» og «interseksjonell feminisme».

Lite visste han kanskje da om at han skulle få motstand fra fem andre Khio-studenter.

I en kommentar i Morgenbladet skriver de at identitetspolitikk erstatter undervisning og fagmiljø på Kunsthøgskolen i Oslo.

Dette skulle vise seg å bli en av årets største rasismedebatter, og kjente intellektuelle og stemmer fra det norske kommentariatet ga studentene fullt medhold.

«Et utvalg studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo vil ha antirasistiske tiltak som beveger seg mot det autoritære. Det er bekymringsfullt at rektor ser ut til å gjøre knefall», skriver Dagbladet på lederplass.

I Subjekt-juryens nominasjonsinnstilling heter det at «kunsten skal være fri, og ikke være pliktet til å følge moralsk eller politisk aktivisme i sin tid. En kunsthøyskole bør etterstrebe undervisning i åpen refleksjon, ikke formgivende ideologisk indoktrinering. De fem Khio-studentene slår et prinsipielt slag for en sak som egentlig angår oss alle».

«De fem Khio-studentene» er stemt frem som Årets subjekt. På spørsmål om hvem de ønsker seg prisen overukket av, svarer de Khio-rektor Måns Wranfe. (Foto: Dev Dhunsi.)

Hets og sjikane

Det har ikke bare vært populært.

– Det har gått sport i å dra navnene våre gjennom søla. Hovedsakelig på sosiale medier av folk som ikke kjenner oss og aldri har møtt oss, sier Vanebo.

– Og hvordan har det vært å stå i det?

– Det er ganske absurd. Jeg tror ingen av oss har opplevd lignende før, i hvert fall ikke på det volumet som det har skjedd, og med den harde tonen, sier Vanebo.

Medstudenter ville også hindre Vebjørn Pedersen i å møte dronningen. De som stilte kritiske spørsmål ved rasismeoppropene, møtte harde reaksjoner, skriver Aftenposten.

– Hvorfor ville dere stå i denne skuddlinjen?

– Vi har jo fulgt med på disse mønstrene som har eksistert over lengre tid, så ble det tydelig at det var det samme som har foregått her som har foregått andre steder. Da tenkte jeg, og vi, at det var viktig å starte en samtale i offentligheten så fort som mulig, spesielt siden Khio også er en offentlig institusjon, sier Vanebo, og legger til:

– Det var en prinsippsak.

Men de kan også vise til positive tilbakemeldinger. Mange av støtteerklæringene er blitt innsendt anonymt.

– Vi har også fått masse legitimitet av akademikere, media og Subjekt spesielt, så stort sett har det vært positivt. Det har bare vært noen få veldig aktive og veldig høylytte som har prøvd å jobbe imot oss, sier Pedersen.

De fem Khio-studentene har møtt stor motstand for å motsette seg avkoloniseringen av Kunsthøgskolen i Oslo. De mener det går utover skolens faglighet. (Foto: Dev Dhunsi.)

– Lav takhøyde

– Hvorfor tror dere frontene blir så steile i denne debatten?

– Jeg tror det er en god kombinasjon av at kunstfeltet er ganske politisk ensrettet, som har kommet frem i mange studier. Og en annen ting er jo at det er veldig mye selvsensur i kunstfeltet, som også kom frem i en undersøkelse av Fritt ord, sier Vanebo.

I Fritt ord-rapporten «Når kunstnere vurderer ytringsfrihet» (2014) svarer så mange som 35 prosent av de spurte kunstnerne at «framveksten av politisk korrekthet» berører deres kunstneriske ytringsfrihet.

– Når det er en sterkt representert politisk og ideologisk vinge, og det samtidig er lav takhøyde for å si og uttrykke seg på den måten man vil, så er det jo klart at dette kan være en uheldig cocktail, sier Vanebo, og fortsetter:

– Våre kritikere har på en måte gode intensjoner og er gode mennesker på sine måter, men det er en grunnleggende uenighet om hvordan man bør gå frem. Derfor tror jeg det hele bare sprengte som en kruttønne med en gang.

Takker for støtten

Årets prisutdelingsseremoni har som følge av koronapandemien blitt avlyst, men Subjekt deler prisen ut ved smittefrie overraskelsesbesøk.

Prisen har tidligere blitt utdelt av kulturprofiler Audun Vinger, Tommy Tee og Trine Skei Grande.

– Vi får late som. Dere kan derfor velge blant hvem dere vil! Hvem vil dere at skal overrekke Subjektprisen til dere i år?

De tenker seg om.

– Måns Wrange, sier de, nesten samstemt, før det går over i takketalen.

– Vi må først og fremst takke Subjekt for nominasjonen. Det var jo helt sykt i seg selv, Veiden.

– Så må vi også takke de som har støttet oss, og spesielt de som har støttet oss på egen bekostning. Jeg synes det er viktig å gi en stor takk til folk som har vært kule og stått opp for vår rett til å snakke også, sier Vanebo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av