Subjektprisen 2024

Disse er nominert til Årets litteratur

Hvilke bøker var best eller viktigst i 2024? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/tv-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2024 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 17. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

Les også: Gauteshow skal lede Subjektprisen 2024

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Les også: Sikre deg plass til Subjektprisen 2024!

Årets litteratur

I priskategorien Årets litteratur har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem bokutgivelser.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

Forfatteren slurver ikke med medisinfaget, og har detaljkunnskap om alt fra anatomi til rus. «Margaret, er du i sorg» er nominert til Subjektprisen 2024 for Årets litteratur. (Omslag: Aschehoug.)

«Margaret, er du i sorg» av Maria Kjos Fonn på Aschehoug

Margaret nekter å tro at følelser ikke er farlige. Hun har nemlig sett dem ligge døde i senga. Romanen «Margaret, er du i sorg» graver dypt i det uutholdelige, og lar leseren føle hvordan en mors selvmord former datteren fra hun er seks år gammel. Den brutale arven skildres rystende intenst av Maria Kjos Fonn. Jentas gode fantasi klarer ikke å skjerme henne fra smerten på sikt. Som medisinstudent og aborterende kvinne møter hun døden på ny, og barndommens traumer bryter gjennom.

Boken balanserer mellom svart komedie og skjør poesi. Forfatteren slurver ikke med medisinfaget, og har detaljkunnskap om alt fra anatomi til rus. Hovedpersonen gjør historien uforutsigbar. Med sitt lysende intellekt og sin lammende sårbarhet kan hun ende opp hvor som helst.

Langeland leker med språk og metaforer for å skildre en far-datter-relasjon som på fabelaktig vis symboliserer utviklingen av Norge og verden de siste tiårene. (Omslag: Flamme forlag.)

«Nødutgang til dagen» av Morten Langeland på Flamme Forlag

Morten Langeland har gitt ut flere diktsamlinger enn romaner. Det merkes. Med det mener vi ikke at han skriver svake romaner, tvert imot. «Nødutgang til dagen» er poetisk, dyp og detaljrik. Vi følger hovedpersonen Mariane, som jobber som trendanalytiker og reiser til Athen etter farens død. Hennes raske livsførsel egner seg godt til å beskrive mange av vår tids megatrender, som forbrukersamfunnet og globaliseringen.

Langeland leker med språk og metaforer for å skildre en far-datter-relasjon som på fabelaktig vis symboliserer utviklingen av Norge og verden de siste tiårene. Forfatteren makter å troverdig beskrive det helt nære, og sette det i sammenheng med det planetære. Vi glemmer ikke denne fortellingen med det første.

Mímir Kristjánsson er en av venstresidens fremste. I denne boken tilbyr han et sårt innblikk bak familiens fasade, og viser hvordan mennesker er så mye mer enn sine laster. (Omslag: Kagge.)

«Pabbi» av Mímir Kristjánsson på Kagge

Få bøker har skapt like mye engasjement i året som har gått, som «Pabbi» av Mímir Kristjánsson. Den har imidlertid ikke skapt så mye debatt. De fleste er nemlig enige om at den både er en fantastisk bok og et viktig bidrag til forståelsen av et av våre mest utbredte tabuer og folkehelseproblemer: alkoholisme. Mímir er Rødt-politiker på Stortinget og venstresidens kanskje fremste offentlige intellektuelle. I denne boken tilbyr han et sårt innblikk bak familiens fasade, og viser hvordan mennesker er så mye mer enn sine laster. Men er «Pabbi» biografi, sakprosa eller roman? Noe midt imellom, antagelig. Den er imidlertid god nok til å stå på egne bein, som en unik utgivelse i 2024. Pabbi er brutalt ærlig, og bunnsolid litteratur. Skål!

Dette er boken Arbeiderpartiet ikke vil at du skal lese. På spørsmål om hvorfor, svarer de naturligvis at det er formen de misliker, og ikke innholdet. Særlig. (Omslag: Gyldendal.)

«Partiet» av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne på Gyldendal

Nå er det sikkert noen som rynker på nesen, men den massive mengden kritikk mot «Partiet» er ikke er solid nok til å avskrive bokens kvaliteter. Boken er hovedsakelig bygget på bruk av anonyme kilder, og kritikerne vil ha det til at den derfor ikke er til å stole på. Dessuten har Dagbladet-journalistene Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne bommet på enkelte detaljer i første opplag. Men hva så? Innvendinger mot bokens substans glimrer med sitt fravær.

Dette er naturligvis boken Arbeiderpartiet-politikerne ikke vil at du skal lese.

Forfatterne drar oss med inn i de innerste rommene få av oss har tilgang til. Boken skildrer maktkampene som har preget Arbeiderpartiets fall det siste tiåret. Mye er allerede skrevet om Arbeiderpartiet, men forfatterne kommer med nye avsløringer om Jonas Gahr Støres status internt og prosessen rundt Metoo-varslene mot Trond Giske.

 

Kjersti Løken Stavrum sitter godt i det, men er ingen elitist. I «Uhørt» tar hun et oppgjør med elitens tilnærming til ytringsfrihet. (Omslag: Aschehoug.)

«Uhørt» av Kjersti Løken Stavrum på Aschehoug

Synes du dagens offentlighet er polarisert, hatefull og preget av desinformasjon og ekkokamre? Da kan boken «Uhørt! – angsten for det frie ord» gjøre deg litt lystigere til sinns. Kjersti Løken Stavrum er selv en del av eliten. Men hun er ingen elitist. Tvert imot er boken hennes en kritikk av eliten. Mer spesifikt et visst segment av eliten og deres skepsis mot at gamle privilegier må deles med allmennheten.

Boken imøtegår fremstillingen av offentligheten som polarisert og hatefull. «Hvorfor blir offentligheten vår fremstilt slik», lurer Stavrum på, og: «Hvem er hærførerne for denne problemorienterte fortellingen om samfunnsdebatten vår, og hvorfor er de det?»

Denne boken er både opplysende og artig, og skrevet fra et empatisk og nysgjerrig utgangspunkt.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Snart lanseres de nominerte!
Presentert av