Subjektprisen 2019

Disse er nominerte til Årets utstilling

Subjektprisen 2019 deles ut med en storslått prisutdelingsseremoni på Røverstaden 17. desember. Nå kan du være med på å stemme frem vinnerne. Velg blant disse hederlige nominerte.

I kategorien «Årets utstilling» har Subjekts redaksjon kommet frem til fem nominerte utstillinger i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Nå er det opp til våre lesere å avgjøre hvem som går av med Subjektprisen.

Stem på dine favoritter innen kunstkategorien (årets visningsrom, årets utstilling og årets kunstner) i skjemaet nederst i artikkelen.

Subjektprisen er delt i ni kategorier og deles ut ved prisutdelingsseremoni på Røverstaden i Oslo 17. desember.

Hannah Ryggen-triennalen «Nytt land» på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Dag-Arve Forbergskog.)

Hannah Ryggen-triennalen på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum

Hannah Ryggen-triennalen på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum var virkelig et av av kunstårets høydepunkter. Museet, som ligger i Trondheim, har verdens største samling av kunsten til den eminente tekstilkunstneren Hannah Ryggen, og vier hvert tredje år til andre kunstnerskap i hennes navn, under Hannah Ryggen-triennalen. Vanligvis er store deler av Ryggen-samlingen på utlån, men i Hannah Ryggen-triennalen «hentes verkene hjem igjen», og settes i kontekst med samtidskunst fra den internasjonale kunstscenen.

Årets triennale, «Nytt land», var i alt en engasjerende presentasjon av en av våre aller største, og viste at de politiske aspektene ved kunsten hennes er like aktuelle den dag i dag. Gjennom tekstil, skulptur og film i store formater, utforsket seks samtidskunstnere vår kaotiske verden gjennom Ryggens øyne, og resultatet var både hardtslående og kompromissløst.

Høstutstillingen er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Vegard Kleven).

Høstutstillingen på Kunstnernes hus

For første gang på flere år var det konsensus blant Norges kunstkritikere om at Høstutstillingen 2019 var bedre enn på lenge. Og ikke bare god sammenlignet med de mindre vellykkede utstillingene de foregående årene, men god i seg selv. Det er imponerende, når utstillingen skal skape helhet av «en kuratorisk umulighet» med oppunder 100 kunstverk.

Høstutstillingen viste et mangfold av uttrykksformer og tematikker, som på ulikt vis speilet samfunnet vi lever i. Gjennom hele utstillingen, var det vektlegging mellom det individuelle kunstneriske arbeidet og dets omgivelser, uten at sammensetning av arbeidene føltes unødvendig «matchet». Høstutstillingen viste oss heller hvordan subjektive ytringer kan heves mot en større sammenheng, og ble som et spennende bilde på våre kollektive erfaringer.

«Like Betzy» på Nordnorsk kunstmuseum er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets utstilling. (Foto: NNKM.)

«Like Betzy» på Nordnorsk kunstmuseum

«Vandalisme». «Skjending». «Krenking av det offentlige rom». Dette var noen av reaksjonene Nordnorsk kunstmuseum møtte med utstillingen «Like Betzy», som åpnet like før sommeren. Utstillingen ser den norske landskapsmaleren Betzy Akersloot-Berg (1850-1922) i lys av sine mannlige kollegaer, ved blant annet å feste midlertidige skilt og kasser, «som Betzy», på to mannlige statuer i Tromsø og en i Harstad.

Dette kuratoriske grepet, som var en forlengelse til utstillingen inne i museet, hadde som hensikt å sette fokuset på fraværet av kvinner i historien (i Tromsø finnes det ingen statuer av navngitte kvinner). Det er også tatt tydelige grep for å vise kjønnsskjevheter inne i selve utstillingen, hvor de spør seg hvorfor Bezty ble glemt til tross for like stor suksess og reisevirksomhet som sine mannlige samtidige.

 Å «vandalisere» statuer av Roald Amundsen og Carl Gustav Fleisher gikk ikke ubemerket hen, og kommentarfeltene kokte over av sinne hos flere. Det gikk så langt at de som kalte utstillingen for vandalisme, tydde til voldelige aksjoner hvor de vandaliserte formidlingsgrepene rundt omkring i Troms.

Reaksjonene var nok til dels forventet av Nordnorsk kunstmuseum, som var rask på ballen med innlegg i avisa og kuratorsamtaler for å begrunne handlingene sine. Her viste de at dette på ingen måte var en handling som var dårlig gjennomtenkt, men heller både upopulære og modige valg for å løfte betimelige spørsmål som fortsatt har stor relevans den dag i dag.

Utstillingene «I oss verdener» og «Det eksperimentelle selvet. Edvard Munchs fotografier» er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Dag Fosse/Kode.)

Munch-utstillingene på Kode

«Edvard Munch ville trolig likt seg aller best utstilt her på Kode», konkluderte vår anmelder, etter å ha sett de to Munch-utstillingene «I oss verdener» og «Det eksperimentelle selvet. Edvard Munchs fotografier» på Kode i Bergen. Det er ikke en lett oppgave å kaste nytt lys over en kunstner som Edvard Munch – en oppgave Munchmuseet jobber med året rundt. Derfor kom det kanskje litt overraskende på oss at den som klarte jobben best i år, var Kode i Bergen.

Ved å presentere Munch i et nytt og mer eksperimentelt format, evnet Kode å rokke ved gamle fortolkninger av kunstnerens mest sentrale verk. Presentasjonen var en av de sjeldne, med et omfattende utvalg av bildemateriale som muliggjorde en helhetlig visning av Munchs kunstneriske virke, både tematisk og stil- og håndverksmessig. Ved å legge fokus på en helhetlig formidling heller enn en kronologisk fortelling, kombinert med en fantastisk scenografi som spilte på Munchs egne estetikk, åpnet Kode for nye tolkninger av et fra før av overtolket kunstnerskap.

Utstillingen «Rising tide» av Jana Winderen på Kunstnernes hus er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Kunstnernes hus.)

«Rising tide» av Jana Winderen på Kunstnernes hus

Men sin fantastiske evne til å utfordre sansene våre, dro lydkunstner Jana Winderen oss med inn i et dypdykk i landskapene under overflaten i utstillingen «Rising tide» på Kunstnernes hus.

Bokstavelig talt. Utstillingen besto av en massiv 30-kanals lydinstallasjon som formet rommet i en konsert av melodiske komposisjoner, som omfavnet lytteren med en herlig ro. Innbydende sitteplasser, hvor publikum kunne ta seg tid til en mer konsentrert lytting, gjorde det hele til en altoppslukende opplevelse som vi sent vil glemme.

Samtidig som Winderen utvider vår egen forståelse av hva det vil si å lytte, viser hun også til hvordan menneskelig støyforurensning påvirker livet under vann. De fleste organismer er avhengig av å lytte til hverandre for å kunne navigere seg og kommunisere, og i arbeidene sine peker Winderen på hvordan vår interaksjon med disse miljøene er i ferd med å ødelegge dem, presentert i en imponerende omfattende og vellaget utstilling.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av