I et gammelt industriområde i Sandvika i Bærum ligger studioet og øvingslokalene til Nagelhus Schia Productions.
Bygget er rødt, og usedvanlig rundt, visstnok mer enn perfekt for dansekompaniet som flyttet inn der tidligere i år.
Sjefen selv, Guro Nagelhus Schia, viser Subjekt rundt i black boxen.
I bakgrunnen er dansere i ferd med å øve inn en ny oppsetning, og rekker med kostymer, rekvisitter og annen scenografi flyr forbi.
– Takk for omvisningen, men det er egentlig ikke hva vi er her for.
– Hæ?
– Gratulerer med Subjektprisen 2020!
Hun roper.
Vi ler.
– Enorm anerkjennelse
Hun tar seg sammen.
– Dette føles veldig flott, ekstra flott fordi de andre nominerte i denne kategorien er så bra, smiler Schia, og fortsetter:
– Prisen er en enorm anerkjennelse. Jeg har egentlig lært at man ikke skal bry seg så mye om ros eller kritikk, men …
Schia ser bort på assisterende kunsteriskleder Vebjørn Sundby.
– Syns du jeg klarer det, spør Nagelhus Schia.
– Nei, svarer Sundby.
– Vi må takke alle i produksjonen. Alle utøvere danserne, koreografene og alle andre involverte. Og selvsagt Vigelandsmuseet, sier hun.
«Duels» ble nominert med tungtveiende institusjoners oppsetninger på Nationaltheatret, Black Box teater, Det norske teatret, Det vestnorske teatret, og Vega scene.
Konkurrerte mot Madonna
Guro Nagelhus Schia og hennes dansekompani Nagelhus Schia Productions vinner Subjektprisen 2020 og tittelen Årets scenekunst for danseforestillingen «Duels».
Stykket ble oppført på Vigelandmuseet i januar, og utsolgt ganger syv.
Sammen med stjernekoreografene Damien Jalet og Erna Omarsdottir stod de bak det Subjekts redaksjonelle jury kaller for en sjelden opplevelse av slående talent, banebrytende koreografi og Vigelands udødelige skulpturer som scenografi – umulig å glemme.
Nagelhus Schia kunne aldri sett noe slikt for seg.
– Vi hadde enda ikke offentliggjort at vi hadde dannet et nytt kompani da vi var i Gøteborg for å se en premiere med Damien Jalet, sier hun.
Sundby og Nagelhus Schia kjente koreografen Damien Jalet fra å ha danset i samme kompani med ham i Belgia.
– Jeg elsket stykket hans og ville mer enn noe annet si til han at vi hadde et kompani han må komme og besøke og jobbe med, sier hun.
Så snart Nagelhus Schia Productions ble et faktum, hev hun seg over telefonen til Jalet. Koreografen var opptatt med Madonna sin turné i Los Angeles, men kunne heller ikke takke nei til Nagelhus Schia.
– Så jeg kan si at jeg har kranglet om oppmerksomheten hans med Madonna, gliser hun.
I løpet av samtaler over ett år ble ideen om å gjøre stykket i Vigelandmuseet, og å involvere den islandske dansekunsteren Erna Ómarsdottir som medkoreograf.
Drømmeteamet skulle senere vise seg å stå bak Årets scenekunst.
Omringet av kulturarv
Nagelhus Schia forteller om kreativt overskudd og en vanskelig elimineringsprosess.
For hvilke stykker skulle bli gjenværende til det stedsspesifikke stykket?
Forestillingen «Duels» var en vandreforestilling hvor publikum ble guidet gjennom rom etter rom i det ærverdige Vigelandmuseet, begrenset i antall rom.
– Det vi gjorde der inne var ganske vågalt, så det var modig av dem å la oss ha denne forestillingen der, sier Sundby, og fortsetter:
– Vi var jo hele 19 utøvere.
Det er nok å tenke på.
– Temperaturen skulle holdes på et visst nivå med tanke på konserveringen av kunsten. Ikke minst måtte vi også passe på vibrasjonene fra musikken, og holde oss unna enkelte frekvenser, sier Nagelhus Schia.
En sentral del av forestillingen «Duels» var en spesielt intens koreografi hentet fra nyinnspillingen av kultklassikeren fra 1977, «Suspiria» (2018).
Koreografien har gått viralt på Youtube, og er skapt av Damien Jalet selv. Nagelhus Schia er hittil det eneste kompaniet som har fått gjøre denne koreografien, døpt «Volk».
– Det var en ære å få gjøre det stykket live, sier Schia.
Falske billetter og utsolgte forstillinger
Dansekunstneren, som spilte mot Keira Knightley i Hollywood-satsingen «Anne Karenina» (2012), forteller videre om mottakelsen.
– Alle jobbet så fokusert og intenst. Derfor var det ekstra gøy hvor bra mottakelsen ble, både i pressen og blant publikum, sier Nagelhus Schia.
Numbers don’t lie: Forestillingen ble utsolgt ganger syv.
Derfor ble det nødvendig med ekstraforestilling etter ekstraforestilling underveis.
Noe noen mente de hadde rett til å tjene penger på.
– Ja, det var falske billetter i omløp. Billettsvindlere, sier Nagelhus Schia.
– På en danseforestilling. Det sier kanskje sitt?
– Ja, kanskje, ler Nagelhus Schia.
– Har dere tenkt å settet opp stykket på n…
De nikker veldig anerkjennende, begge to.
Ønsker å få pris av Gustav Vigeland
De som ikke rakk å få med seg «Duels» har altså noe å se frem til, men ikke bare fordi at den ifølge Nagelhus Schia Productions skal settes opp på nytt.
Nå jobber dansekompaniet med en ny forestilling, «Realness», som er en sarkastisk parodi av den internasjonalt anerkjente koreografen Daniel Proietto.
– Vi leker med konseptet for reality-TV og tvinger oss til å konfrontere våre egne fordommer og moralske forfall, forteller Nagelhus Schia.
Det er også første gang Nagelhus Schia Productions gjør en strømmet urpremiere.
– Vi vil veldig gjerne tilbake til scenen med full sal igjen. Men pandemien tvinger oss jo til å tenke annerledes og kreativt. Noe som er veldig lærerikt, sier hun.
Subjektprisen har tidligere blitt utdelt av kulturprofiler som kulturminister Trine Skei Grade, komiker Else Kåss Furuseth, rapper Chirag og realitystjerne Adrian Sellevoll.
Grunnet koronarestriksjonene har prisutdelingen blitt noe annerledes, men vi får late som likevel.
– Hvem er den ideelle prisutdeler?
Hun tenker seg om.
– Hvem som helst?
– Ja.
– Da må jeg si Gustav Vigeland! Tenk så fantastisk det hadde vært.
Juryens nominasjonsinnstilling
I en kort periode før koronapandemien inntraff, pendlet stjernekoreografen Damien Jalet mellom Hollywood og Oslo. Han var nemlig aktuell med Madonnas «Madame X»-turné på den ene siden (av Atlanterhavet), og med danseoppsetningen «Duels» i Oslo på den andre.
«Duels» ble utsolgt ganger syv. De heldige få fikk oppleve Jalet, som sammen med den islandske dansekunstneren Erna Omarsdottir, hennes kompani Iceland Dance Company og det norske dansekompaniet Nagelhus Schia Productions fremførte en makeløs vandreforestilling i Vigelandmuseets ærverdige lokaler.
Den sjeldne opplevelsen – bestående av slående talent, banebrytende koreografi og Vigelands udødelige skulpturer som scenografi – er umulig å glemme. Skulpturene ble imitert, utfordret og beveget, og som den aller gjeveste kunsten åpnet «Duels» opp en helt ny verden. I rom etter rom.