Publikum forventer at samtidskunst lar seg forsvare umiddelbart

Linda Bournane Engelberth
Linda Bournane Engelberth
– Vi har en situasjon hvor publikum forventer at samtidskunst skal være noe som lar seg forsvare og forklare umiddelbart - som ren underholdning, skriver billedkunstner Jan Christensen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dagbladet publiserte 24. juni en artikkel hvor de gjennom egne undersøkelser fant at sjansen for å få tildelt penger fra Kulturrådet er større hvis man er Facebook-venn med en eller flere i rådet. Avisen har fulgt opp med flere artikler, og debatten har spredt seg på sosiale medier. Blant annet har Facebook-siden  "Sløseriombudsmannen" publisert deler av en performance av kunstner Mette Edvardsen, som i flere år har fått støtte fra Kulturrådet, med kommentaren "har du venner som fortsatt tror at staten bruker penger fornuftig?". Innlegget har i skrivende stund over 1700 kommentarer. Edvardsen har svart på kritikken i Dagbladet.

VI HAR EN SITUASJON hvor det virker som om publikum forventer at samtidskunst skal være noe som lar seg forsvare eller forklare umiddelbart, som ren underholdning. God kunst innen disse sjangrene – inkludert denne flotte performancen av Mette Edvardsen – er verk som rykker i etablerte regler og former for tenkning og virkelighetsoppfatning. Det er en type forståelse som man bare får ved å se mye kunst og andre eksperimentelle uttrykk – man får det bare gjennom erfaring.

For å beskrive det med et eksempel som alle vil forstå: I prinsippet gjelder dette alle andre spesialiserte bransjer. Dersom man går gjennom tildelinger fra for eksempel Forskningsrådet eller Innovasjon Norge så ville det gjengse publikum finne det ganske vanskelig å forstå hva man snakker om, eller vite hvordan gjennomføring av større forskningsprosjekter av eksperimentell art gjøres.

Eller hva med sport og idrett? Akademisk praksis på høyt nivå? Stipendiatordninger og forskningsposisjoner er ikke nødvendigvis kostnader som lar seg forsvare før i ettertid, når forskning er avsluttet.

GRUNNEN TIL AT PROBLEMATIKKEN i Dagbladets artikkelserie ikke nødvendigvis besvares faglig er at kritikken utgår fra holdninger om at Kulturrådets ene milliard heller skulle gått til dekning av sykehjemsplasser, bompengebegrensninger og andre skattefritak.

Annonse

Dette er et lite hensiktsmessig utgangspunkt for en samtale om kunst på et faglig nivå, hvor kunstneriske referanser og kunstkritisk vurdering syntetiseres og rangeres i forhold kunstnerisk kvalitet – i seg selv et begrep som har blitt feilaktig omtalt som en slags ikke-empirisk, ikke-akademisk definisjon, men som blant utøvere og fagfolk på ingen måte er uforståelig eller uangripelig.

Kunstnerisk kvalitet er faktisk essensen av diskusjonen i fagmiljøet, og helt klart blant medlemmene hos Kulturrådet.

AVSLUTNINGSVIS vil jeg si at det er uheldig at Kulturrådet svarer media med forsvar for byråkratiske prosesser og tekniske detaljer, fordi slik retorikk i seg selv er provoserende på dette publikummet. Publikum fortjener en type kunstfaglig svar og vurdering som gir en forståelse for den større sammenhengen kunstneriske uttrykk har i samfunnet – med en type språk som synliggjør kunstens viktighet og den indre logikken i kunstneriske prosesser.

Jan Christensen er billedkunstner, styremedlem i Fellesverkstedet i Oslo, varamedlem i styret for Kunstnernes Hus, medlem av Kunstnerisk råd for Tromsø Kunstforening og Prosjektrom Normanns og sitter i faglig jury i Sparebankstiftelsen DNBs Kunstpris. 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM