Sponset artikkel

Unge kunsttalenter inntar Aker Brygge

Pop-up-konseptet Kunstkræsj er en arena hvor unge kunstnere kan utfolde seg og samarbeide tverrdisiplinært.

Kunstkræsj er Aker Brygges nye satsning på unge kunstnere. I løpet av det neste året vil en rekke unge kunstnere få muligheten til å vise frem sine arbeider i det ellers travle byrommet.

– Det er første gang som er meg bekjent at en bydel gjør en så modig satsning på kunst og kultur, og som ikke nødvendigvis har en kommersiell appell, sier Maren Mørreaunet Selvaag, og fortsetter:

Kunstkræsj gjør Aker Brygge om til en stor scene for unge kunst- og musikktalenter. (Foto: Thomas Brun.)

– At man som tilfeldig forbipasserende plutselig havner i en konsert, utstilling, performance eller flash mob med ukjente artister både inne og ute, ser vi at allerede gjør området mer levende.

Mørreaunet Selvaag er kurator for Kunstkræsj. Selv er hun 29 år, og et krav for å ta del i Kunstkræsj er at kunstneren er under 35 år gammel.

– Prosjektet har en spesiell satsning på unge talenter. Pop-up-arrangementene vil være uttrykk som viser vei for fremtiden, men som treffer en nerve i samtiden, sier Mørreaunet Selvaag.

Tverrkunstnerisk produksjon

Kunstkræsj er en scene for unge talenter innen billedkunst, design, musikk, performance og teater. Prosjektet har en særlig satsning på tverrdisiplinære kunstprosjekter.

– Da vi utarbeidet prosjektet så vi på hva som manglet på den ellers rike kulturscenen i Oslo. Mange uttrykk har hvert sitt sted, men de blandes sjelden. Som musiker, kunne jeg selv gjerne tenkt meg en arena der jeg treffer kunstnere innen andre kunstarter. Vi som selv er utøvere liker jo ikke å bli satt i bås, så hvorfor skal stedene man oppsøker kunst og kultur bare være knyttet til én kunstform, spør kurator Mørreaunet Selvaag.

Danserne i Kiki House of Meraki var med på «Kunstkræsj» sitt første pop-up-event. (Foto: Kunstkræsj.)

Det har allerede vært avholdt tre pop-up-arrangementer. Mørreaunet Selvaag forteller om mange flotte møter mellom kunsttalenter og publikum. Hun er glad for å se at satsningen fungerer og gleder seg over kunstnernes innsats:

– Kunstnerne har vært overveldende positive til dette. De synes det er befriende med en sjangerfri satsning med fokus på kvalitet.

Mim Stang er markedsførsingssjef for Aker Brygge. (Foto: Mim Stang.)

Kunst som fanger publikums interesse

Aker brygges nye kunstsatsning har som mål å skape en alternativ kunstarena. Kunstnerne får vist arbeidet sitt til et større publikum, utover de som ellers oppsøker kunst- og kulturarrangementer.

– Visjonen vår er å tilrettelegge for at unge talenter skal bli sett og løftet frem – ikke bare av kunstverden, men av folk flest også. Derfor er pop-up-arrangementene gratis og åpent for alle. Det er utrolig gøy å se at det fungerer, og hundrevis av mennesker har allerede vært innom. Vi opplever stor nysgjerrighet og glede rundt prosjektet, forteller Mim Stang, Marketing Manager for Aker Brygge.

I kurateringsprosessen har Mørreaunet Selvaag vært bevisst sitt publikum:

– For meg er det viktig å ha med kunst som evner å umiddelbart fange mottagerens oppmerksomhet. Det kan godt være «smal» kunst, men for at det skal fungere på våre plattformer må det være en form for utadvendthet i uttrykket.

Utstillingen med den digital-3D-kunstneren Pandagunda har vært svært populær. (Foto: Kunstkræsj.)

Stipend for kunstnere under 35

I tillegg til de ulike pop-up-arrangementene skal Kunstkræsj tildele et stipend på 20.000 kroner den 23. juni.

Kunstkræsj-stipendet var et av premissene jeg satte for satsningen. Vi skal bidra til utviklingen av nye uttrykk. Vi tror at både kunstnerne, kunsten og publikum er tjent med at man møtes på tvers av det man holder på med, sier Mørreaunet Selvaag

Stipendet skal gå til et prosjekt som består av minst to kunstnere, med ulike uttrykksformer, som ønsker å utvikle noe nytt sammen og som kan ha urfremføring på Kunstkræsj i løpet høsten.

– Alle kunstnere under 35 år med tilhørighet til Oslo kan søke frem til 17. juni, opplyser Mørreaunet Selvaag.

For mer informasjon om Kunstkræsj og stipendet, les HER.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.