Cashmere Cat viste oss hvorfor de største stjernene velger beats fra en beskjeden haldenser

Samuel John Ditta
Samuel John Ditta
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Forventningene er skyhøye når Cashmere Cat entrer Kulturkirken Jakob. Men han lever lett opp til dem.

CASHMERE CAT * * * * * *
Kulturkirken Jakob, Red Bull Music Academy-scenen, By:Larm 2017.

På scenen i en stappfull kirke av tettpakket røyk og skarpt lys dukker Cashmere Cat opp på scenen. Han utfører sin kjente vinkehilsen iført en oransje jakke og hodetelefoner før en av vinterens aller feteste konsertopplevelser sparker i gang.

29-åringen har kommet en lang vei siden han toppet Norgesmesterskapet i turntablism tilbake i 2006 og 2007 under navnet «FINAL». Utallige remikser av kjente artister banet vei for å jobbe med kjente artister. Listen er lang som bare det. Navn verdt å nevne: Tory Lanez, Sia, 2 Chainz, Ariana Grande, Charlie XCX, Bon Iver, Ty Dolla $ign, Britney Spears, Travis Scott, Tinashe, R.Kelly, Ludacris, Kid Ink, G-Eazy, Miguel og listen har bare så vidt begynt. I tillegg stod han bak to av låtene på Kanye West sitt siste album «The Life of Pablo» og fire av låtene til The Weeknd sitt album «Starboy».

Norges mest aktuelle produsent åpner settet sitt med det The Weeknd-gjestede sporet «Wild Love», hentet fra nordmannen sitt fremtidige album med samme navn. Det lyder magisk. Han blander «Wild Love» i gamlesorten Cashmere-lyder. Du kan ikke forvente rene låter låt for låt. Det er jo tross alt Cashmere Cat vi ser live — og bakgrunnen fra turntablism blir hyppig vist fram for anledningen. «Det hamres løs» — det blir mer en «Wild Love»-medley med mye annet involvert. Låten varer i hele fem minutter.

Annonse

Alle står stille og venter mens introen på neste låt er et faktum. Det lyder mystisk og treffende. Folk står rolig og er musestille. Opplevelsen fester seg. Det utvikler seg til noe mer eksperimentelt — det lyder hardtslående — før det mikses inn inn i «Mirror Maru», tittellåta til EP-en med samme navn fra 2012. Det er dette lydbildet vi kjenner Cashmere Cat fra. Låter som varer for evig. Før lyden sprenges. Undertegnede har ikke ørepropper på seg. Det utvikles til noe mer eksperimentelt og lyden er nesten høyere enn på Nadia Tehran sin konsert på Mono tidligere på kvelden: Ekstremt høyt. Vanskelig å beskrive — det må oppleves.

Det virker som om han skulle spille seg gjennom hele EP-en «Mirror Maru» i en miks av det nye materiale han skal slippe i løpet av 2017. Det er på en måte 2012 igjen — bare bedre. Det glir over i en helt ny låt kalt «I Like The Way» som har med seg Sophie og Starrah på vokal.

Lysshowet utvikles til å glimte til fra alle kanter av kirkerommet. Det dempes mens klokkespillet går sin gang. En ivrig «fan» vil gi capsen til sin til Cashmere Cat. (Dude. Han har gig.)

Han bryr seg lite om overivrig fans og viser heller kjærlighet til alle i rommet i det «Love Incredible» snurres i gang. Det mest poppa bidraget blir presentert med Camilla Cabello på vokal — dette er også Cashmere Cat sin ferskeste singel. Det lyder noe nedtonet enn på plate, men absolutt et oppløftende innslag.

Han skrur det opp et hakk med «Waves», en låt av Kanye West og med Chris Brown på vokal. En autotunepreget Kanye blir backet av en enda mer autotunepreget Chris Brown. Eller er det Cashmere som tweeker stemmene deres ekstra mye under sitt sett i kveld. Alt blir hardere i det han drar i gang noe hard dance/trance-opplegg, som skytes utover kirkerommet. Nå er vel vår gode venn litt for godt ute av komfortsonen. Men det verste av alt er at det lyder helt sykt fett.

Drake smyger seg inn under en oppbygging. «Fake Love» er et faktum. Når kommer samarbeidet med de to? Vi får vel bare vente, det er vel egentlig bare et spørsmål om tid — i hvert fall ikke avstand, de spilte begge denne helgen i Oslo.

Han har stålkontroll på alt han foretar seg i. Han mikser «Mirror Maru» inn i «Adore» som Ariana Grande har vokal på. Eksperimenteringen fortsetter inn i en syrete hoppefest — før vi får nok et bidrag fra Kanye West, nemlig «Wolves». Det hele glir så over i tradisjonelle Cashmere-lyder. Låter som flyter flittig. Med utallige andre lyder omkranset.

Miguel synger i gang «Do You», men den utføres i Cashmere Cat sin egen remiks av låten. Den starter rolig, men utarter seg som en vulkan av lyder som strømmer utover. Låta varer i en evighet, men variasjonen i settet under låta er så stor. Alt fra rolige til tunge til høye til tweekede partier med vokal fra Miguel.

Selena Gomez på vokal setter i gang «Trust Nobody», mens Tory Lanez sin del som allerede er autotunepreget — når nye høyder. Det sier stopp, før han presenterer kveldens mest basstunge — folk starter å forlate kirken. Cashmere avslutter det hele med akustisk pianospill — dog ikke live. Før han går opp på DJ-pulten og takker og bukker for seg. Folk foran tror Astrid S kommer på scenen, men det er nok bare PURPURRPURPLE som skal overta showet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU