Cashmere Cat viste oss hvorfor de største stjernene velger beats fra en beskjeden haldenser

Samuel John Ditta
Samuel John Ditta
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Forventningene er skyhøye når Cashmere Cat entrer Kulturkirken Jakob. Men han lever lett opp til dem.

CASHMERE CAT * * * * * *
Kulturkirken Jakob, Red Bull Music Academy-scenen, By:Larm 2017.

På scenen i en stappfull kirke av tettpakket røyk og skarpt lys dukker Cashmere Cat opp på scenen. Han utfører sin kjente vinkehilsen iført en oransje jakke og hodetelefoner før en av vinterens aller feteste konsertopplevelser sparker i gang.

29-åringen har kommet en lang vei siden han toppet Norgesmesterskapet i turntablism tilbake i 2006 og 2007 under navnet «FINAL». Utallige remikser av kjente artister banet vei for å jobbe med kjente artister. Listen er lang som bare det. Navn verdt å nevne: Tory Lanez, Sia, 2 Chainz, Ariana Grande, Charlie XCX, Bon Iver, Ty Dolla $ign, Britney Spears, Travis Scott, Tinashe, R.Kelly, Ludacris, Kid Ink, G-Eazy, Miguel og listen har bare så vidt begynt. I tillegg stod han bak to av låtene på Kanye West sitt siste album «The Life of Pablo» og fire av låtene til The Weeknd sitt album «Starboy».

Norges mest aktuelle produsent åpner settet sitt med det The Weeknd-gjestede sporet «Wild Love», hentet fra nordmannen sitt fremtidige album med samme navn. Det lyder magisk. Han blander «Wild Love» i gamlesorten Cashmere-lyder. Du kan ikke forvente rene låter låt for låt. Det er jo tross alt Cashmere Cat vi ser live — og bakgrunnen fra turntablism blir hyppig vist fram for anledningen. “Det hamres løs” — det blir mer en «Wild Love»-medley med mye annet involvert. Låten varer i hele fem minutter.

Annonse

Alle står stille og venter mens introen på neste låt er et faktum. Det lyder mystisk og treffende. Folk står rolig og er musestille. Opplevelsen fester seg. Det utvikler seg til noe mer eksperimentelt — det lyder hardtslående — før det mikses inn inn i «Mirror Maru», tittellåta til EP-en med samme navn fra 2012. Det er dette lydbildet vi kjenner Cashmere Cat fra. Låter som varer for evig. Før lyden sprenges. Undertegnede har ikke ørepropper på seg. Det utvikles til noe mer eksperimentelt og lyden er nesten høyere enn på Nadia Tehran sin konsert på Mono tidligere på kvelden: Ekstremt høyt. Vanskelig å beskrive — det må oppleves.

Det virker som om han skulle spille seg gjennom hele EP-en «Mirror Maru» i en miks av det nye materiale han skal slippe i løpet av 2017. Det er på en måte 2012 igjen — bare bedre. Det glir over i en helt ny låt kalt «I Like The Way» som har med seg Sophie og Starrah på vokal.

Lysshowet utvikles til å glimte til fra alle kanter av kirkerommet. Det dempes mens klokkespillet går sin gang. En ivrig “fan” vil gi capsen til sin til Cashmere Cat. (Dude. Han har gig.)

Han bryr seg lite om overivrig fans og viser heller kjærlighet til alle i rommet i det «Love Incredible» snurres i gang. Det mest poppa bidraget blir presentert med Camilla Cabello på vokal — dette er også Cashmere Cat sin ferskeste singel. Det lyder noe nedtonet enn på plate, men absolutt et oppløftende innslag.

Han skrur det opp et hakk med «Waves», en låt av Kanye West og med Chris Brown på vokal. En autotunepreget Kanye blir backet av en enda mer autotunepreget Chris Brown. Eller er det Cashmere som tweeker stemmene deres ekstra mye under sitt sett i kveld. Alt blir hardere i det han drar i gang noe hard dance/trance-opplegg, som skytes utover kirkerommet. Nå er vel vår gode venn litt for godt ute av komfortsonen. Men det verste av alt er at det lyder helt sykt fett.

Drake smyger seg inn under en oppbygging. «Fake Love» er et faktum. Når kommer samarbeidet med de to? Vi får vel bare vente, det er vel egentlig bare et spørsmål om tid — i hvert fall ikke avstand, de spilte begge denne helgen i Oslo.

Han har stålkontroll på alt han foretar seg i. Han mikser «Mirror Maru» inn i «Adore» som Ariana Grande har vokal på. Eksperimenteringen fortsetter inn i en syrete hoppefest — før vi får nok et bidrag fra Kanye West, nemlig «Wolves». Det hele glir så over i tradisjonelle Cashmere-lyder. Låter som flyter flittig. Med utallige andre lyder omkranset.

Miguel synger i gang «Do You», men den utføres i Cashmere Cat sin egen remiks av låten. Den starter rolig, men utarter seg som en vulkan av lyder som strømmer utover. Låta varer i en evighet, men variasjonen i settet under låta er så stor. Alt fra rolige til tunge til høye til tweekede partier med vokal fra Miguel.

Selena Gomez på vokal setter i gang «Trust Nobody», mens Tory Lanez sin del som allerede er autotunepreget — når nye høyder. Det sier stopp, før han presenterer kveldens mest basstunge — folk starter å forlate kirken. Cashmere avslutter det hele med akustisk pianospill — dog ikke live. Før han går opp på DJ-pulten og takker og bukker for seg. Folk foran tror Astrid S kommer på scenen, men det er nok bare PURPURRPURPLE som skal overta showet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar