Gucci bruker utenomjordiske effekter for å gjøre seg mer folkelig. Igjen!

Skjermdump fra Guccis kampanjefilm
Skjermdump fra Guccis kampanjefilm
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Atter en teit kobling for det italienske luksusmotehuset.

ETTER ET MYE kritisert samarbeid med den New York-baserte grafittikunstneren Trevor Andrew, også kjent som Gucci Ghost, er Gucci tilbake med nytt utenomjordisk tema for sin kleskolleksjon.

Gucci Ghost-samarbeidet ble til etter at grafittikunstneren i tre år i forveien hadde laget sine egne klær med kjent Gucci-monogram. Enn å slå hardt ned på det, tok Gucci kontakt for å samarbeide. Kult nok, hadde kolleksjonen bare vært kul. Eller bare i det minste smart: For på denne måten plasserte Gucci seg tre år bak gatemoten. Men det solgte sikkert så det suste.

???: Hvor ville de med dette spøkelset av en kolleksjon? (Foto: Presse.)
Dårlige designsamarbeid plasserer luksusmotehusene i konkurranse mot kopi-gigantene som H&M og Zara, skriver Siri Isaksen. (Foto: Presse.)
Louis Vuittons samarbeid med kunstneren Jeff Koons. (Foto: Presse.)                                                                                                                                                                                                                                                       

Smakløse luksussamarbeider

Gucci skal ikke få all kritikken for dårlige samarbeider i det siste. Louis Vuitton har også prøvd å gjøre seg mer folkelig med kunstneren Jeff Koons og streetmerket Supreme — begge samarbeidene hundre år etter at det var kult. Bør ikke Gucci og Louis Vuitton være litt i front?

Kanskje ikke. Forhåpentligvis gir det rom for at mindre motehus kan være trendy, og at luksusmotehusene heller konkurrerer mot kopigiganter som H&M og Zara — til stor glede for planeten og miljøet.

Annonse

Gucci går Star Trek

I dag ble Guccis nye kampanjefilm sluppet. Det er regissør Glen Luchford i samarbeid med kreativ leder Christopher Simmonds fått oppdraget om å gjøre Gucci interessant for folk på gata igjen, og de har latt seg inspirere av 50- og 60-talls science fiction. Enda en gang med et utenomjordisk tema.

Filmkampanjen skal selge årets høstkolleksjon.

Kolleksjonen ser fantastisk ut, men det er noe som suger ved det. Kan Gucci slutte å prøve å være så street?

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar