Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Utforskninger av bilder, film og tegning som medium — og som uttrykk for kollektive og individuelle erfaringer — står på dagsorden for ukens utstillingsåpninger.

Denne uka byr både større og mindre utstillingsrom til vernissage som er verdt å få med seg. Vi ser fram til å se samtidskunst i Nasjonalgalleriets tradisjonstunge utstillingssaler og massive mengder kunstfilm under festivalen Sad Disco Fantasia. Les mer om disse, samt tre andre utstillingsåpninger som vi anbefaler denne uken.

Ida Ekblads utstilte verk på Nasjonalmuseets utstilling «Troløse bilder». (Foto: Danby Choi).

«Troløse bilder» på Nasjonalgalleriet

(Universitetsgata 13, åpning torsdag fra kl. 18.00 til 20.00.)

Torsdag åpner samtidskunstutstillingen «Troløse bilder» på Nasjonalgalleriet. Utstillingen favner bredt og omfatter alt fra internasjonalt anerkjente og veletablerte kunstnere som Cindy Sherman og Stan Douglas til den lynferske instagramkunstneren Maria Pasenau.

Gjennom et utvalg på nærmere 40 verk åpner kurator Andrea Kroksnes for en diskusjon rundt utviklingen av forholdet mellom bilde og virkelighet de siste fire tiårene. Teknikkene varierer fra bricolage (kombinasjonskunst) til film og foto. Som helhet utforsker utstillingen bildets definisjonsmakt i et samfunn som i økende grad skaper og påvirkes av visuelle uttrykk.

Annonse

Utstillingen står til 13. mai. Les mer her.

Dag Alveng (Foto: Henie Onstad Kunstsenter.)

«Dag Alveng – Tid som står stille» på Henie Onstad Kunstsenter

(Sonja Henies vei 31, åpning torsdag fra kl. 19.00 til 21.00)

NB! Bare for medlemmer

Siden han debuterte i 1979, har Dag Alveng markert seg som en fotograf i særklasse. Han har vist sine bilder på en rekke solo- og gruppeutstillinger både i inn- og utland. Alvengs bilder kjennetegnes av hans tekniske perfeksjonisme, rik detaljgjengivelse og et unikt spekter av grånyanser.

Som en del av sin femårige fotosatsning åpner Henie Onstad Kunstsenter torsdag en omfattende retrospektiv utstilling av Alvengs kunstnergjerning. Her kan man se alt fra tidlige serier som «Asylum» (1979-1982) til hans nyeste serie «Sjakk» (2017-). Samlet gir de nesten 200 verkene en god oversikt over Dag Alvengs bidrag til fotokunsten, og manifesterer hans posisjon som en av Norges mest innflytelsesrike kunstfotografer.

Utstillingen står til 6. mai. Les mer her.

«Wildlife» av Karin Augusta Nogva på Norske Grafikere åpner i kveld.

«Wilde Life» av Karin Augusta Nogva på Norske Grafikere

(Tollbugata 24, åpning torsdag fra kl. 18.00 til 20.00)

I utstillingen «Wilde Life» reflekterer Karin Augusta Nogva forholdet mellom samfunn og natur gjennom tresnitt og tekstilarbeider. Mer spesifikt retter Nogva oppmerksomheten mot det menneskelig konsums innvirkning på verdens artsmangfold. Nogva utforsker menneskets dekonstruksjon av naturen og forsøk på å rekonstruere den. «Wilde Life» skildrer dobbeltheten i dette, og den evige drakampen mellom menneske og natur.

Utstillingen står til 4. mars. Les mer her.

(Foto: Tegnerforbundet.)

Mette Stausland og Robert Wood på Tegnerforbundet

(Rådhusgata 17, åpning torsdag fra kl 18.00 til 20.00)

Fra torsdag av stilles Mette Stausland og Robert Wood ut sammen i Tegnerforbundets galleri. De to kunstnerne har tidligere vært vist sammen i Kristiansand Kunsthall, og er også å finne i en semipermanent utstilling på Bomuldsfabrikken. Til tross for sine nokså ulike kunstneriske uttrykk, har de to kunstnerne en likartet tilnærming til prosesser. Stauslands energiske og spontane tegninger av mønster og former samtaler derfor godt med Woods tredimensjonale utforskning av strukturer og rom. I sentrum for utstillingen står Stausland og Woods utvidede forståelse av tegnebegrepet.

Utstillingen står til 11. mars. Les mer her.

«Sad Disco Fantasia» åpner på Kunsthall Oslo, Kunstnernes Hus Kino og Cinemateket på i kveld.

«Sad Disco Fantasia» på Kunsthall Oslo, Kunstnernes Hus kino og Cinemateket

(Åpning torsdag kl. 20.00 i Kunsthall Oslo, Rostock gata 2-4)

«Sad Disco Fantasia» er en festival om film som «event», arrangert av Kunsthall Oslo, Kunstnernes Hus kino og Cinemateket. Over fire dager byr de tre aktørene på et imponerende og variert program av ny og gammel kunstfilm, fra Kenneth Angers ikoniske «Rabbit’s Moon» (1950/72) til Anne Haugsgjerds «Flink pike… Sitt pent!» (1991) og Rosalind Nashashibis «Vivian’s garden» (2017). Festivalen åpnes i Kunsthall Oslo torsdag kl. 20 med det rituelle verket «Water from the Waist Down», som kombinerer Marie Kølbek Iversens film «Star Messenger» med en performance av Diana Policarpo og skulpturserien «Other ways» av Gaia Fugazza som vil bli vist i de besøkendes munn.

Festivalen varer fra 8.-11. februar. Se programmet og les mer her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser