Obama-portrettene:

De nye Obama-portrettene vekker reaksjoner. Men er det god kunst?

Vi ringte to kunstkritikere.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

På mandag ble Barack og Michelle Obamas offisielle portretter avduket på Smithsonian National Portrait Gallery i Washington. Kunstneren Kehinde Wiley fra Brookly stod for maleriet av den tidligere presidenten, og Amy Sherald har portrettert presidentfruen.

Begge er anerkjente, afroamerikanske kunstnere, Wiley kjent for sine naturalistiske malerier av afroamerikanere i klassiske positurer, noe som også er en stor del av Sheralds praksis. Etter avdukingen har sosiale medier flytt over av ulike kommentarer om alt fra at Michelle ikke ligner seg selv, til at Barack blir borte i buskene. Vel, SoMe til side, vi lurte på hva de ekte kunstkritikerne synes.

Under avdukingen av portrettene mandag denne uka. (Foto: Skjermbilde / The Smithsonian’s National Portrait Gallery)

– En smule forundret

– Jeg synes det er positivt at dette ikke er et typisk formelt presidentportrett, for slike er ofte dølle og kjedelige, men jeg er likevel en smule forundret over porterttet av Obama, sier Kjetil Røed, kunstkritiker og redaktør i magasinet Billedkunst.

Røed reagerer på at Obama er plassert foran en jungellignende bakgrunn.

Annonse

– Å kombinere mørkhudede med jungel er en uheldig kombinasjon, det så vi jo nylig for eksempel med denne kampanjen til Hennes & Mauritz, som de endte opp med å trekke og beklage. At de har valgt en slik bakgrunn her synes jeg er relativt uproft, og noe som tyder på dårlig dømmekraft.

Han referer til kritikken som nylig ble rettet mot klesgiganten H&Ms kampanje, hvor en svart gutt var påkledd en genser med skriften «Coolest monkey in the jungle» på.

– Sjarmen kommer ikke fram

Kunstkritiker i Morgenbladet, Oda Bhar, ser ikke på Obamas portrett som problematisk på samme måte som Røed, men mener at det er mindre vellykket enn Michelles.

– Han er malt i en stiv og lukket positur, ganske ulikt måten han framsto på som president, selv i alvorlige øyeblikk. Det finnes nok mange fotografier av ham som vil bli husket bedre enn dette portrettet, der han viser en fin kontakt med personer omkring seg. Sjarmen og bevegeligheten hans kommer ikke fram i dette portrettet, der kunstneren har valgt å legge mesteparten av bevegelsen inn i bakgrunnen.

– Blomstene og buskene skal såvidt jeg har forstått symbolisere hvor han kommer fra, med blomster fra Hawaii, Afrika og Chicago. Dessverre bidrar det grønne buskaset mest til å gjøre portrettet rotete. Her hadde det nok vært bedre om kunstneren la vekt på hvordan Obama var som president, enn på å lage et forseggjort bakteppe. 

Strides om Michelles kjole

Bhar sier til Subjekt at hun synes at begge portrettene er morsomme, gledelige og uvanlige.

– Det er noe den norske offentlige verden kunne lære av! Begge knytter an til popart og en forenklende, men samtidig ornamental portrettradisjon, som bringer tankene til så ulike kunstnere som Gustav Klimt og Andy Warhol. Det er svært positivt at presidentparet har valgt afro-amerikanske kunstnere – helt i tråd med sitt politiske engasjement fra årene i det hvite hus, sier hun. 

Røed synes Michelles portrett er greit, og fint.

– Men jeg skjønner for eksempel ikke hvorfor den kjolen sklir ut i en slags abstrakt, geometrisk mønster. Det henviser ikke til en egenskap nødvendigvis.

Bhar mener derimot at  nettopp dette mønsteret understreker noe vesentlig

– Michelle Obamas portrett er særlig vellykket, med sine duse farger og enkle, naturlige og tenksomme positur. Det geometriske mønsteret i kjolen bidrar med en oppstrammende virkning, som understreker den tidligere førstedamens posisjon som kvinnelig ikon, sier Bhar.

Portrettene av Barack og Michelle Obama. (Foto: Kehinde Wiley og Amy Sherald / The Smithsonian’s National Portrait Gallery)

Politisk portrett

«There’s a lot to love in the fanciful image, but there’s also a lot to question», skriver Ben Davis i Artnet om portrettet av Barack Obama.

Nettstedet mener at den tidligere presidenten og presidentfruen virkelig hadde «artcred» da de bodde i det hvite hus, og at denne synes godt i valget av kunstnere til å portrettere dem. Men det at Obama på en måte flyter i en busk av blomster og blader synes rett og slett Davis er rart, og mener at dette er en av grunnene til at det har blitt laget enormt mange ‘memes’ om portrettet.

En av mange Tweets om de nye portrettene av det tidligere presidentparet. 

Er fornøyde

Etter avdukingen av portrettene uttrykte Michelle  hvor overveldet hun er av tanken på alle de unge menneskene som skal gå i galleriet og se bildene av henne og mannen – som to av få svarte som er portrettert her, og vite at det også er to svarte kunstnere som står bak verkene.

– Jeg ville ikke i mine villeste drømmer ha sett for meg et slikt øyeblikk som ung jente. Ingen i min familie har noen gang blitt portrettert, skrev Michelle på Instagram i går.

Også Barack uttrykte sin takknemlighet ovenfor kunstnerne som har malt paret på Instagram:

– I dag ble Kehinde Wiley og Amy Sherald de første sorte kunstnerne til å lage offisielle portretter av presidentparet for Smithsonian. Å si at jeg er ydmyk over denne opplevelsen ville vært en underdrivelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)