«Black Panther» en av årets mest suksessfulle filmer allerede. Og det med god grunn

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den første svarte superheltfilmen er et visuelt eventyr med hyperaktuell tematikk og unik historie.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

«Black Panther» er en historie om fiksjonslandet Wakanda i Afrika, et velstående land holdt i skjul for omverdenen med sofisitikert teknologi. Kongedømmet møter stadig motstand, men filmens handling er hovedsakelig under T’Challa (spilt av Chadwick Boseman) sitt styre.

Wakanda rommer et stort lager av stoffet vibranium, brukt i avansert teknologi fra transport til våpen, men holder det hemmelig for omverdenen både for å bevare sin rikdom, men også for å sikre fred. Slik fremstår Wakanda som et tradisjonelt u-land for resten av verden.

Etter hvert viser det seg at det blir store konflikter i kongeriket, om hvordan kongen og hans medhjelpere vil at landet skal styres. Verre blir det når en gammel erkefiende dukker opp, og en tapt sønn vender tilbake.

Annonse

Minner om virkeligheten

Wakanda minner om mange afrikanske land, og det er lett å dra paralleller til land som Kongo – hvor man finner verdens største koboltproduksjon. Metallet brukes blant annet i mobiltelefoner og i el-biler.

«Black Panther» foregår midt i en metropol omkranset av afrikansk steppelandskap. Det viser kontrasten mellom det tradisjonelle og det moderne, som ofte brukes for å kjennetegne mange afrikanske land. Det er forfriskende å se landet bli malt med en bredere pensel enn det som er vanlig, spesielt i kommersielle filmer.

Filmen tar også tempen på mange områder som blant annet flyktningepolitikk. Når protagonistens eks-kjæreste vil hjelpe flyktninger verden over, ved å dele teknologien som Wakandas befolkning besitter, er det lett å dra tankene mot den så nære flyktningekrisen verden i dag merker, og det evige spørsmålet som Europa står overfor: Hva er god flyktningepolitikk?

«Hvis vi lar flyktninger komme inn i landet vårt, tar de bare med seg alle sine problemer», konstateres det av en av antagonistene i filmen. En åpenbar slutning som vi har hørt utallige ganger før i politiske debatter og kommentarfelt på sosiale medier blant annet i Norge.

Våt drøm for teknofile

Noe av det beste med «Black Panther» er alle deltaljene å feste øynene ved. Spesielt de mange intrikate kostymene som blir brukt, ikke minst den supersofistikerte «Black Panther»-drakten.

Samtidig flekser filmens kvinnelige Q, Shuri (Letitia Wright) den ene avanserte duppeditten etter den andre. I en av scenene ler hun av de amerikanske våpenskuddene som regner ned på henne: «Pistoler. Så primitivt.»

For den teknofile er filmen en våt drøm.

Ikke minst er soundtracket til filmen fantastisk, med pulserende rytmer og dunkende bass. Det er vanskelig å trå feil med Kendrick Lamar på laget.

Utradisjonell superheltfilm

«Black Panther» skiller seg markant fra mange andre superheltfilmer både fra Marvel og DC. De første superheltfilmene fokuserte på karakterer som Captain America, Hulk og Thor, før det bygget seg opp til grandiose slag mellom flere superhelter, gjerne i samme film, slik som forløperen til «Black Panther», «Captain America: Civil America».

Kanskje i takt med tiden, vil noen si, med et trusselbilde som er mye mer komplekst enn for kun noen tiår siden.

Med «Black Panther» tar man det back to basics: Man unngår unødvendige slåsscener, og fokuserer heller på en god historie med et fantastisk visuelt utrykk.

Filmen går også langt i å skildre de mange moralske dilemmaene hovedpersonen står overfor, og dette driver historien fremover på en naturlig måte.

Ved siden av hovedpersonen er det et knippe gode skuespillere som inkluderer Michael B. Jordan («Creed»), Liliya Nyong’o, og vår personlige favoritt, Danai Gurira.

Kvinnelige subjekter, ikke objekter

Selv om en mann har hovedrollen, selvfølgelig, er «Black Panther» også god på å vise kvinnene som sterke beslutningstakere og i førersetet. Hollywood, take notes.

Og på alle disse måtene er «Black Panther» en god og ikke minst unik superheltfilm.

For selv om dette naturligvis er en Hollywoodfilm som følger mange klassiske spor, er historien og representasjonen helt unik. Det er herlig å se en film (i denne sjangeren!) som ikke bare er en forutsigbar samling klisjeer.

Det er også gledelig at filmen har inspirert mange, og det er tydelig på en visning på Colosseum: Mange har pyntet seg i tradisjonelle drakter for å representere sin egen bakgrunn.

Og når filmer inspirer folk til å kle seg pent, betyr den noe for folk. Sjekk bare emneknaggen #BlackPanther på Instagram.



Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg