Når kjøpesenteret Grønland Basar stenger dørene i kveld, dukes det opp for en kunstopplevelse utenom det vanlige

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Performanceduoen Trollkrem har kuratert det de muligens kaller for sitt aller siste samarbeid. I kveld vises første del av Trollkrem Import.

Trollkrem ble etablert i 2013 av kunstnerne Tor Erik Bøe og Jenni Hagevik Bringaker. Målet var å invitere kunstnere de ville se opptre i Oslo, finne nye måter å presentere performancekunst på og å initiere overraskende samarbeid mellom ulike kunstnere og institusjoner.

Tor Erik Bøe på Grønland Basar. (Foto: Una Mathiesen Gjerde.)

I kveld blir et godt eksempel på nettopp det. Som en del av Munchmuseet i bevegelse, har kunstnerduoen Trollkrem kuratert et performanceprogram, som de velger å presentere på et kjøpesenter på Grønland i Oslo etter stengetid.

– Vi stiller oss i opposisjon til idéen om at performancekunst er utilgjengelig og kjedelig, sier Tor Erik Bøe.

Blant annet ved å leke seg med ulike måter å presentere den på:

Annonse

– Selv liker jeg performance fordi det er så utrolig gøy når det funker! Det er et helvete å få det til, nervene blir tynnslitte som bare det. Men, jeg har aldri fått den samme energien av å lage en mer tradisjonell utstilling.

Energisk ble det, da Trollkrem arrangerte legendariske performancekunstfestivalen «Soppen» i Ekebergparken sommeren 2016. På programmet var en god blanding av norske og internasjonale performancekunstere, deriblant Monica Winther fra Oslo og Marcel Alcalá fra Los Angeles.

Mens Bøe og Hagevik Bringaker var midt i planleggingen av festivalen, inviterte kurator for Munchmuseet i bevegelse, Nathalie Hope O’Donnell, seg selv på studiebesøk. Hun ville at Trollkrem skulle gjøre et prosjekt i samarbeid med Munchmuseet. Slik ble Trollkrem Import født.

Mirejam Shalas skal i sin performance fødes på nytt i kjøpesenteret på Grønland. (foto: Tove Sivertsen.)

Vil gjøre performance til en selvfølgelig kulturaktivitet

Trollkrem Import har nå blitt en performancefestival som gjennom det neste halvåret vil foregå på fem ulike kvelder og i fem ulike lokaler i Grønlandsleiret.

– Vi ville dele opp festivalen i fem deler fordi vi ville bruke forskjellige områder på Grønland til forskjellige årstider. Idéen er å gjøre performance til en selvfølgelig og artig månedlig aktivitet, sier Bøe.

Alle prosjekter i regi av Munchmuseet i bevegelse finner sted i området mellom det gamle og det nye museet. Grønland passer i så måte utmerket for Trollkrem Import, i følge Bøe:

– Grønland er den mest interessante bydelen i Oslo, og Trollkrem har alltid vært interessert i å bruke rom som ikke har vært åpenbare for kunst. Etter å ha sjaua i krattet i Ekebergparken under «Soppen», ville vi at Trollkrem Import skulle innta kjøpesenter og karaokebar. Grønlandsleiret er jo kanskje Oslos svar på Santa Monica, sier Bøe.

Først ut er altså Grønlands basar, men i 2018 vil Trollkrem Import også innta Ivars Kro, Grønlands park, Prideparaden og Caféteateret.

– Min visjon for Trollkrem Import er at publikum skal få oppleve fantastiske, uforutsette øyeblikk. Taket skal løfte seg, folk skal møtes og føle at de er en del av noe de aldri har vært med på før, sier Bøe.

Regissør Stine Kajaso skal fremføre et kort teaterstykke inspirert av Ingvar Bergmans «Gycklarnas afton» på Grønland basar. (foto: Munchmuseet.)

Tekstiler fra Grønland

Den første delen av festivalen vil by på stand-up, et teaterstykke om å ikke rekke Vinmonopolet, og en høyenergisk og lavbudsjettstolkning av Ingvar Bergmans «Gycklarnas Afton» (1953).

I tillegg kan man få med seg klær og tekstiler fra området – sydd om og drapert av noen av Norges beste motedesignere – og en performance som sikter på å vise en estetisert versjon av en fødsel.

– Alle kveldens kunstnere har en veldig sterk stemme, men har svært forskjellig bakgrunn. Vi har satt sammen et variert og spennende program, sier Bøe og fortsetter:

– Når var sist gang du fikk se performance brettet ut for åpen scene midt i et stengt kjøpesenter?!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar