Presentert i samarbeid med Oslo Open

Søker etter urhåndverkerens kreativitet

Julia Kidder
Julia Kidder
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Han har markert seg som en av Norges unge lovende kunsthåndverkere. Nå skal Sigve Knutson (27) representere Norge under Milan Design Week 2018.

Knutson er en av fire kunsthåndverkere som Norwegian Crafts vil stille ut verk av under designuka i Milan 17. til 22. april.

– Jeg arbeider innen det man i Norge kaller kunsthåndverk, men jeg vil også si at jeg beveger meg litt mellom design og skulptur, sier Knutson.

Knutson er opptatt av vår kreative forhistorie. Han er interessert i koblingen mellom de første gjenstandene som er laget av mennesker og det vi i dag omgir oss med.

– Jeg søker på en måte etter en delt opplevelse med mennesket som for millioner av år siden oppdaget at en flintstein med avhuggede og skarpe kanter fungerer godt som et kutteredskap. Flintsteinen er starten på en lang utvikling som har ført oss hit vi er i dag, forteller Knutson.

Annonse
Et av Knutsons arbeider i tre (foto: Julia Kidder.)

Jobber intuitivt

Å hele tiden prøve ut nye materialer og teknikker er viktig for Knutson. Det er som regel det som fører til overraskende resultater og som holder han interessert.

Så langt har arbeidet hans bestått av keramikk, metall og tre. Nå prøver han seg også på noen teknikker innenfor tekstil. Leire er imidlertid yndlingsmaterialet hans.

– Leire er ingenting. Det trenger at hender bygger og former det for at det skal bli noe.

Knutson bruker ikke mye tid i tenkeboksen, han gjør; skaper og lager ting intuitivt.

– Jeg bruker veldig lite tid til å tenke og vurdere avgjørelser som må tas i forkant av en utstilling. Jeg bare jobber med noe hele tiden, og prøver å få ferdig noe hver dag. Når utstillingen nærmer seg har jeg automatisk opparbeidet en slags forståelse for hva jeg ønsker å kommunisere.

La avkall på musikerdrømmen til fordel for kunsthåndverket. (foto: Julia Kidder.)

Fra øvingslei musiker til eksperimentell designer

Interessen for kunsthåndverk og design startet sent. Planen var egentlig å bli musiker, men han gikk lei av å sitte alene på øvingsrommet hele tiden.

– En venn av meg studerte design, og jeg syntes det hørtes utrolig tilfredsstillende ut å jobbe med noe helt til man var fornøyd før man viste det frem.

Dermed ble det heller Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, hvor han tok en bachelor i design. Etter det fortsatte han med en master i Contextual Design fra Design Academy Eindhoven.

– Det er uten tvil det tøffeste jeg har gjort. Jeg ble møtt med en helt annen lærerstil enn hva jeg var vant til. Blant alle studentene var det en enorm frykt for å stryke, og det gjorde noe med oss. Frykten var en reell ting som noen greide å gjøre om til noe bra og produktivt, mens andre slet med den gjennom hele studiet.

For Knutson sin del løsnet det etter et tøft første halvår på skolen, og de to årene i Eindhoven ble helt nødvendige for hans utvikling som formgiver.

Noen av Knutsons arbeider i atelieret. (foto: Julia Kidder.)

Bruker tegning som et verktøy for å forstå

Siden Knutson var liten har han likt å tegne:

– Tegning representerer noe fritt og rått. Jeg har brukt tegning som et verktøy til å forstå bedre hva det er jeg er interessert i, forteller han.

Arbeidet med tegningene hjelper han med å finne nye materialer og teknikker til å forme objektene. For Knutson er ikke objektene kopier av tegningene, selv om de kommer fra de samme prosessene og tankene.

– Jeg er interessert i å se på forholdet mellom de forskjellige mediene jeg holder på med. En tegning, en støpt aluminiumgjenstand og en trefigur kan være veldig nære hverandre, sier Knutson.

– Hvem håper du kommer innom atelieret ditt under Oslo Open?

– Jeg håper det kommer innom mange hyggelige og interesserte folk som har lyst til å drikke en kopp kaffe med meg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar