Kunst på Øya-festivalen

Årets Øya-kunstner skal gjøre publikums ansikt til kunstverk

Ihne Kåresdottir
Ihne Kåresdottir
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Tor Erik Bøe står for kunsten under Øyafestivalen i år. Men til forskjell fra tidligere festivalkunstnere, er det publikum som skal bære hans verk.

Kunstner Tor Erik Bøe (32) har de siste årene vært en sentral skikkelse på den norske kunstscenen. Først og fremst gjennom performanceduoen Trollkrem, som består av Bøe selv og Jennie Hagevik Bringaker.

Nå nærmer kunstnersamarbeidet seg slutten, og det er Bøe, ikke Trollkrem, som står bak kunsten under årets Øyafestivalen.

– Kunstprogrammet på musikkfestivaler består ofte av ferdigproduserte verk, som plasseres vilkårlig rundt på festivalområdet. Noen ganger er disse relatert til musikk eller ungdomskultur, men de forsvinner uansett litt i mengden av inntrykk. Jeg ville lage noe som er på festivalens premisser, sier Bøe.

Sammen med Tatjana Weddegjerde (sminkør) og Pål Lundhaug Bredahl (frisør), skal Bøe gi publikum en «eco-queer»-look. (Foto: Tove Sivertsen).

Gir publikum en make-over

Midt mellom alle matbodene, finner du Bøes egne kunsttelt. Her tilbyr han publikum, sammen med sminkør Tatjana Weddegjerde og frisør Pål Lundhaug Berdahl, en make-over utenom det vanlige:

Annonse

– Det blir nok mye improvisasjon. Jeg tenker at det teltet mitt er et atelier, som skal finne sted i løpet av Øyafestivalen, forteller Bøe.

De som setter seg ned i Bøes telt vil ikke bare bli sminket, de blir i realiteten gående rundt med et kunstverk i ansiktet. Hvert ansikt vil bli unikt, men fellesnevneren er at alle vil få det Bøe betegner som en «eco-queer»-look.

– Jeg har tilgang på masse frivillige som jeg vil sende ut for å plukke dagens fangst. Blomster og ting som man finner hver dag. Jeg har også en tanke om å prøve å bruke avfall som festivalen produserer, og feste det med kroppslim i noen av ansiktene.

Utover diverse vekster, steiner og rester som Bøes frivillige finner på festivalområdet, vil publikum bli sminket med vanlig mineralsminke. Før man setter seg i teltet må man gi Bøe og hans team frie tøyler. Publikum har dermed ingen innvirkning på hva slags look de får:

– Vi må ha blanke ark, hvis ikke er det ikke noe gøy. Vi skal ikke være en frisørsalong, og er kanskje de man skal gå til før man skal på Tinder-date. Eller jo, kanskje?

Bøe er allerede i full gang på festivalområdet. Her sminker han Harald Beharie fra performancegruppen De Naive. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Håper på festivaltanter og -onkler

Bøe er usikker på hvor mange looks han og teamet vil kunne produsere i løpet av en dag, men antar at det cirka tjue.

– Øya tenker nok at more is more, men jeg har vært klar på at jeg heller vil ha færre, men gjennomarbeida looks, sier Bøe og fortsetter:

– Den første dagen blir nok litt svett. Jeg har også med meg Mia Waage og Markus Langen, som ikke er sminkører, men gode til å male. Jeg kommer nok til å bruke den første dagen på gi dem litt clues om hva jeg syns de skal jobbe med. Kanskje ber jeg dem om å skyggelegge i Van Gogh-stil. Det kan også være kult å bare jobbe med fire ulike foundations i ett ansikt. Alle trenger ikke å få trynet fullt av grus.

Improvisasjon står helt sentralt for Bøes planer under Øya-festivalen. Han tror inspirasjonen vil komme fra de ulike menneskene som besøker teltet hans:

– Jeg tror vi blir å hente inspirasjon fra de som setter seg, føle litt på deres energi, og jobbe ut ifra det. Jeg tror det blir gøy! Jeg håper jo at det blir mange forskjellige typer, særlig noen tanter og ølonkler.

Bøe vil sende ut frivillige til å plukke blomster og søppel som skal brukes sammen med sminke i publikumsansikt. (Foto: Ihne Kåresdottir).

Irriterer seg over basic looks

Som Bøe selv sier, er han verk for Øya på festivalens premisser. Det bygger videre på typiske festivaltrender som blomsterkranser og sminkestriper i ansiktet, men han vil ta det lengre:

– Når jeg har sittet og gjort research så er det jo oftere at jeg finner ut hva jeg ikke vil gjøre, enn hva jeg vil gjøre. Det er jo helt klart en sånn gender-fluid-bølge akkurat nå, så jeg har for eksempel lagt ned forbud mot glitterskjegg.

Bøe vil at hans verk skal dra uttrykket lengre enn mainstreamen. At de som bærer hans looks, skal  få andres sminke, blomsterkranser og glitterskjegg til å blekne:

– Vi skal jo ikke ende opp med å produsere tjue Kesha-looks. Vi må få til noe som er interessant.

Alle som får make-over i Bøes telt vil bli fotografert. Bøe tror han vil benytte seg av Snapchat-filtre under dokumenteringen av arbeidet:

– Jeg har hengt meg litt opp i det der blomsterkransfilteret, hva er greia med det egentlig?, spør han retorisk og fortsetter:

– Den er jo uttrykk for noe som har gått fra Woodstock, via Burning Man, og til Coachella og Lana del Rey. Sånne rebelluttrykk kan utvaskes, til det plutselig er en sånn ferdig hårbøyle du kan få kjøpt på Glitter eller HM. Jeg tror vi kommer til å snakke mye om det inne i teltet.

Sminkører og kunstnere i full aksjon i Bøes festivaltelt. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Trollkrem nærmer seg slutten

Det siste halvåret har vært mer travelt enn vanlig for Bøe. En gang i måneden har han arrangert performancearrangementet «Trollkrem Import» i samarbeid med Munchmuseet i bevegelse.

– Det har blitt litt intenst å legge opp et event i måneden. Det vet jeg ikke om jeg gjør igjen med det første.

Etter Øya gjenstår bare en kveld med Trollkrem Import, før performanceduoen Trollkrem offisielt takker for seg:

– Det siste Trollkremevenetet er i oktober, så skal det lages bok med Munchmuseet i bevegelse. Alle de fine bildene som Maria Pasenau har tatt, som ingen har sett, de skal endelig bli sett. Alle skribleriene mine skal få en plass å folde seg ut, så er det over.

Også før Trollkrem, har Bøe først og fremst skapt kunst i samarbeid med andre:

– Jeg liker ikke å jobbe alene eller i atelier. Sånne samarbeidspartnere som Jennie, de vokser liksom ikke på trær.

Utenfor Bøes telt befinner seg midt i mellom alle matvognene på festivalområdet. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Flytter til København

Bøe er usikker på hva han skal gjøre etter Trollkrem, men mye tyder på at han kommer til å forlate Oslo til fordel for København:

– Jeg har kanskje slitt ut alle som er å slite ut i Oslo nå. Er det et sted jeg ikke har grist nå? Det er det jeg har tenkt. Andreas Breivik (red. anm: Bøes kjæreste) har også lyst til å røre på seg, men vil ikke flytte for langt, så da er kanskje København litt spennende.

Hva Bøe skal gjøre i København gjenstår å finne ut, men han vurderer å ta en pause fra sin ellers kollaborative praksis til fordel for å prøve å gjennomføre noen av sine egne soloprosjekter:

– Når man driver kollabroativ praksis så kan man kanskje nå et punkt, hvor man blir redd for at man har resirkulert ting litt for ofte. At jeg ikke har fått brynt meg på noe nytt eller eksponert meg for noe ukjent. At jeg ikke har utsatt meg for nye utfordringer.

Bøe understreker imidlertid at han også vil fortsette å lage større events, samt at det ikke er usannsynlig at han vender tilbake til Oslo etterhvert.

– Du har jo vært i Oslo ganske lenge, og bidratt til å gjøre performancekunst mer tilgjengelig her, tenker du det er greit å la oss i Oslo savne deg litt?

– Haha, ja! YES! Og, at jeg kanskje rekker å savne Oslo litt også.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker