Kunst på Øya-festivalen

Årets Øya-kunstner skal gjøre publikums ansikt til kunstverk

Tor Erik Bøe står for kunsten under Øyafestivalen i år. Men til forskjell fra tidligere festivalkunstnere, er det publikum som skal bære hans verk.

Kunstner Tor Erik Bøe (32) har de siste årene vært en sentral skikkelse på den norske kunstscenen. Først og fremst gjennom performanceduoen Trollkrem, som består av Bøe selv og Jennie Hagevik Bringaker.

Nå nærmer kunstnersamarbeidet seg slutten, og det er Bøe, ikke Trollkrem, som står bak kunsten under årets Øyafestivalen.

– Kunstprogrammet på musikkfestivaler består ofte av ferdigproduserte verk, som plasseres vilkårlig rundt på festivalområdet. Noen ganger er disse relatert til musikk eller ungdomskultur, men de forsvinner uansett litt i mengden av inntrykk. Jeg ville lage noe som er på festivalens premisser, sier Bøe.

Sammen med Tatjana Weddegjerde (sminkør) og Pål Lundhaug Bredahl (frisør), skal Bøe gi publikum en «eco-queer»-look. (Foto: Tove Sivertsen).

Gir publikum en make-over

Midt mellom alle matbodene, finner du Bøes egne kunsttelt. Her tilbyr han publikum, sammen med sminkør Tatjana Weddegjerde og frisør Pål Lundhaug Berdahl, en make-over utenom det vanlige:

– Det blir nok mye improvisasjon. Jeg tenker at det teltet mitt er et atelier, som skal finne sted i løpet av Øyafestivalen, forteller Bøe.

De som setter seg ned i Bøes telt vil ikke bare bli sminket, de blir i realiteten gående rundt med et kunstverk i ansiktet. Hvert ansikt vil bli unikt, men fellesnevneren er at alle vil få det Bøe betegner som en «eco-queer»-look.

– Jeg har tilgang på masse frivillige som jeg vil sende ut for å plukke dagens fangst. Blomster og ting som man finner hver dag. Jeg har også en tanke om å prøve å bruke avfall som festivalen produserer, og feste det med kroppslim i noen av ansiktene.

Utover diverse vekster, steiner og rester som Bøes frivillige finner på festivalområdet, vil publikum bli sminket med vanlig mineralsminke. Før man setter seg i teltet må man gi Bøe og hans team frie tøyler. Publikum har dermed ingen innvirkning på hva slags look de får:

– Vi må ha blanke ark, hvis ikke er det ikke noe gøy. Vi skal ikke være en frisørsalong, og er kanskje de man skal gå til før man skal på Tinder-date. Eller jo, kanskje?

Bøe er allerede i full gang på festivalområdet. Her sminker han Harald Beharie fra performancegruppen De Naive. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Håper på festivaltanter og -onkler

Bøe er usikker på hvor mange looks han og teamet vil kunne produsere i løpet av en dag, men antar at det cirka tjue.

– Øya tenker nok at more is more, men jeg har vært klar på at jeg heller vil ha færre, men gjennomarbeida looks, sier Bøe og fortsetter:

– Den første dagen blir nok litt svett. Jeg har også med meg Mia Waage og Markus Langen, som ikke er sminkører, men gode til å male. Jeg kommer nok til å bruke den første dagen på gi dem litt clues om hva jeg syns de skal jobbe med. Kanskje ber jeg dem om å skyggelegge i Van Gogh-stil. Det kan også være kult å bare jobbe med fire ulike foundations i ett ansikt. Alle trenger ikke å få trynet fullt av grus.

Improvisasjon står helt sentralt for Bøes planer under Øya-festivalen. Han tror inspirasjonen vil komme fra de ulike menneskene som besøker teltet hans:

– Jeg tror vi blir å hente inspirasjon fra de som setter seg, føle litt på deres energi, og jobbe ut ifra det. Jeg tror det blir gøy! Jeg håper jo at det blir mange forskjellige typer, særlig noen tanter og ølonkler.

Bøe vil sende ut frivillige til å plukke blomster og søppel som skal brukes sammen med sminke i publikumsansikt. (Foto: Ihne Kåresdottir).

Irriterer seg over basic looks

Som Bøe selv sier, er han verk for Øya på festivalens premisser. Det bygger videre på typiske festivaltrender som blomsterkranser og sminkestriper i ansiktet, men han vil ta det lengre:

– Når jeg har sittet og gjort research så er det jo oftere at jeg finner ut hva jeg ikke vil gjøre, enn hva jeg vil gjøre. Det er jo helt klart en sånn gender-fluid-bølge akkurat nå, så jeg har for eksempel lagt ned forbud mot glitterskjegg.

Bøe vil at hans verk skal dra uttrykket lengre enn mainstreamen. At de som bærer hans looks, skal  få andres sminke, blomsterkranser og glitterskjegg til å blekne:

– Vi skal jo ikke ende opp med å produsere tjue Kesha-looks. Vi må få til noe som er interessant.

Alle som får make-over i Bøes telt vil bli fotografert. Bøe tror han vil benytte seg av Snapchat-filtre under dokumenteringen av arbeidet:

– Jeg har hengt meg litt opp i det der blomsterkransfilteret, hva er greia med det egentlig?, spør han retorisk og fortsetter:

– Den er jo uttrykk for noe som har gått fra Woodstock, via Burning Man, og til Coachella og Lana del Rey. Sånne rebelluttrykk kan utvaskes, til det plutselig er en sånn ferdig hårbøyle du kan få kjøpt på Glitter eller HM. Jeg tror vi kommer til å snakke mye om det inne i teltet.

Sminkører og kunstnere i full aksjon i Bøes festivaltelt. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Trollkrem nærmer seg slutten

Det siste halvåret har vært mer travelt enn vanlig for Bøe. En gang i måneden har han arrangert performancearrangementet «Trollkrem Import» i samarbeid med Munchmuseet i bevegelse.

– Det har blitt litt intenst å legge opp et event i måneden. Det vet jeg ikke om jeg gjør igjen med det første.

Etter Øya gjenstår bare en kveld med Trollkrem Import, før performanceduoen Trollkrem offisielt takker for seg:

– Det siste Trollkremevenetet er i oktober, så skal det lages bok med Munchmuseet i bevegelse. Alle de fine bildene som Maria Pasenau har tatt, som ingen har sett, de skal endelig bli sett. Alle skribleriene mine skal få en plass å folde seg ut, så er det over.

Også før Trollkrem, har Bøe først og fremst skapt kunst i samarbeid med andre:

– Jeg liker ikke å jobbe alene eller i atelier. Sånne samarbeidspartnere som Jennie, de vokser liksom ikke på trær.

Utenfor Bøes telt befinner seg midt i mellom alle matvognene på festivalområdet. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Flytter til København

Bøe er usikker på hva han skal gjøre etter Trollkrem, men mye tyder på at han kommer til å forlate Oslo til fordel for København:

– Jeg har kanskje slitt ut alle som er å slite ut i Oslo nå. Er det et sted jeg ikke har grist nå? Det er det jeg har tenkt. Andreas Breivik (red. anm: Bøes kjæreste) har også lyst til å røre på seg, men vil ikke flytte for langt, så da er kanskje København litt spennende.

Hva Bøe skal gjøre i København gjenstår å finne ut, men han vurderer å ta en pause fra sin ellers kollaborative praksis til fordel for å prøve å gjennomføre noen av sine egne soloprosjekter:

– Når man driver kollabroativ praksis så kan man kanskje nå et punkt, hvor man blir redd for at man har resirkulert ting litt for ofte. At jeg ikke har fått brynt meg på noe nytt eller eksponert meg for noe ukjent. At jeg ikke har utsatt meg for nye utfordringer.

Bøe understreker imidlertid at han også vil fortsette å lage større events, samt at det ikke er usannsynlig at han vender tilbake til Oslo etterhvert.

– Du har jo vært i Oslo ganske lenge, og bidratt til å gjøre performancekunst mer tilgjengelig her, tenker du det er greit å la oss i Oslo savne deg litt?

– Haha, ja! YES! Og, at jeg kanskje rekker å savne Oslo litt også.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.