Oslo Runway 2018

Haik W/ er klare for Bik Bok Runway Award

Philip Syse
Philip Syse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

De har markert seg på den internasjonale motescenen med samarbeid på tvers av sjangere. På torsdag viser Haik W/ seg fram på catwalken under Oslo Runway.

Partnerlisten til Haik W/ er lengre enn de fleste. Her hjemme har de markert seg med sitt særegne uttrykk.

Haik W/ sin designpraksis kjennetegnes av deres dyptgående samarbeid med ulike kunstnere og artister. Mens de i Norge lenge har vært å regne som et nisjemerke, har de tatt Asia med storm:

– I Norge må man argumentere mer for pris fordi folk kanskje er mer vant til å kjøpe ting på salg og  i kjedebutikker. Når man går rundt i Tokyo så ser man at folk er så unikt kledt, de har mye mer stolthet i å skille seg ut. Her har det inntil nylig vært veldig trendbasert, sier Harald Lund Helgesen, én av Haik W/s tre grunnleggere.

Les også om Bik Bok Runway Award-nominerte O-F-C.

Annonse
Ida Falck Øien er én av Haik W/s tre grunnleggere. (Foto: Philip Syse).

Samarbeid med skomakere, vevere, tekstilkunstere og dansetrupper

Etter 10 år med eget merke for menn i London flyttet Siv Støldal tilbake til Norge. Med Ida Falck Øien og Helgesen stiftet hun i 2012 Haik W/ (Haik with us). Som navnet indikerer inviterer merket til samarbeid med eksterne partnere fra kolleksjon til kolleksjon.

– Det er en helt unik opplevelse for oss å jobbe slik hver gang. Vi har ingen ren oppskrift for hvordan det skal foregå, sier Falck Øien.

Hun mener dette gjør hvert samarbeid som unikt, og påpeker at det er store forskjeller mellom å jobbe med ulike fagfolk og institusjoner:

– Å jobbe med Aurlandskoen er selvfølgelig veldig annerledes enn å jobbe med Franz Schmidt som er vever og tekstilkunster. Nå har vi akkurat startet med en ny kolleksjon smykker med Victoria Duffee. Da blir det noe nytt igjen, nye mennesker, nye utfordringer.

Deres forrige samarbeid var med en gruppe Butoh-dansere:

– Det var veldig annerledes igjen. Da gikk vi inn i deres verden og lagde klær basert på deres bevegelser. Av opplevelser som dette lærer man masse, supplerer Helgesen.

Store sprang mellom kolleksjonene

Fra den ene kolleksjonen til den andre kan det være store sprang. Dette gjelder alt fra materialer, til mønstre og farger, men Helgesen er sikker på at kundene kjenner dem igjen.

– Tenker dere noen gang på samarbeid ut i fra kommersielle hensikter?

– Noen ganger har vi ønsker i forhold til tematikken, at det vil passe med et plagg eller solbrille, og da kan vi reache out med en slik baktanke. Som solbrillene vi lagde med Kaibosh. Krysse deres store distribusjonsnettverk med våre idéer og grenseløse estetikk! forteller Helgesen.

– Så det er ingen bevisst tankegang?

– Det er masse beviste tanker rundt det. Det er også en type lokal spesialitet, hva slår an hvor. Et slags mindset å sette seg inn i. Vi kan ikke si vi er styrt av det kommersielle, det hadde vært feil. Men vi er ikke ignorante til det kommersielle aspektet ved å drive med klær. Vi må jo selge inn for å kunne lage flere kolleksjoner, sier Falck Øien.

Harald Lund Helgesen er én av Haik W/s tre grunnleggere. (Foto: Philip Syse).

«Big in Japan»

Haik W/ har også gjort seg bemerket i Asia hvor de finnes i butikker både i Japan og Kina. En agent i Japan som de har arbeidet med fra starten har sakte men sikkert bygget opp Haik W/.

Falck Øien påpeker at en kunderelasjon i Japan er mer langsiktig enn en tilsvarende relasjon i for eksempel USA:

– I Japan er de så nøye og tar det sakte med små ordre, litt og litt. De skjønner at det tar tid å bygge opp en kundekrets for et helt nytt merke. De er med på det og synes det er spennende. Det er ikke sånn «Are you suceeding? – If not you’re fired!».

– Jeg føler kundene våre i Asia er interessert i alt som ligger under og bak et plagg, legger Helgesen til.

– Paradoksalt nok står vel ikke individet sterkere verken politisk eller filosofisk der, undrer Falck Øien.

– Kanskje det er derfor de bruker klærne sine til å uttrykke individualitet, foreslår Helgesen.

De praktiske og ujålete nordmennene

I klesskapet til nordmenn mener begge de to designerne at det finnes for lite pyntete klær og en overflod av goretex til tur og vindjakker. For å øke nordmenns bevissthet og verdsettingen av klær, har Haik W/ som fokus å være mer transparente på produksjonssiden:

– Vi har kanskje gjort oss en liten u-tjeneste som yrkesgruppe ved å avsløre skapelsesprosessen, i en jakt på en luksuriøs «Åh dette bare oppstod effortlessly»-vibe, sier Falck Øien.

– Jeg føler at vi har et så bra forhold til ulike former for tekstil i Norge. Alle bestemødre strikker jo!, sier Helgesen og fortsetter:

– Noe jeg tenker mye på er at vi har vært litt klasseløse. I London har de en gjeng med rike folk som lever et liv i representasjon, og de pynter seg. Det er så sjeldent man har grunn til å pynte seg i Norge, sier Helgesen.

– Kanskje man har litt dårlig selvtillit i bunn. En slags mentalitet der «Jeg trenger ikke noe så fint fordi jeg ikke har så fine ting å gå til». Man har ikke lyst til å fremstå som for smashing, sier Falck Øien

– En slags indirekte Jantelov?

– Det er mer nøkternt enn det. Det er syrlig, ikke sant. Det er en egen estetikk som er ganske fin egentlig, svarer Falck Øien.

Cezinando ikler seg gjerne Haik W/ fra topp til tå. (Skjermdump fra Cezinandos Instagramkonto).

Drømmeklienten Cezinando

Man trenger ikke å bla lenge på instagram-feeden til Kristoffer Cezinando Karlsen før man finner et bilde hvor han er ikledd Haik W/ fra topp til tå. Samarbeidet startet via felles bekjente og en fotoshoot hvor Cezinando tok turen innom studioet til Haik W/ for å låne klær.

– Er det en gi-og-ta prossess når dere jobber med en person som Cezinando?

– Ja, men han er veldig åpen, han sa han skulle ha show på Rockefeller og trengte klær. Så kom vi på noe og viste det til ham. Han er alltid veldig gira! sier Falck Øien

– Han har ofte stikkord som han vil vi skal utvikle, så svarer han alltid «kjør på!». Han er drømmeklienten, legger Helgesen til.

– Det er gøy og oppmuntrende. Det er morsomt med ham fordi vi gjennom hans eksponeringen kan få feedback. Alt fra Kristoffer til at vi lagde kostymene til årets sommerteater i Frognerparken, hvor de brukte kostymene 50 ganger på 30 dager, er veldig givende. Det er sånn communitiet operer i dag, med alt fra tags til små samtaler som oppstår, til reaksjoner. Vi prøver å kaste et veldig bredt nett, forteller Falck Øien.

– Hvor ser dere Haik W/ om 5-10 år?

– Kanskje gjør vi noen store prosjekter i Japan og bygger ut vår plattform med lokale ting. At vi kan flytte hubben litt, men det vil si at vi må bygge hubben her i Oslo slik at vi kan flytte oss. Det er et mål jeg håper vi har nådd innen 5 år. At vi kan være borte et halvt år uten at Haik W/ går saktere av den grunn, sier Helgesen.

Haik W/ viser frem en av sine nyeste kolleksjoner under Bik Bok Runway Award den 16. august.

Les også om Oslo Runway-aktuelle Raske Rêvêr.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar