Musikere du bør kjenne til

Khaira Arby var et levende bevis på musikkens udødelighet

Da radikale jihadister bannlyste all form for musikk i Mali i 2013, sa ørkenbluesdronningen Khaira Arby at de måtte drepe henne først. I natt gikk hun bort, men musikken hennes lever videre.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ørkenbluesdronningen Khaira Arby er død. Subjekts sjefredaktør kommenterer.

Da radikale jihadister tok væpnet kontroll over nordlige deler av Mali i 2012, ble musikk forbudt med tortur og henrettelse som straff for utøverne.

Opprørske rebeller konfronterte hverandre i flere måneder, og i mars 2012 ba jihadistene om uavhengighet fra Mali. Konflikten omtales ofte som Malis borgerkrig.

For mange var dette tiden for å legge fra seg instrumentene. Men nattergalen fra nord, Khaira Arby, ble aldri stille. Hun arrangerte heller konserter.

Khaira Arby på Kulturhuset i Oslo i 2015, under en innspilling med Jungeltelegrafen NRK. (Foto: Christopher Helberg.)

Feilet musikksensur

Der noen brukte våpen for splittelse, brukte Khaira Arby sangstemmen for å mobilisere. Med døden som risiko, brukte hun musikken som våpen.

Annonse

Når noen risikerer sitt eget liv for å uttrykke seg musikalsk, sier det noe om menneskets grunnleggende behov for å være nær musikken. Det er som om vi mennesker ikke bare trenger mat og vann, men også musikk.

Det så ekstremt musikalske Tuaregfolket, fra Mali og andre vestafrikanske land, har lært oss mye om dette. Se til Bombino, Songhoy Blues, Ali Farka Touré og hans kusine Khaira Arby, som gikk bort i natt.

Deres udødelige musikk har gitt håp i tragiske tider, og vært en resistent motstand mot hat og vold. De har bevist at musikksensur bare forblir en rekke av feilede forsøk. Fela Kuti måtte erklære krig mot Nigeria for å lage musikk, og vant, gjennom alles hjerter. Musikken hans lever videre.

– De må drepe oss først, sa Timbuktu-divaen og musikeren Khaira Arby.

Det ble tittelen på den kritikerroste dokumentaren «They Will Have to Kill Us First», som handler om nettopp musikk fra Mali.

Khaira Arby på Cosmopolite i Oslo i 2015, under Oslo World Music Festival. (Foto: Christopher Helberg.)

Musikken lever videre

Dronningen av ørkenblues spilte på Oslo World i 2015, og undertegnede var til stede. Så sykt: Blant de flere hundre konsertene jeg har vært på, var dette en av de som har satt dypest spor. Den hypnotiske stemmen, den psykedeliske perkusjonen og den livsglade fremførelsen. Jeg husker alt som om det var i går. Khaira Arby stod der og var et levende bevis på musikkens udødelighet.

I den tragiske nyheten om at hun har gått bort, må vi ikke glemme hvor musikken kommer fra. Det vi gjerne tar for gitt som et genuint amerikansk bluesuttrykk, nedstammer hele veien tilbake til slavene fra områdene langs Niger-elven, som kretser innom Timbuktu på sin snirklete rute fra Guineas høyfjell til Nigerias elvedeltaer.

Bedre kjent som ørkenblues. Men fordi at Sahara befinner seg kun noen solide steinkast unna tusenårsbyen Timbuktu, der kvinner har holdt musikken levende, lever heldigvis denne arven videre i beste velgående. Takket være artister som Khaira Arby.

– Det låter mer vitalt enn nesten all vestlig blues. Men da er det også greit å minne seg selv på at den blå tonen tross alt oppstod i dette området, for Gud vet hvor lenge siden, skriver Kim Klev for Oslo World i 2015.

– En urkraft, sa Oslo Worlds festivalsjef Alexandra Archetti Stølen om Khaira Arbys stemme.

Undertegnede jobbet som kommunikasjonsansvarlig i Oslo World fra 2015-2016.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser