Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Norsk Billedhoggerforening
Norsk Billedhoggerforening
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Oslos kunstliv har på ingen måte roet seg ned siden forrige uke. Denne uka blir det noe for enhver smak.

Kjære vernissagegjenger: Her kommer enda en uke å glede seg til!

De neste dagene anbefaler vi sju utstillingsåpninger. Norsk Billedhoggerforening åpner dørene til sitt nye galleri i Villa Furulund, hvor publikum blir invitert med som aktive deltakere og formidlere.

Er du mer komfortabel i den tradisjonelle observatørrollen kan du ta deg turen ut til Høvikodden. Her får du bli kjent med Henie Onstad Kunstsenter sin egen samling, i utstillingen «Turn and Face the Strange – 50 års levende kunst», som åpner i kveld, i anledning kunstsenterets 50-årsjubileum.

Om du ikke har helgeplanene helt klare enda anbefaler vi å ta turen til Gamle Rommen Skole som på lørdag inviterer til åpning av det spennende utstillingsprosjektet «Grand Complications», samt nye arbeider av Christian Tony Norum. Det blir også full fest med musikk, kunst og mat på Bruket når magasinet B.L.A.D. lanserer sin spesialutgivelse «Feed Me! Pizza Burger».

Annonse

Gå heller ikke glipp av åpningene på OSL contemporary, Galleri Golsa og Oslo Kunstforening.

Asger Jorns «Attention Danger!» fra Henie Onstad Kunstsenter sin samling. (Foto: Henie Onstad Kunstsenter).

«Turn and Face the Strange – 50 års levende kunst» på Henie Onstad

(Sonja Henies vei 31, åpning torsdag 23. august kl 18.00)

I anledning Henie Onstad Kunstsenter sitt 50-årsjubileum åpnes en stor presentasjon av kunstsenterets samling. Da det åpnet i 1968 besto samlingen av om lag 300 bilder. Disse var donert av Sonja Henie og Niels Onstad, og kalles i dag for «kjernesamlingen». Siden den gang har samlingen bare blitt større og større, og består nå av over 4000 arbeider. Utstillingen «Turn and Face the Strange – 50 års levende kunst» viser et bredt utvalg av både kjernesamlingen og spesialsamlinger med verk av blant annet kjente kunstnere som Picasso, Miró og Matisse.

Les mer HER.

Oslo Kunstforening innleder høsten med den nye stedsspesifikke lydinstallasjonen «Conversations with Stiched-up Lips» av Anawana Haloba. (Foto: Oslo Kunstforening).

 «Conversations with Stitched-up Lips» av Anawana Haloba på Oslo Kunstforening

(Rådhusgaten 19, åpning torsdag 23. august kl. 18.00)

Norsk-zambiske Anawana Holaba utforsker ulike samfunnsposisjoner innen historiske og kulturelle kontekster i sine arbeider, og da spesielt kvinners rolle kampen for selvstendighet i det postkoloniale Afrika og Karibia. Separatutstillingen «Conversations with Stitched-up Lips» er en del av denne undersøkelsen og er et resultat av en studietur i 2018-2017 til blant annet Dar es Salaam-universitetet i Tanzania og Zambia. I form av en stedsspesifikk lydinstallasjon vil publikum høre bruddstykker av tekst, støy og toner som refererer til traumer, helbredelse og identitet.

Les mer HER.

Arbeidene til Ragna Bley er knyttet til våre idéer om kropp, arkeologi og vårt syn på historien. (Foto: OSL contemporary).

«Pluto» av Ragna Bley på OSL contemporary

(Haxthausens gate 3, torsdag 23. august kl. 18.00)

Ragna Bley jobber primært med maleri og skulptur. Hun er inspirert av naturvitenskapen, og arbeidene hennes er knyttet til våre idéer om kropp, arkeologi og vårt syn på historien. I to år har hun arbeidet med det som har resultert i utstillingen «Pluto», bestående av en rekke maleri som for første gang vises på OSL contemporary i kveld.

Les mer HER.

Temaet for kunstnerduoen Aurora Sander sin nye utstilling er flytting. Ikke bare fra hus til hus, men også i biologisk og sosiologisk forstand. (Foto: Norsk Billedhoggerforening).

«Hjelp vi flytter! / Bust a Move» av kunstnerduoen Aurora Sander på Villa Furulund (Norsk Billedhoggerforening)

(Hekkveien 5, åpning fredag 24. august kl. 18.00)

Utstillingen «Hjelp vi flytter! / Bust a Move» av kunstnerduoen Aurora Sander blir den første i Norsk Billedhoggerforening sitt nye galleri i Villa Furulund. Temaet for utstillingen er passende nok flytting. Ikke bare fra hus til hus, men også i biologisk og sosiologisk forstand. Kunstnerduoen undersøker hvordan mennesker, kulturer og strømninger flytter og endrer seg over tid, for så å bli historie. Utstillingen tar utgangspunkt i et fiktivt narrativ hvor publikum inviteres til å pakke ut et flyttelass bestående av skulpturer hentet fra menneskers evolusjon. Publikum vil dermed gå fra å være passive tilskuere til aktive deltakere og formidlere.  Skulpturene gis forskjellige historiske og sosiale sammenhenger ved at publikum får bestemme plasseringen deres i utstillingsrommet. Hver dag kl. 16.00 nullstilles utstillingen og legges tilbake i kassene.

Les mer HER.

Audar Kantun og Urd Pedersen åpner ny utstilling på Galleri Golsa denne uka. (Foto: Galleri Golsa).

«Hverdagskost» av Audar Kantun og Urd Pedersen på Galleri Golsa

(Waldemar Thranes gate 84c, åpning fredag 24.august kl.19.00)

På fredag åpner utstillingen «Hverdagskost» av Audar Kantun og Urd Pedersen på Galleri Golsa. Både Kantun og Pedersen jobber med et figurativt formspråk, ofte med tydelige farger og former. I Pedersen sine arbeider står serier og repetisjon sentralt. Kantun sine verk viser på en lystig og energisk måte et moralsk forfall i form av mennesker som ikke klarer å begrense seg. Utstillingen preges gjennomgående av humor som blir tatt på alvor, og alvor som tolkes som humor.

Les mer HER.

På lørdag åpner to utstillinger på Gamle Rommen Skole. (Foto: Gamle Rommen Skole).

Andrea Bakketur og Christian Tony Norum på Gamle Rommen Skole.

(Trondheimsveien 557, åpning lørdag 25. august kl. 15.00)

På lørdag åpner to utstillinger på Gamle Rommen Skole.

Utstillingsprosjektet «Grand Complications» er et samarbeid mellom Andrea Bakketur og professor i biologi, Peter Roessingh, og på lørdag blir det både åpning og sommerfest på Gamle Rommen Skole. Bakketur har det siste året bodd og arbeidet på skolen som er en av byes eldste. Skolen, sammen med hagen rundt, utgjør den fysiske rammen for prosjektet. Installasjonen består av skulpturer, lyd, video og kinetiske objekter som viser biologiske, elektroniske, kjemiske og mekaniske prosesser strukket over et år. Ved å oversette et steds fysiske forhold som vær, temperatur, vekst og forfall, ønsker duoen å vise en større tidsskala enn den vi vanligvis forholder oss til.

Sammen med Bakketur har også Christian Tony Norum bodd og arbeidet på den gamle skolen det siste året. Norum jobber hovedsakelig med maleri, og på lørdag vil han vise frem nye arbeider på tunet ved skolen.

Les mer HER.

«Feed Me! Take Out vol. 1» på Bruket. (Foto: Grafill).

«Feed Me! Take Out vol. 1» på Bruket

(Schweigaards gate 34C, lørdag 22. august kl. 16.00)

På lørdag er det duket for fest på Bruket i anledning lanseringen av magasinet B.L.A.D. sin spesialutgivelse «Feed Me! Pizza Burger». Utgivelsen består av en 12″ vinyl og et hefte med tegninger av Fett Burger. Det hele er pakket inn i en «silketrykket pizzaeske» designet av Flying Carpet og Vilunki 3000. Det vil også bli vist arbeider laget spesifikt for dette arrangementet av kunstnere som Bjarne Melgaard, Monica Winther, Johannes Høie og Olli Piippo, samt opptredener fra artister som Jaako Eino Kalevi, Dj Candle in the Wind og Taxgorkhan. Det blir en helaften med andre ord!

Les mer HER.

Undertegnede er ansatt som formidler ved Henie Onstad Kunstsenter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar