Billedhoggerhuset gjenåpner

Carl Berners ukjente perle og kunstvilla gjenåpner dørene

Silja Leifsdottir
Silja Leifsdottir
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Billedhoggerhuset, tidligere kjent som Villa Furulund, har vært stengt siden i fjor. Men nå er en av byens skjulte perler gjenåpnet for allmuen. I kveld feires det med stor sommerfest og utstillingsåpning.

Her i hovedstaden er det mange som har et komplisert forhold til Carl Berners plass. Ja, vi peker på den mer eller mindre overdimensjonerte rundkjøringen.

Det du muligens ikke visste, er at her ligger også en bortgjemt grønn lunge, med skulpturpark og kunstnervilla: Bak inngangen til t-banestasjonen Carl Berners plass.

Eirik Steen er daglig leder i NBF.

Villaen har senere blitt Billedhoggerforeningens hus, som åpner dørene med sommerfest og utstilling i kveld, etter et omfattende oppussingsarbeid siden i fjor vår.

– Huset har en egen historie, og vi vil at dette skal være et særegent visningssted, forteller daglig leder i Norsk billedhoggerforening (NBF), Erik Steen.

Annonse

Fra tidligere, har de hatt ansvar for kurateringen av de skiftende utstillingene på Carl Berners plass t-banestasjon. I de nyoppussete utstillingslokalene vil de satse på nyetablerte kunstnerskap knyttet til den norske kunstscenen, i sine fire nye rom på Carl Berners plass.

Kunstnerduoen Aurora Sander stiller ut i Billedhoggerforeningens nye hus. Temaet er flytting. Ikke bare fra hus til hus, men også i biologisk og sosiologisk forstand. (Foto: Silja Leifdottir.)

Tilrettelagt for kunstformidling

Resten av året representerer de norske skulptører, i tillegg til å initiere blant annet skulpturbiennalen. NBF ble opprettet i 1948 for å svare til behovet for monumenter i kjølvannet av andre verdenskrig. Vel tyve år senere, i 1966, flyttet foreningen inn i kunstnervillaen på Carl Berner.

Nå, etter en omfattende oppussing, har Billedhoggerhuset gått fra å huse atelierer, til også å bli utstillingsrom:

– Vi har tilrettelagt huset for galleri og formidling, forklarer Steen.

Det innebærer et rom i andre etasje, to i første, og et parkområde. Han opplyser om at de også vil fortsette å huse en studioleilighet for medlemmene. For tiden er det den QB Gallery-aktuelle kunstneren Anja Carr som er bosatt i Billedhoggerhuset.

Les også: Anja Carr vil fargelegge den norske kunstscenen

Fra den aktuelle utstillingen i Billedhoggernes hus. (Foto: Silja Leifdottir.)

Fokus på rom

Norsk billedhoggerforening er organisasjonen for norske skulptører. I sine nye lokaler ønsker de imidlertid å åpne for å stille ut kunst som utfordrer definisjonen på skulptur:

– Er ikke spørsmål om skillet mellom maleri og skulptur ganske utdatert?

Vi lever i en postmedial tid, hvor mange ikke opplever skillet mellom ulike kunstformer som like relevant som tidligere. Likevel er det flere problemstillinger knyttet til tredimensjonal kunst som vi ønsker å fokusere på, sier hun og fortsetter:

– Kort fortalt tenker vi vel at rammebetingelsene for verkene vi stiller ut er kunst med en romlig dimensjon. Steen opplyser om at de det første halvåret skal satse på å stille ut mange unge kunstnerskap i møte med utvalgte etablerte kunstnere.

Noen av leserne vet kanskje allerede at Norsk Billedhoggerforening står bak Norsk Skulpturbiennale, en plattform hvor mange unge kunstnere har fått vist seg frem.

– Det ønsker vi å fortsette med også her i Hekkveien, opplyser Steen.

SIlja Leifsdottir og Erik Steen foran inngangen til Billedhoggerforeningen. (Foto: Hedda Grevle Ottesen.)

Skulpturbiennalen blir triennale

NBF har nå besluttet å gjøre biennalen om til en triennale. Det betyr at Oslos kunstfestival for skulptur avholdes hvert tredje år, i stedet for hvert andre. Dette skyldes at de ønsker å legge mer vekt på det permanente utstillingsrommet på Carl Berner.

– Er ikke det litt synd?

– Det handler om mange ting, men i all hovedsak om ressurser. NBF er mer enn skulpturbiennalen, og med tre og en halv ansatt, er det vanskelig å få til alt sammen. Når biennalen er annethvert år, må vi begynne på neste avvikling i det øyeblikket vi avslutter en biennale, og umiddelbart må vi finne en ny kurator. Vi rekker ikke ta innover oss respons eller analyse, og det er ikke veldig konstruktivt, sier Leifdottir.

Silja Leifsdottir er kurator ved NBF.

Videre forklarer hun at det et vil fungere bedre med en triennale:

– Jeg tror det er bedre for innholdet, konseptet og konteksten med litt bedre tid. Kvalitetsmessig vil nok innholdet styrkes, fordi det i bunn og grunn handler om ressurser og kapasitet.

Nå får de også bedre tid til å fokusere på det landsdekkende programmet:

– Vi blir mindre knyttet til den ene biennalen. I vårt eget hus har nå også vi tre utstillingsrom, i tillegg til prosjektrommet på Carl Berner t-banestasjon. Til sammen vil vi presentere et sted mellom ti og 15 prosjekter i året, og det sier seg selv at dette vil kreve mer ressurser enn tidligere.

I tillegg til utstillingene, har NBF fjernet skulpturene rundt om i hagen utenfor villaen, for å gjøre plass til vekslende utstillingsvirksomhet også utendørs.

– Skulpturhagen har blitt ryddet for skulpturer slik at nye temporære verk kan få plass. Hagen er offentlig og blir brukt til alt fra barnebursdager til pikniker og solbading. Den er et friluftsområde, åpent for alle, og det er viktig for oss at den brukes aktivt, sier Leifsdottir.

(Foto: Silja Leifsdottir.)

Inviterer til åpningsfest

I dag dukes det opp for den storslåtte åpningen av nye Villa Furulund. NBF innvier lokalene med utstillingsåpning. Det er kunstnerduoen Aurora Sander, bestående av Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander Berg Størseth, som aktualiseres.

– Aurora Sander er to norske, men Berlin-baserte kunstnere. De skal presentere stedsspesifikke verk som inviterer publikum til å ta hele i bruk hele huset gjennom interaktive arbeider, sier NBFs kurator Silja Leifsdottir.

NBF benytter også anledningen til å feire at de nå gjenåpner med en sammenslått sommerfest.

– Vi har jobbet fram mot å åpne i to år! Det blir mat, drikke og DJ, i tillegg til en utrolig spennende utstilling, inviterer Leifsdottir.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar