Vernissageguiden

Kunstmarathonet fortsetter: Ikke gå glipp av ukas åpninger!

Jon Benjamin Tallerås
Jon Benjamin Tallerås
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Byen står i sentrum for flere av ukas beste utstillingsåpninger.

Sommeren står på hell, men fortvil ikke! Subjekt guider deg inn i Oslos varme utstillingssaler. Denne uka er, ikke ulik de siste ukene, stappfull med gode kunstopplevelser, så det er ingen grunn til å ligge på latsiden.

Bilder fra byen er gjennomgående for flere av ukas åpninger. På Fotografiens Hus viser Pau Buscató sine lekne gatefotografier fra blant annet London, Barcelona og Oslo. Den norske hovedstaden er også motiv for Jon Benjamin Tallerås sine mer reflekterende og iscenesatte fotografier som vises på QB Gallery.

Nils Eger ser også på byen, eller nærmere bestemt landskap og arkitektur, ved å dekonstruere, for så gjennoppbygge sine motiver geometrisk. Abstrakt maleri blir det også på Kunsthall Oslo, dog uten bymotiver når Jorunn Hancke Øgstad åpner sin første separatutstilling siden 2015.

I tillegg inviteres det til dobbelvernissage på LNM og en klanglig opplevelse av elektrisk regn på Atelier Nord ANX. Gå heller ikke glipp av en av årets viktigste kunstopplevelser når Høstutstillingen 2018 åpner sine dører for publikum på lørdag.

Annonse
Gatefotografen Pau Buscató stilles ut i Norge for første gang på Fotogarfiens Hus. (Foto: Fotografiens Hus).

«Hopscotch» av Pau Buscató på Fotografiens Hus

(Rådhusgata 20, åpning torsdag 6. september kl. 18.00)

Pau Buscató er en gatefotograf fra Barcelona som for øyeblikket er bosatt i Oslo. «Hopscotch» på Fotografiens Hus er hans første utstilling i Norge. Motivene preges av lekenhet, som for Buscató dreier seg om å være tilstede i øyeblikket samtidig som man er åpen for at hva som helst kan skje. Buscató fanger ordinære hverdagsøyeblikk, som gjennom linsen forvandles til poetiske scener som inviterer til refleksjon rundt det sublime i hverdagslige, tilfeldige sammentreff.

Les mer HER.

Mørketiden utforskes i den nye utstillingen på Ram galleri. (Foto: Ram galleri).

«Northern Alchemy» på Ram galleri

(Thorvald Meyers gate 51, åpning torsdag 6. september kl. 18.00)

På Ram åpner gruppeutstillingen «Northern Alchemy» i kveld. Utstillingen er kuratert av Camilla Luihn og Anna Talbo, og består av verk av syv kunstnere med ulik bakgrunn, men med felles interesse og kunnskap om materiale. Middelalderens alkymi er å regne som forløperen til den moderne kjemien, og kan forstås som en fusjon mellom magi, folketro og vitenskap. På den ene siden kunne det handle om å gjøre bly om til gull, men alkymi omfattet ofte også en søken etter å mentalt omdanne mennesket til et opplyst individ.

I utstillingen Northern Alchemy forenes den alkymistiske jakten på gull med higen etter lyset under mørketiden. De ulike verkene blir å representere det mystiske gullet som trer fram fra mørket i laboratoriet. «Northern Alchemy» kan både ses som en kommentar til den nordiske mørketiden, så vel som en referanse til den historiske alkymien søken etter å omdanne simple materialer til noe av høyere verdi – både i en direkte og mer overført betydning. Som romlig installasjon integreres de ulike arbeidene i en kjemisk helhet og skaper et mentalt laboratorium.

Les mer HER.

Nils Eger er én av kunstnerne som stilles ut på LNM. (Foto: LNM).

Dobbelvernissage på LNM

(Kongens gate 2, åpning torsdag 6. september kl. 18.00)

Det duket for dobbelutstillingsåpning når LNM åpner dørene i kveld.

I «Fra en reise» viser Nils Eger erindringsbilder utarbeidet fra minner og sanseinntrykk. Egers visuelle formspråk oppstår gjennom dekonstruksjon og geometrisk gjenoppbygging av lys, arkitektur og landskap, som i sin tur resulterer i en subjektiv og overskridende opplevelse. Slik undersøker kunstneren hvordan vårt syn på verden og våre erfaringer lagres i hukommelsen. Eger har et utvidet syn på opplevelsen av å se – det handler ikke bare om synet, men også om å lukte, høre, føle og bevege seg. Det dreier seg om å erfare.

Samtidig, åpner Hans Askheim og Irina Melsom utstillingen «Hva sa du?» i prosjektrommet. Her viser de en intim serie miniportretter av sitt eget sosiale nettverk av britiske og norske kunstnere. Maleriene er utført i olje med en fotorealistiske formspråk, som gjør de portretterte tilstedeværelse i rommet tydelig på tross av verkenes beskjedne størrelse. Som helhet utforsker serien kunsthistoriske problemstillinger  rundt representasjonen av et subjekt, og subjektets isolasjon fra virkeligheten.

Les mer HER.

Oslo står i sentrum for Jon Benjamin Tallerås’ fotografier. (Foto: Jon Benjamin Tallerås).

«A Roof of One’s Own» av Jon Benjamin Tallerås på QB Gallery

(Tordenskiolds gate 5, åpning torsdag 6. september kl. 18.00)

Noe av de mest gjennomgående i Jon Benjamin Tallerås’ arbeider er kunstnerens utforskning av forholdet mellom individet og det urbane liv. Dette er også et av de sentrale temaene for utstillingen «A Roof of One’s Own» som åpner på QB Gallery denne uka. Kunstneren, som ofte beskrives som en moderne «flaneur» (1800-talls slang for mann som ensomt vandrer gjennom byen – helst i sene nattetimer), er kjent for sine iscenesatte bymotiver som oppleves som sosiale lesninger av byens arkitektur.

Tallerås’ by er Oslo, og i tidligere serier har kunstneren selv ofte interagert aktivt med byen. «A Roof of One’s Own» gir et mer tilbakelent og reflekterende bilde av byen. I denne fotoserien fremstiller Tallerås seg som en ensom tenker, snarere enn en aktivist og anarkist. I hele tre motiver refererer han også direkte til den tysk-romantiske landskapsmaleren Caspar David Friedrichs «Vandreren», fra 1818. I disse ser vi Tallerås med ryggen vendt mot kamera, som skuer utover byen og finner ro, slik Friedrichs vandrer finner ro i landskapet.

Les mer HER.

Lyden av regn undersøkes i Asbjørn Blokkum Fløs nye lydskulptur. (Foto: Atelier Nord ANX).

«Elektrisk regn» av Asbjørn Blokkum Flø på Atelier Nord ANX

(Olaf Ryes plass 2, åpning torsdag 6. september kl. 19.00)

På Atelier Nord ANX utstilles Asbjørn Blokkum Fløs lydskulptur «Elektrisk regn». Blokkum Fløs er både lydkunstner og komponist, og utstillingen på Atelier Nord er resultat av et samarbeid mellom galleriet, Ultima Contemporary Music Festival og Notam. «Elektrisk regn» er et stedsspesifikt verk, som utover å behandle regnet som et klimatisk fenomen også undersøker regnet som et komplekst lydbilde.

Gjennom en stor mengde lydobjekter forsøker Blokkum Flø å vise lyden av regns kompleksitet og hvordan distribusjonen av dråpenes posisjon, deres størrelse og volum påvirker lyden været. Lydfeltet endres ettersom man beveger seg gjennom installasjonen, samtidig som et dataprogram justerer regnlydens ulike variabler. På én kveld vil du kunne oppleve alt fra lett yr til tropisk storm, noe som kanskje ikke er helt uvelkomment etter tidenes tørreste sommer.

Les mer HER.

Jorunn Hancke Øgstad har sin første soloutstilling på tre år. (Foto: Kunsthall Oslo).

«Crocodile Tears» Jorunn Hancke Øgstad i Kunsthall Oslo

(Dronning Eufemias gate 34, åpning fredag 7. september kl. 19.00)

Munchmuseet fortsetter sin satsning på samtidskunst gjennom Munchmuseet i Bevegelse, og høsten åpnes av nok en utstilling i samarbeid med Kunsthall Oslo. Denne gangen inviterer de to kunstinstitusjonene til separatutstilling med Jorunn Hancke Øgstad. I «Crocodile Tears» viser Hancke Øgstad helt nye abstrakte malerier som forsøker å svare på digitale bildekulturen gjennom sitt eget utforskende billedspråk. Hancke Øgestad er utdannet i Oslo og Reykjavik, og regnes som en ung, nyskapende samtidskunstner med internasjonalt perspektiv. «Crocodile Tears» er hennes første soloutstilling siden 2015.

Les mer HER.

Høstutstillingen på Kunstnernes Hus

(Wergelands veien 17, åpning lørdag 8. september kl. 11.00)

Denne uka åpner statens egen kunstutstilling på Kunstnernes Hus. Utstillingen, som har blitt avholdt hvert år – med unntak fra krigsårene 1940-1945 – siden 1882, er kuratert av en jury sammensatt av kunstnere. Disse har gjort et utvalg av et ukjent antall verk fra alle sjangere. Med nærmere hundre kunstnere på plakaten, gir Høstutstillingen et nokså helhetlig inntrykk av den norske kunstscenen anno 2018. Hvilke tema opptar dagens kunstnere? Hvordan uttrykker de seg? Hvem er de? Dette er en av årets viktigste kunåstbegivenheter og bør ikke gås glipp av!

Les mer HER.

*Presseetisk fotnote: Undertegnede er omviser under årets Høstutstilling

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU