Vernissageguiden

En fargesterk åpningsuke

Hva vekker fargen i oss, og hvordan utfordrer den våre opplevelser av motivet? Fargen står sentralt for flere av denne ukas beste utstillingsåpninger.

På SOFT galleri viser Liilian Saksi en rekke verk i ull. Kunstneren går nøye til verks når hun arbeider, og står selv for fargingen av garnet. Sentralt, står Saksis utforskning hvordan ulike farger komplementerer hverandre og endrer den optiske opplevelsen av arbeidene.

Farge står også i sentrum for Hanne Borchgrevinks nye maleriserie som inngår i én av de fire utstillingene som åpner på Kunstnerforbundet denne uka. Borchgrevink er en av vår tids beste kolorister, og dette merkes i det man studerer verkene hennes hvor landskap og hus transformeres gjennom kreativt og sterkt bruk av farge.

Denne uka byr imidlertid også på en sjelden, men etterlengtet utfordring av det etablerte kunstlivet, når tre unge og uutdannede kunstnere presenterer en pop-up utstilling i de tidligere toalettene på Stortinget T-banestasjon. Her kan man bokstavelig talt gå inn i Oslos undergrunns scene.

Vi ser også fram til storåpning på Astrup Fearnley Museet og forførende samtidskunst på Galleri Golsa, hvor selveste Lindsey Lohan dukker opp i flere motiver. God vernissagelyst!

Liilian Saksi benytter seg av eldgamle tekstilteknikker i sine fargesterke arbeider. (Foto: SOFT galleri).

«FLOCK» av Liilian Saksi på SOFT galleri

(Rådhusgata 20, åpning torsdag 20. september kl. 18.00)

I kveld åpner Liilian Saksi sin første separatutstilling siden hun tok sin mastergrad ved KHiO. Verkene tar utgangspunkt i en saueflokk på 22 individer som bor på Saksis foreldres gård like utenfor Nörrköping i Sverige. Kunstneren opplever en sterk tilhørighet når hun anvender de ulike sauenes ull i sine tekstilarbeider. Utgangspunktet for hennes uttrykk er tradisjonelle teknikker som farging, toving, spinning og sprang – en eldgammel håndverksteknikk der garntråder spennes opp parallelt i en ramme og flettes over i hverandre for hånd. Ved siden av de ulike teknikkene, står farger sentralt for Saksis verk. Selv, skildrer hun undersøkelser av optiske effekter, som oppstår ved ulike fargekombinasjoner, som et av hovedelementene i hennes kunstneriske virke.

Les mer HER.

Hanne Borchgrevink er én av de fire kunstnerne som åpner separartutstilling på Kunstnerforbundet denne uka. (Foto: Kunstnerforbundet).

Fire åpninger hos Kunstnerforbundet

(Kjeld Stubs gate 3, åpning torsdag 20. september kl. 18.00)

Nok en gang slår Kunstnerforbundet på stortromma med flere parallelle åpninger på samme kveld. Denne gangen høyner de innsatsen ved å gå fra å vise tre, til hele fire utstillinger samtidig.

I overlyssalen presenterer Hanne Borchgrevink en serie nye malerier under den samlede tittelen «Hus og Landskap». Som tittelen indikerer, er motivene hentet fra ulike hus og landskap hun har kommet over under ulike reiser. Gjennom abstraksjon og reduksjon av sine motiver skaper kunstneren presise og enkle, men stadig komplekse og inntrykksfulle verk. Borchgrevink er en fremragende kolorist, ikke overraskende, er hennes fargebruk er upåklagelig.

Silje Linge Haaland åpner sin første separatutstilling hos Kunstnerforbundet i kabinettet. Her viser hun en samling arbeider under tittelen «Kø», hvor omdreiningspunktet er et videoverk som blander ulike stillbildetepper, fargepigmenter og formkutta fotografier. Linge Haalands arbeider kjennetegnes rytmisk redigerte klipp fra egne kamerabaserte undersøkelser av landskap sammenblandet med funnet videomateriale fra åpne og lukka fora på nett

Gjennom sine tekstilarbeider undersøker Kari Steihaug den kollektive verdien av et hjem i utstillingen «Er det noen som vet at du kommer». I vindussalen viser hun to nye arbeider i stort format, som forestiller to hjem fra Paris’ gater laget av ulltråder fra kunstnerens tidligere installasjoner og strikkeklær som er i ferd med å rakne. På nært hold oppleves verkene som om de går i oppløsning, men når man ser de på avstand kan man skimte ulike motiver hentet fra hjemmet.

Morten Krogh har i flere tiår vært en sentral figur på den norske kunstscenen. I arbeidene han nå stiller ut hos Kunstnerforbunder blir materialer som aske, beinrester og eggeskall, samt omgivelsene rundt kunstnerens eget hjem og arbeidssted gjenstand for større samfunnsrelaterte, eksistensielle problemstillinger. Gjennom fotografi, skulptur og materielle verk problematiserer han forholdet det private og det politiske, som i våre dager er i ferd med å viskes ut.

Les mer HER.

Wonderboy Fredrik Værslevs kunstnergjerning presenteres omfattende på Astrup Fearnley Museet. (Foto: Astrup Fearnley Museet).

Fredrik Værslev på Astrup Fearnley Museet

(Strandpromenaden 2, åpning torsdag 20. september kl. 18.00)

Fredrik Værslev blir gjerne omtalt som en kunstkomet eller kunstnerisk wonderboy på den norske kunstscenen. Allerede i ung alder slo han gjennom internasjonalt, og hans arbeider blir i dag omsatt for flere millioner på kunstmarkedet. På Astrup Fearnley Museet åpner denne uken en omfattende separatutstilling, hvor kunstnerens virke presenteres gjennom ti ulike serier fra de ti siste årene.

Værslevs verk veksler mellom ulike maleriske tradisjoner, men kjennetegnes av sitt insisterende fokus på selve maleprosessen. Kunstneren utforsker gjerne møtet mellom arkitektur og maleri i sine arbeider, noe som også manifesterer seg i utstillingen på Astrup Fearnley Museet, hvor verkene er hengt slik at de både kan leses separat og som del av en større arkitektonisk og kunstnerisk installasjon.

Les mer HER.

Stortinget T-banestasjons gamle toaletter transformeres til galleri. (Foto: Blaff).

«Blaff» på Stortinget T

(Toalettet på Stortinget T-banestasjon, åpning fredag 21. september kl. 20.00)

Siden 2016 har de tre unge kunstnerne Eivind Kristiansen, Emma Lomell og Mathias Emil Ugedal Riis arrangert uavhengige utstillinger som gjennom sin plassering og sitt innhold utfordrer det etablerte kunstmiljøet i Oslo. Felles for de tre er at de ikke har formell kunstutdanning og at de kun er 21 år gamle.

Denne uka arrangerer de sin tredje utstilling «Blaff», som finner sted i de tidligere offentlige toalettene på Stortinget T-banestasjon. Kristiansen stiller ut oljemalerier, mens Lomell viser analoge fotografier og Ugedal Riis viser abstrakt-ekspresjonistiske arbeider laget på en iPhone. Gjennom både valg av verk og valg av lokale kommer  kunstnerne bak «Blaff» med et alternativt bud på hva Oslos kunstscene kan være.

Les mer HER.

Lindsey Lohan er en gjenganger i Yves Scherers arbeider. (Foto: Galleri Golsa).

«Adam and Eve» av Yves Scherer på Galleri Golsa

(Waldemar Thranes gate 84c, åpning fredag 21. september kl. 19.00)

For andre gang presenterer Galleri Golsa en soloutstilling med den sveitsisk-fødte, New York-baserte kunstneren Yves Scherer. Kjendiskultur, parlivet som institusjon og vårt menneskelige behov for å skape historier fungerer som gjentagende elementer og røde tråder gjennom utstillingen. Scherers arbeider varierer sterkt i både form og uttrykk, hvor han veksler mellom det figurative og det abstrakte, det to- og tredimensjonale, samt lysere og mørkere palett. Felles for verkene, er deres evne til å forføre og fange betrakterens oppmerksomhet – her kan det være lurt å sette av litt ekstra tid til å studere de overlappende og motsetningsfulle referansene.

Les mer HER.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.