Vernissageguiden

Kunståpningene du bør få med deg denne uka

Werner Zellien / Nasjonalmuseet
Werner Zellien / Nasjonalmuseet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Oslos visningsrom byr på noe for enhver smak. Vi anbefaler hele åtte utstillinger.

Alle vernissagegjengere kan glede seg over det som ser ut til å bli nok en strålende uke her i hovedstaden. Oslos visningssteder byr på både nytt og gammelt. Vi får mulighet til å bli kjent med en rekke nye kunstnerskap, så vel som å utvide vår forståelse av kanoniserte personligheter, som den sveitsiske arkitekten Le Corbusier.

Keramikk er i vinden for tiden og på Galleri Format kan man bli kjent med to ulike innfallsvinkler til det tradisjonsrike materialet når galleriet åpner duoutstilling med Kristina Riska og Caroline Slotte. Kermaikk står også i sentrum for den nye utstillingen på RAM galleri. Her viser KHiO studenter fra keramikklinja arbeider som tar utgangspunkt i det komplekse forholdet mellom kropp, objekt og rom.

Kroppen, eller kanskje mer bestemt den tabubelagte kroppsvæsken menstruasjonsblod, blir også utforsket i Lea Basch og Sigrid Bendtsens film «MoonLooper» som vises på K4 galleri.

I tillegg blir det åpninger på Nasjonalmuseet avdeling arkitektur, Mellomstasjonen, Norsk Billedhoggerforening,  Atelier Nord ANX og Noplace. Det finnes noe for alle og enhver blant ukas anbefalte åpninger.

Annonse
Se den modernistiske arkitekturens far, Le Corbusier, sine mindre kjente litografier på Nasjonalmuseet avdeling arkitektur. (Verk: «Portrait», 1960. © FLC/BONO. Oslo kommune; Foto: Werner Zellien)

«Le Corbusier – Litografi» på Nasjonalmuseet – Arkitektur

(Bankplassen 3, åpning torsdag 11. oktober kl. 17.00)

Nasjonalmuseet fortsetter sin satsning på den modernistiske arkitekturens far, Charles-Edouard Jeanneret – bedre kjent som Le Corbusier. Tidligere i år, inviterte museet til en visning av arkitektens mindre kjente kunstproduksjon i Villa Stenersen, nå viser de hans trykkproduksjon ved Nasjonalmuseets arkitekturavdeling.

Utstillingen består av orginale litografier fra Le Corbusiers siste leveår, som tilhører Oslo kommunes kunstsamling. Arbeidene, som ikke har blitt stilt ut siden 1966, er fargesterke og vitner om at Le Corbusier ikke bare kan ses som arkitekt, men snarere må forstås som en slags allkunstner. Under åpningen byr museet dessuten på musikalsk innslag ved Julie Helgeland Davidsen.

Les mer HER.

Elevene fra keramikklinja på KHiO stiller ut på RAM galleri. (Foto: RAM galleri).

«Kropp / Body – Tegneskolen 200 år» på RAM galleri

(Thorvald Meyers gate 51, åpning torsdag 11. oktober kl. 17.00)

Det er ikke hvert år selve grunnstenen i det norske kunstlivet har jubileum. Tegneskolen, KHiOs forløper, ferier 200 år, noe som allerede har blitt markert av Nasjonalmuseet. Nå fortsetter feiringen på RAM galleri med utstillingen «Kropp / Body».

Mens Nasjonalmuseet i sin pop-up-utstilling viste fortidens gamle tegnemestere, retter RAM galleri blikket mot framtiden. Utstillingen består av arbeider fra KHiOs keramikkstudenter på bachelor- og masternivå. Felles for verkene er at de, som tittelen indikerer, tar utgangspunkt i kropp. Som helhet sikter utstillingen på å belyse forholdet mellom objekt, rom og den menneskelige kroppen.

Les mer HER.

Caroline Slotte er en av kunstnerne som åpner soloutstilling på Galleri Format. (Foto: Galleri Format).

Kristina Riska of Caroline Slotte på Galleri Format

(Rådhusgata 24, åpning torsdag 11. oktober kl. 18.00)

Finske Kristina Riska og Caroline Slotte sammen i en ny utstilling på Galleri Format. Felles for de to kunstnerne er deres bruk av keramikk som materiale, men mens Riska lager sine monumentale skulpturer fra bunn, bruker Slotte ofte found objects som utgangspunkt for sine verk.

Både Riska og Slottes arbeider utfordrer publikums persepsjon. Man må forholde seg til uvante former, varierende overflater og også noen ganger synsbedrag. Man tror man kjenner materialet, men i realiteten er det en distinkt forskjell på hva vi tror vi ser og hva vi faktisk ser.

Les mer HER.

Jason Havneraas og Kjetil Berge viser nye arbeider i utstillingen «Behold Silvery Cosmic Spheres of Light»(Foto: Atelier Nord ANX).

«Behold Silvery Cosmic Spheres of Light» på Atelier Nord ANX

(Olaf Ryes plass 2, åpning torsdag 11. oktober kl. 19.00)

Jason Havneraas og Kjetil Berge åpner utstillingen «Behold Silvery Cosmic Spheres of Light» på Atelier Nord ANX. Er det én utstilling du skal få med deg denne uka, er denne det du leter etter. De to kunstnerne har samarbeidet siden 2013 og er kjent for sin utvisking av grensene mellom analoge og digitale teknikker, samt sin sammenkobling av større filosofiske tanker med hverdagslige hendelser.

På Atelier Nord ANX vil Havneraas og Berge vise videoseier, fotografier og skulpturer som med reversert optikk utforsker overlappende sfærer: selvet, planeten, offentligheten og livet etter døden. Som helhet behandler utstillingen spenningen mellom visjon og virkelighet.

Les mer HER.

To kunstnere som aldri tidligere har blitt vist sammen, har gått i dialog for å skape nye arbeider. (Foto: Norsk Billedhoggerforening).

Sverre Wyller og Matthew Quentin Midtskau på Norsk Billedhoggerforening

(Hekkveien 5, åpning torsdag 11. oktober kl. 19.00)

To kunstnere som aldri tidligere har blitt vist sammen, stilles fra torsdag av ut side om side i Norsk Billedhoggerforening. Sverre Wyller og Matthew Quentin Midtskau, representerer ulike generasjoner innen skulptur, men til utstillingen har de skapt verk i dialog med hverandre.

Materialer og miljø står sentralt for både Wyller og Midtskaus praksis, men mens de etiske og politiske spørsmålene er mer subtile i Wyllers skulpturer, utfordrer Midtskau den modernistiske tradisjonen ved å tillegge skulpturene sine en bruksverdi i kontrast til det formalistiske uttrykket. For å forsterke både likheter og ulikheter mellom de to kunstnergjerningene presenteres flere av skulpturene som par. Dette gir betrakteren en unik mulighet til å se både kontraster og slektskap mellom Wyller og Midtskaus arbeider.

Les mer HER.

Collective Oslo Fashion Art Festival går av staben denne uka. (Foto: Collective Oslo Fashion Art Festival).

Nasjonalmuseet x Collective på Mellomstasjonen

(Brynjulf Bulls plass, åpning fredag 12. oktober kl. 19.00)

Denne uka går Collective Oslo Fashion Art Festival av staben, og på fredag åpner årets festivalutstillinger på Nasjonalmuseet avdeling Mellomstasjonen. De to utstillingene, titulert «The Border Exhibition» og «The Offbeat Exhibition», tar henholdsvis for seg nye tendenser innen motekunst og unge, norske designertalenter. Blant deltakerne finner vi Maria Pasenau, Extraweg, Kit Wan og Edda Gimnes, for å nevne noen. For de som liker både kunst og mote vil dette trolig være midt i blinken.

Les mer HER.

Menstruasjonssyklusen står i fokus for filmen «MoonLooper» som vises på K4 galleri. (Foto: K4 galleri).

«MoonLooper» på K4 galleri

(Københavngata 4, åpning fredag 12. oktober kl. 20.00)

Scenekunstner Lea Basch og billedkunstner Sigrid Bendtsen tar med publikum på en drømmelignende reise gjennom mensturasjonssyklusens ulike faser i filmen «MoonLooper» som vises på K4 galleri. Månefaser og årstider spiller også inn i filmens kosmisk-biologske narrativ.

Menstruasjonskunst har med jevne mellomrom oppstått i Skandinavia siden 1970-tallet. Her i Norge, er det kanskje Wenche Mühleisens kontroversielle performancer på 1980-tallet som er best kjent. I motsetning til Mühleisen, som i stor grad konsentrerte seg om menstruell skam, har Basch og Bendtsen en mer utforskende tilnærming til den stigmatiserte kroppsvæsken – «MoonLooper» belyser både menstruelle tabu, myter og ritualer.

Les mer HER.

Kamilla Langeland stiller ut på Noplace. (Foto: Kamilla Langeland / Noplace).

«The Garden We Share» av Kamilla Langeland på Noplace

(Oslosgate 2b, åpning fredag 12. oktober kl. 20.00)

Kamilla Langeland arbeider med et bredt spekter av teknikker innen fotografiets sfære. Hun har markert seg med sine særegne kollasjer hvor hun kombinerer negativer, snapshots, fotogrammer, vitenskaplige fotografier og vintage fotografi.

På Noplace viser Langeland en serie arbeider titulert «The Garden We Share», som kan leses som en form for fotografiske stilleben, hvor ulike matrester er plassert tilsynelatende vilkårlig i naturlandskap. Helhetlig kan muligens arbeidene leses som en kommentar til menneskets egoisme hva gjelder den jorden som vi til syvende og sist deler ikke bare med hverandre, men også med alle andre levende organismer.

Les mer HER.

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar