Hedgefondmilliardær kjøper inn «Gjerdeløa» til Sørlandets Kunstmuseum

SKMU
SKMU
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I dag ble det klart at Marianne Heskes omstridte konseptkunstverk, «Gjerdeløa», er kjøpt inn til Tangen-samlingen.

Den siste uka raste debatten på ny rundt Marianne Heskes verk «Gjerdeløa», som av mange er blitt omtalt som det viktigste konseptverket i norsk kunsthistorie.

Kunstkritiker for Dagsavisen, Lars Elton, la ikke skjul på at han var skuffet over Nasjonalmuseets beslutning om å ikke kjøpe verket. Han fryktet «Gjerdeløa» ville forsvinne ut av landet.

Nå viser det seg imidlertid at verket blir i Norge, nærmere bestemt i den nye Kunstsiloen i Kristiansand.

Marianne Heskes «Gjerdeløa» omtales av mange som norsk kunsthistories viktigste konseptuelle verk. (Foto: SKMU).

Fornøyd milliardær

Hedgefondforvalter og kunstmesén Nicolai Tangen, som tidligere i år annonserte at han ville donere kunstsamlingen sin, som i juli var verdt mer enn 200 millioner, til Sørlandets Museum for Kunst – den framtidige Kunstsilo (SKMU). Nå har den allerede verdifulle samlingen fått nok et tilskudd:

Annonse

– Jeg har vært en beundrer av Marianne Heske lenge. Hun er visjonær og toneangivende – og en av våre viktigste kunstnere. Jeg har samlet hennes kunst i årevis, og det å få muligheten til å kjøpe inn Gjerdeløa til Kunstsilo i Kristiansand er fantastisk. Prosjekt Gjerdeløa vil for alvor sette det nye museet på kartet, i Norge og internasjonalt, sier Tangen i en pressemelding.

Museumsdirektør for SKMU Reidar Fuglestad er, ikke overraskende, begeistret Tangens nye innkjøp, som er gjort i samarbeid med museets kunstfaglige utvalg:

– Samlingen som er donert til Kunstsiloen er allerede unik, men med dette verket får vi enda mer å spille på.

Tangen mener det er viktig at det private næringslivet støtter opp om kulturinstitusjonene:

– Det er en realitet at offentlige kunstinstitusjoner har begrensede midler til å kjøpe inn kunst og derfor altfor ofte må ta knallharde og vanskelige prioriteringer. Da er det veldig bra at private midler kan sikre at viktige verk blir i landet, og at dette kan skje i godt samspill med det offentlige.

– Jeg gleder meg over at «Gjerdeløa» bli i Norge

Tangen-samlingen teller i dag omtrent 2700 verk, og det nyeste tilskuddet blir dermed samlingens tjueandre Heske-verk. Kunstneren selv har vært klar på at hun aller helst ville at «Gjerdeløa» skulle kjøpes av Nasjonalmuseet, men gleder seg over at verket blir i Norge:

– Vi snakker om et verk som ble påbegynt for 400 år siden og som har blitt transformert til prosess- og konseptkunst. Kunstsiloen i Kristiansand har potensiale i seg til å bli det hotteste kunstmuseet i landet, og det er interessant å kunne bidra til dette.

Fuglestad stiller seg bak Heskes uttalte bekymring for at «Gjerdeløa» skulle ende opp i en utenlandsk samling:

– Vi er enige med Heske i at dette verket er for viktig til å ende utenfor landets grenser. Vi ser på dette som en viktig forvaltningsoppgave av vår felles kulturarv, og vil selvsagt bidra til at dette verket skal få glede generasjoner av kunstentusiaster i hele landet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner