Hedgefondmilliardær kjøper inn «Gjerdeløa» til Sørlandets Kunstmuseum

SKMU
SKMU
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I dag ble det klart at Marianne Heskes omstridte konseptkunstverk, «Gjerdeløa», er kjøpt inn til Tangen-samlingen.

Den siste uka raste debatten på ny rundt Marianne Heskes verk «Gjerdeløa», som av mange er blitt omtalt som det viktigste konseptverket i norsk kunsthistorie.

Kunstkritiker for Dagsavisen, Lars Elton, la ikke skjul på at han var skuffet over Nasjonalmuseets beslutning om å ikke kjøpe verket. Han fryktet «Gjerdeløa» ville forsvinne ut av landet.

Nå viser det seg imidlertid at verket blir i Norge, nærmere bestemt i den nye Kunstsiloen i Kristiansand.

Marianne Heskes «Gjerdeløa» omtales av mange som norsk kunsthistories viktigste konseptuelle verk. (Foto: SKMU).

Fornøyd milliardær

Hedgefondforvalter og kunstmesén Nicolai Tangen, som tidligere i år annonserte at han ville donere kunstsamlingen sin, som i juli var verdt mer enn 200 millioner, til Sørlandets Museum for Kunst – den framtidige Kunstsilo (SKMU). Nå har den allerede verdifulle samlingen fått nok et tilskudd:

Annonse

– Jeg har vært en beundrer av Marianne Heske lenge. Hun er visjonær og toneangivende – og en av våre viktigste kunstnere. Jeg har samlet hennes kunst i årevis, og det å få muligheten til å kjøpe inn Gjerdeløa til Kunstsilo i Kristiansand er fantastisk. Prosjekt Gjerdeløa vil for alvor sette det nye museet på kartet, i Norge og internasjonalt, sier Tangen i en pressemelding.

Museumsdirektør for SKMU Reidar Fuglestad er, ikke overraskende, begeistret Tangens nye innkjøp, som er gjort i samarbeid med museets kunstfaglige utvalg:

– Samlingen som er donert til Kunstsiloen er allerede unik, men med dette verket får vi enda mer å spille på.

Tangen mener det er viktig at det private næringslivet støtter opp om kulturinstitusjonene:

– Det er en realitet at offentlige kunstinstitusjoner har begrensede midler til å kjøpe inn kunst og derfor altfor ofte må ta knallharde og vanskelige prioriteringer. Da er det veldig bra at private midler kan sikre at viktige verk blir i landet, og at dette kan skje i godt samspill med det offentlige.

– Jeg gleder meg over at «Gjerdeløa» bli i Norge

Tangen-samlingen teller i dag omtrent 2700 verk, og det nyeste tilskuddet blir dermed samlingens tjueandre Heske-verk. Kunstneren selv har vært klar på at hun aller helst ville at «Gjerdeløa» skulle kjøpes av Nasjonalmuseet, men gleder seg over at verket blir i Norge:

– Vi snakker om et verk som ble påbegynt for 400 år siden og som har blitt transformert til prosess- og konseptkunst. Kunstsiloen i Kristiansand har potensiale i seg til å bli det hotteste kunstmuseet i landet, og det er interessant å kunne bidra til dette.

Fuglestad stiller seg bak Heskes uttalte bekymring for at «Gjerdeløa» skulle ende opp i en utenlandsk samling:

– Vi er enige med Heske i at dette verket er for viktig til å ende utenfor landets grenser. Vi ser på dette som en viktig forvaltningsoppgave av vår felles kulturarv, og vil selvsagt bidra til at dette verket skal få glede generasjoner av kunstentusiaster i hele landet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar