I dag ble det klart at Marianne Heskes omstridte konseptkunstverk, «Gjerdeløa», er kjøpt inn til Tangen-samlingen.
Den siste uka raste debatten på ny rundt Marianne Heskes verk «Gjerdeløa», som av mange er blitt omtalt som det viktigste konseptverket i norsk kunsthistorie.
Kunstkritiker for Dagsavisen, Lars Elton, la ikke skjul på at han var skuffet over Nasjonalmuseets beslutning om å ikke kjøpe verket. Han fryktet «Gjerdeløa» ville forsvinne ut av landet.
Nå viser det seg imidlertid at verket blir i Norge, nærmere bestemt i den nye Kunstsiloen i Kristiansand.
Fornøyd milliardær
Hedgefondforvalter og kunstmesén Nicolai Tangen, som tidligere i år annonserte at han ville donere kunstsamlingen sin, som i juli var verdt mer enn 200 millioner, til Sørlandets Museum for Kunst – den framtidige Kunstsilo (SKMU). Nå har den allerede verdifulle samlingen fått nok et tilskudd:
– Jeg har vært en beundrer av Marianne Heske lenge. Hun er visjonær og toneangivende – og en av våre viktigste kunstnere. Jeg har samlet hennes kunst i årevis, og det å få muligheten til å kjøpe inn Gjerdeløa til Kunstsilo i Kristiansand er fantastisk. Prosjekt Gjerdeløa vil for alvor sette det nye museet på kartet, i Norge og internasjonalt, sier Tangen i en pressemelding.
Museumsdirektør for SKMU Reidar Fuglestad er, ikke overraskende, begeistret Tangens nye innkjøp, som er gjort i samarbeid med museets kunstfaglige utvalg:
– Samlingen som er donert til Kunstsiloen er allerede unik, men med dette verket får vi enda mer å spille på.
Tangen mener det er viktig at det private næringslivet støtter opp om kulturinstitusjonene:
– Det er en realitet at offentlige kunstinstitusjoner har begrensede midler til å kjøpe inn kunst og derfor altfor ofte må ta knallharde og vanskelige prioriteringer. Da er det veldig bra at private midler kan sikre at viktige verk blir i landet, og at dette kan skje i godt samspill med det offentlige.
– Jeg gleder meg over at «Gjerdeløa» bli i Norge
Tangen-samlingen teller i dag omtrent 2700 verk, og det nyeste tilskuddet blir dermed samlingens tjueandre Heske-verk. Kunstneren selv har vært klar på at hun aller helst ville at «Gjerdeløa» skulle kjøpes av Nasjonalmuseet, men gleder seg over at verket blir i Norge:
– Vi snakker om et verk som ble påbegynt for 400 år siden og som har blitt transformert til prosess- og konseptkunst. Kunstsiloen i Kristiansand har potensiale i seg til å bli det hotteste kunstmuseet i landet, og det er interessant å kunne bidra til dette.
Fuglestad stiller seg bak Heskes uttalte bekymring for at «Gjerdeløa» skulle ende opp i en utenlandsk samling:
– Vi er enige med Heske i at dette verket er for viktig til å ende utenfor landets grenser. Vi ser på dette som en viktig forvaltningsoppgave av vår felles kulturarv, og vil selvsagt bidra til at dette verket skal få glede generasjoner av kunstentusiaster i hele landet.