Vilde Tuv på Ekko

Vilde Tuv ga blokkfløyta en sentral rolle i sin egen sakkosekkfest

Cecilie Danbow
Cecilie Danbow
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Nedre middelklassekultur – bare high-end – på hjemmebane.

Presseetisk fotnote: Undertegnede journalist jobbet som distribusjonsansvarlig i Ekkofestivalen i 2017.

Torsdag kveld ligger hundre mennesker strødd rundt i et lokale – psykisk svevende Vilde Tuvs univers. Et som lykkes i å veksle mellom helt rolig og kontemplativ, til energisk, heftig stemning – og ikke minst der blokkfløyta spiller en helt sentral rolle.

Det vi vet  forut for denne kvelden, er at det blir Vilde Tuv alene, elektronisk musikk, at det er et bestillingsverk til Ekkofestivalen, og at det skal det være en samtale, «talking flutes». Det lokkes med bilder av Tuv henslengt i en moseskog med blokkfløyte i hånden og mac’en i bakgrunnen. 

Her er forresten et eksempel på et lokkebilde: 

Annonse
(Foto: Linn Heidi Stokkedal, promo for Vilde Tuvs bestillingsverk til Ekkofestivalen)

Blokkfløyte + trance

Tuv utga i 2016 det kritikerroste albumet «D’ meg», som hun hadde brukt 10 år på, samt «The Formula Of The Complex Of A Closed Mind», sammen med «U.L.F.R.E.D», som ble produsert i løpet av et døgn, men forteller at det faktisk er helt nylig at det sluttet å bli flaut å lage musikk.

Da hun var 7 til 11 år spilte hun klassisk blokkfløyte, og senere utforsket hun trance, mens hun kjørte bil farlig fort sammen med råne-gutter fra Os. Sammensatt musikkbakgrunn, der altså. 

Først i en alder av 28, som folkeskoleelev for andre gang, lærte hun dataprogram av læreren sin, og som nå brukes for å lage låtene. Rastløshet hindret henne før, men nå komponerer Tuv deilig barnefilm-, kirke- og folkemusikk-inspirert trance og elektronisk musikk på datamaskinen.

(Foto: Cecilie Danbow)

Plastelinalukt og pikslete stjernehimmel

Inne i Østres lokaler kommer Tuvs forkjærlighet for rundinger («har dem overalt hjemme») tydelig frem, og forklarer sirkel-konstruksjonen i lokalet, mens røykmaskinen sprer en nostalgisk plastelina lukt.

«Moteriktig» forsinket smyger Tuv seg frem mellom publikum, opp på det lille podiet, eller er det et alter? For det er en slags opphøyet stemning. Konstruksjonen over scenen lyser opp en pikselert stjernehimmel og rommet blir til et helt verdensrom, fylt av Tuv sin naive, Grimes-aktige stemme. Det er corny, selve estetikken. Og det fungerer utrolig bra.

Silje Grimstad og Birk Nygaard er ansvarlige for lys og video, og gjennom konserten glir ulike motiv over scenen. Tuv blir en del av motivene, og ansiktet hennes bades i mønstre og farger, og noe som minner om en skjermsparer fra Windows 95.

(Foto: Cecilie Danbow)

Militant elektronika

Tuv lirker snusboksen ut av sokken. Mesteparten av konserten foregår uten vokal, og Tuv veksler mellom gitaren, tilbakelent i saccosekken og fløyte over den elektroniske musikken hun styrer fra mac’en.

Med dette bestillingsverket ønsket Tuv å la melodiene tale for seg selv, som en slags reaksjon på at hun har fått så mye tilbakemelding på tekstene tidligere. Selv har hun følt at tekstene tar for mye plass. Derfor gjorde hun fløyta til vokalisten i dette verket, for å la melodiene fortelle en historie for seg selv.

For mens mac-en gir oss låter som fyller rommet og har noe stort over seg, som i kombinasjon med det visuelle, drar oss ut i verdensrommet, bringer blokkfløyta og gitarspillet oss tilbake til Østre, gir nærhet. Den naturlige lyden komplementerer den syntetiske på tilfredsstillende vis. De utfyller hverandre og det er både intimt og stort. Om universet har et soundtrack er det kanskje det Tuv spiller i kveld. 

Det veksler mellom meditative partier, som brytes opp av dansbare partier og mot slutten blir det raveaktig stemning når Tuv skrur volumet opp og spiller eksplosiv, militant samt leken elektronika. Dette skrus hurtig ned og Tuv lykkes i å veksle mellom det helt rolige og kontemplative til energisk, heftig stemning.

(Foto: Cecilie Danbow)

Lynch møter Ringenes Herre

Det gjøres på en balansert måte som holder publikum våkent. Det visuelle er også med på å styre tempo og intensitet, og på et tidspunkt oppleves det som slow motion når en ny windows 95 skjermsparer sakte glir over Tuvs ansikt. 

Vanligvis er vi vant med norske tekster, men i kveld er det lille av tekst på engelsk. Den er morsom og rar, og helt i tråd med den Tuv vi kjenner. Gjentakende synger hun om den eldste steinen hun kjenner. Og den eneste hun kjenner for øvrig, ifølge teksten.

Konserten har en deilig flyt og man får en hel time i dette drømmeaktige, Lynch møter Ringenes Herre-kosmoset. Det er som å være på fest, men liggende i saccosekk. Et trollbundet publikum er fremdeles tyst når konserten er ferdig, før de reiser seg fra saccosekkene for stående applaus.

Stjernen under stjernehimmel sier kun et takk for å markere slutten. Den pikslete stjernehimmel skrus av, og jeg har fått ny respekt for blokkfløyte. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner