Prestisjepris til Bergen Kunsthall

Norsk utstilling vinner en av verdens viktigste kunstpriser: – En ære

Turner Prize 2018
Turner Prize 2018
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den britiske videokunstneren Charlotte Prodgers mottok tirsdag Turnerprisen 2018 for sin utstilling på Bergen Kunsthall tidligere i år. Prisen anerkjennes som en av de mest prestisjefylte kunstutstillingsprisene i verden.

Hva har Tony Cragg, Anish Kapoor, Damien Hirst og Martin Creed til felles? For utenom å være verdenskjente britiske kunstnere, har de alle vunnet Turnerprisen, en årlig prisutdeling arrangert av blant annet Tate Modern Museum i London.

Prisen har siden 1984 blitt utdelt årlig til en kunstner som i utstillingsformatet har utmerket seg det siste året.

Vinneren for 2018 ble annonsert tirsdag kveld under direktesendt TV-seremoni på BBC. Årets mottaker var videokunstner Charlotte Podger, som mottok prisen for utstillingen «BRIDGIT / Stoneymollan Trail» på Bergen Kunsthall. Der stod den fra 3. november 2017 til 3. januar i år.

Axel Wieder er direktør ved Bergen Kunsthall. (Foto: Thor Brødreskift).

– En ære

Direktør ved Bergen Kunsthall, Axel Wieder, mottok nyheten med stor glede:

Annonse

– Først og fremst er vi glad og stolt på Charlotte Prodgers vegne. Det er en svært fortjent pris til en fantastisk kunstner, sier Wieder.

Kunstneren 25 000 britiske pund. Det tilsvarer nærmere 280.000 kroner.

Bergen Kunsthall nøye seg med heder og ære.

– At Prodger vinner for en utstilling ved Bergen Kunsthall er selvsagt også en stor ære for oss. Turnerprisen er blant verdens viktigste kunstpriser, og definitivt den med størst medieinteresse.

– På den måten bidrar dette til at arbeidet vi gjør ved Bergen Kunsthall, hvor vi viser et program som hele tiden er i dialog med aktuelle tendenser på den internasjonale kunstscenen, blir lagt merke til over hele verden.

Turnerprisvinner Charlotte Prodger viste utstillingen «BRIDGIT / Stoneymollan Trail» på Bergen Kunsthall. (Foto: Bergen Kunsthall).

– Introduserer noe nytt til filmmediet

Charlotte Prodger har vært aktiv på den britiske kunstscenen siden slutten av 1990-tallet. Hun arbeider i flere media, deriblant bevegelig bilde, fotografi, skulptur og tekst.

I utstillingen på Bergen Kunsthall viste hun to videoverk: «Stoneymollan Trail» fra 2015 og «BRIDGIT» fra 2016.

Turner-juryen hedret særlig det sistnevnte verket, der direktør for Tate Britian, Alex Farquharson, beskrev verket slik:

– Det er utrolig imponerende i måten det forholder seg til utlevd opplevelse. Verket  skaper en følelse av selvet gjennom uensartede referanser. Resultatet er ekspanderende og uforventet. Dette er ikke det vi forventer av videoklipp filmet med en smarttelefon. Jeg tror juryen var enig om at verket introduserer noe nytt til filmmediet, og til hvordan det blir brukt i kunsten.

Likt Sean Bakers ikoniske komedie «Tangerine» fra 2015, er «BRIDGIT» i sin helhet filmet med iPhone. Telefonen fungerer som en forlengelse av Prodgers egen kropp: Gjennom en kontinuerlig filming opphører skillet mellom kunstnerens daglige liv og det som forbindes med «produksjon». Publikum møtes av en rekke statiske opptak gjort rundt omkring i Skottland: Både på sett og i kunstnerens eget hjem.

Forholdet mellom kunstnerens privatliv og hennes kunstneriske praksis flyter over i hverandre. Filmens lydspor understreker denne sammensmeltningen ytterligere: I tillegg til rå lyd fra opptakene, høres en fortellerstemme som leser alt fra personlige anekdoter og dagboknotater til litterære og filosofiske tekster fra de siste tyve årene.

Nominert til Subjektprisen

Bergen Kunsthall er også nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien «årets galleri/museum». Subjekts redaksjonelle jury skrev følgende:

«Man må stadig vende blikket vestover for å vise, leve av og snakke om kunst. Blant Bergens mange relevante visningsrom er det imidlertid ett som skiller seg ut, ved at Bergen Kunsthall formidler kunst på en forbilledlig måte. Ikke bare kan institusjonen skryte av gjennomgående høy kunstnerisk kvalitet i sine utstillinger, de kan vise til voksende besøkstall og en kontakt med publikum som er helt unik. Med tiltak fra lesesirkler og foredrag til barnedager og klubbarrangementer, har Kunsthallen blitt en demokratisk institusjon hvor «alle» kan møtes rundt kunsten. De har også satset på unge kunstnere med egne tiltak for dette, og styrker ikke bare seg selv, men hele Bergens kunstscene gjennom å være et åpent og levende sted for kunst i vestlandshovedstaden.»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar