Svineinfluencer

Når ekstrem kjendispåvirkning blir den nye normalen

Privat
Privat
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.

Hvis du synes at jeg høres ut som en hater nå, er du en del av problemet, skriver Subjekts psykologispesialist*, Maha Kamran.

Velkommen til en æra for ekstrem kjendispåvirkning. Slik lyder den oversatte tittelen til Forbes’ artikkel om amerikanske kvinnelige billionærer.

Dette ble presentert med Kylie Jenner på forsiden, som et tydelig symbol på dagens suksesskriterier. Hun har nemlig, som en av mange nettbaserte kjendiser, vokst ut av asken fra en døende reklamebransje, og inn i en ny markedsføringsstrategi.

Det er snakk om influencer marketing i sosiale medier.

Som kjent har antall følgere, alder og kjønn aller størst påvirkning på følgernes engasjement i denne typen markedsføring, selv om dette på mange måter ikke variabler som får oss til å kjøpe noe i det virkelige liv.

Annonse

Online-kjendiser får oss til å tenke på salg som noe helt annet enn en kynisk måte å tjene penger på. Personer med nettstatus kan i kombinasjon med nettbaserte butikker skape en tåkete og impulsiv kjøpsbeslutning.

Så hvorfor er vi ikke de samme skeptiske konsumentene på internett overfor disse kjendisene, slik vi er i virkeligheten?

Les også: Det ser ut til at museene har blitt smittet av svineinfluencer, skriver Danby Choi

Selger falske lepper

I praksis er ikke Kylie Jenner bare en ringvirkning av sin søsters korte pornostunt, men også sine skjønnhetsoperasjoner, som nå er årsaken til at hun genererer penger.

Hun har nemlig justert seg selv til nettets skjønnhetsideal. Hadde Jenner for eksempel ikke hatt de falske leppene sine som en slags merkevare, ville hun trolig ikke solgt leppeprodukter i like stor grad.

Den samfunnsbevisste delen av vår oppmerksomhet vet at vår etterspørsel etter produktet egentlig kommer av vår etterspørsel etter leppene, men når internett setter standarden for hva som er attraktivt, investerer vi ikke som de rasjonelle, kritiske, personene vi er. For influenserne, eller påvirkerne, sørger for at vi blir usikre om det vi allerede har er godt nok, og på den måten tjener de.

Påvirkere er det regjeringen nå velger å kalle den gruppen de ser seg nødt å sette en begrensning for. Dette er nettopp fordi vi kanskje ikke er kritiske nok i møte med influencer-selgerne på internett.

Les også: Snapfiltrene gjør den virkelige verden mindre attraktiv, skriver Maha Kamran

Personlige, men kommersielle utleveringer

At reklame misforstås som åpenhet, er en fallgruve. Det mangler et tydelig skille fra når en privatperson for eksempler markedsfører merkeklær, til en personlig utlevering.

Ja, mange har blitt flinke på å merke eller hashtagge innleggene sine som sponset. Instagram har også laget en slik funksjon. Men følgerne er ikke i like stor grad bevisste på hva det betyr. Det kommer kanskje med tiden.

Men nettbaserte kjendiser selger ikke bare produkter, men også konstant nærvær og innsikt til sine liv på Instagram, Snap og Youtube. Vi kommer derfor under huden deres, og som gode venner, blir influenserne de som påvirker våre beslutninger i størst grad.

Psykologisk har det ikke lenger så mye å si at det merkes som reklame; vi stoler etter hvert på dem. «#Ad» betyr at innlegget er kjøpt og betalt, og at det påvirkeren skriver som mening egentlig ikke har noen ting å si, det er publisert fordi at noen har betalt for det. Influenseren støtter ikke nødvendigvis produktet. Noen velger å legge til at «Dette er reklame, men jeg elsker faktisk produktet». Det kan jo stemme, men det kan også stemme at influenseren faktisk elsker produktet fordi han eller hun er betalt for å gjøre det.

Myndighetenes vurdering er at påvirkerne gjennom sine plattformer kan påvirke negativt, og blant annet bidra til en følelse av kroppspress. Med tanke på at sosiale medier belønner narsissistiske trekk, er det en naturlig slutning å vurdere det som en plattform der selvskryt vil eskalere.

Nettbaserte kjendiser kan tillate seg å feile, manipulere, bevisstgjøre, inspirere og opptre motstridende med seg selv. Deres side av saken er alltid tilgjengelig og ofte foretrukket. De er disiplene av vår hypermoderne kultur med selvrealisering som profet og det optimale livet som Gud.

Les også: Seksuell trakassering kan forklarer biologisk, men det betyr ikke at vi skal oppføre oss som sjimpanser, skriver Subjekts psykologispesialist, Maha Kamran

Fra jantelov til bromance

Hvis du syntes jeg hørtes ut som en hater nå, er du en del av problemet.

Det skjedde nemlig i det stille at janteloven ble erstattet med bromance og womance.

Vår beste beskyttelsesmekanisme mot andres påvirkning, var tidligere å kunne være kritisk til det vi ble presentert. Nå er det nesten sånn blant unge på sosiale medier at man skal elske og respektere alt man ser. Hvis vi ikke liker noe fordi det er for drøyt eller for utleverende, så får vi holde det til oss selv. I troen om at det er den nye typen utleveringer og innlegg som er den nye normalen, forblir du bare en hater.

Den viktigste delen av diskusjonen om retningslinjer for påvirkere på nett bør derfor omhandle dét.

Skal vi sensurere influensere, eller påvirkere, bare fordi de presenterer noe som i deres verden begynner å bli normalt? Hvordan blir vi som mennesker av denne nye normalen?

*Med psykologispesialist menes det en som har mastergrad i psykologifaget, og ikke en klinisk psykolog med profesjonsutdanning.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)