Presentert i samarbeid med Jaeger

Slik ble Ellen Allien dronningen av tysk techno

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I kveld spiller technodronningen i Oslo. Dette er alt du må vite om Ellen Allien.

Helt siden Berlinmurens fall i 1989, har dette episenteret for møtet mellom vestlig og østlig kultur vært en fanebærer for progressiv urbanmusikk. Fra hip hop og R&B til dub og grime.

Men gjennom de siste 30 årene har byen hatt en puls i 4/4-takt. Berlin har blitt verdens technohovedstad, og i unnfangelsen av den tyske technoen, vokste Ellen Allien opp til å bli dronningen av det erketyske lydbildet.

Murens fall og kjærlig kollisjon

– Jeg gråt av glede, sa Ellen Allien til Mixmag i fjor, om den gangen Berlinmuren hadde falt.

Annonse

Datoen var 9. november 1989, og Ellen Fraatz, bedre kjent som Ellen Allien i dag, hadde blitt vekket av sin nærmeste venn med den historiske nyheten. Eventyr på sykkeltur neste.

Slik alt som er ulovlig er spennende, hadde Ellen Allien begynt å utforske lyden fra den andre siden av muren allerede. Og vice versa. Men først nå var det både lovlig og fullt mulig; tusener av denimkledde øst-tyskere utforsket «vesten» i dagene etter fallet av muren. Lyden av den tyske technoen kan sies å ha blitt til, i det den nærmest magnetiske og åpne holdningen til hverandre møttes, i en slags kollisjon.

– Jeg følte meg endelig fri til å starte livet jeg ønsket å leve og fikk mange idéer. Krigen hadde preget byen lenge, og vi trengte noe som kunne forene oss. Jeg ville derfor gjøre noe som kunne gjøre oss glade igjen, å skape en livsstil som kunne finne sted i dette samfunnet, sier Ellen Allien til Mixmag.

Technoens sånn sett mobiliserende evne skjedde i de lokale barene og klubbene. Her hadde Ellen Allien så vidt begynt å jobbe, først ved å trygle seg til en barjobb i Fischlabor i nabobydelen Schöneberg, driftet av Dimitri Hagemann. Senere ble Hagemann en av Berlins største kultikoner, som grunnlegger av den ikoniske technoklubben Tresor.

Ellen Allien spiller på Jaeger i kveld, under Subjekts egne Subjekts Romjulsrave. (Foto: Presse.)

Ellen Allien tar tronen

Utestedet Tresors tre scener var forbeholdt jazz, house og techno på denne tiden. Ellen Allien selv var, selvuttalt, i sine «forvirrede» år som hip hop-entusiast.

Men gjennom sine første år som gjest på Tresor ble hun eksponert for hele den historiske avstammingen som senere kulminerte til techno. Derfra gikk karrieren technoslag i technoslag: Hennes formative år utartet seg på Ostgut, forgjengeren til Berghain, i tillegg til Casino og nå avdøde Maria am Ostbanhof.

I dag regjerer Ellen Allien med sine spillejobber verden over, og som arrangør bak noen av de mer populære klubbkveldene på nettopp ikoniske Tresor. Ellen Alliens følgerskare på over en million på Facebook og Instagram sier sitt – noe de aller færreste technoveteranene kan påberope seg.

Hun har blitt et fenomen som folk såkalt «dør etter» å oppleve, med eget merchandise, kvalitetstechnoplateselskapet BPitch Control og mer.

Tresors historie som scene for jazz til techno, og Ellen Alliens egne reise fra hip hop til techno, er begge slags bevis og grunnlag for allsidigheten som merkes i musikken som Ellen Allien gir ut på sitt eget plateselskap.

Debutalbumet «Stadtkind» (2001) var for eksempel reise gjennom elektronika, techno og detaljerte mikrorytmer, en utgivelse som godt beskriver samtiden hun befinner seg i. Oppfølgeren «Berlinette» (2003) utfordret og eksperimenterte med vokaler, instrumentaler og måten digitale opptak blir oppfattet på av lytteren.

Men det er ett verk som viser hennes tyngde som tastemaker, og som skriker «Berliner-Schnauze». Hennes egne mix-CD for London-institusjonen Fabric, nemlig hennes «Fabric 34» (2007), gjorde en hel verden bevisst på Ellen Allien.

«En av de beste utgivelsene som technoundergrunnen noensinne har stått for», mener noen: «Fabric 34» nevnes av stjerneskudd og senere superstjerner som som Call Super og Objekt, sistnevnte er forøvrig Mixmags «2018 DJ of the Year», som den utgivelsen som har inspirert dem til å begynne.

Ellen Allien. (Foto: Sven Marquardt.)

Industriell groove

Ellen Allien har altså tunge utgivelser bak seg, men kan sies å være enda mer anerkjent som DJ. Den beste måten å oppleve henne på, er visst bak mikseren, mens man selv er på dansegulvet.

Hun er en veteran av de sjeldne, og som beviser at DJ-yrket er en kunst, hvor hun svinger seg i lianene i den elektroniske jungelen. Noen beskriver settene hennes som «elechtech», en unik krysning elektronika og techno.

Den industrielle og maskininspirerte technoen som så ofte kjennetegner Berlin, blir pustet liv i av miksingen hennes, som trekker hvert instrument fra bakgrunnen til forgrunnen i lydbildet. Musikken snor seg rundt i rommet med en lekenhet og råhet som få kan matche.

Dette er en opplevelse vi i Subjekt er så heldige å få presentere, på vår egne Subjekt Romjulsrave, tradisjon tro, i samarbeid med klubbmusikkinstitusjonen Jaeger. Rist av deg ribbefettet med en reise til Berlin, til en vaskeekte industriell «hammerhalle» av en kjeller, til Ellen Alliens utemjordiske toner i kveld!

Les også: DJ Friendly er mannen som fikk «hele Norge» til å høre på housemusikk

Ellen Allien spiller på Subjekts Romjulsrave på Jaeger i kveld! (Foto: Presse.)

Vinn billetter

Vi har holdt av seks billetter til tre heldige vinnere som får ta med seg hver sin venn. Vær med i trekningen av disse, ved å bevise at du er en av våre mest dedikerte lesere. Det beviser du ved å:

1: Like Subjekt og Norwegian Clubbers på Facebook.

2: Abonnere på Subjekts sjeldne nyhetsbrev.

3: Tagge den vennen du ønsker å ha med deg, i kommentarfeltet på Facebook her!

Vinnere annonseres i kommentarfeltet på Facebook klokken 15.00.

OBS: Det blir fullt. Kom tidlig. ID: 20. CC: 200,-. Dørene åpner kl. 22.00. Mer info på Facebook her. Olanskii varmer opp i kjelleren. Ellen Allien går på cirka klokken 01.00. Oppe i «stua» spiller DJ Friendly, Renée Reif og Ornella.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM