Presentert i samarbeid med Jaeger

Slik ble Ellen Allien dronningen av tysk techno

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I kveld spiller technodronningen i Oslo. Dette er alt du må vite om Ellen Allien.

Helt siden Berlinmurens fall i 1989, har dette episenteret for møtet mellom vestlig og østlig kultur vært en fanebærer for progressiv urbanmusikk. Fra hip hop og R&B til dub og grime.

Men gjennom de siste 30 årene har byen hatt en puls i 4/4-takt. Berlin har blitt verdens technohovedstad, og i unnfangelsen av den tyske technoen, vokste Ellen Allien opp til å bli dronningen av det erketyske lydbildet.

Murens fall og kjærlig kollisjon

– Jeg gråt av glede, sa Ellen Allien til Mixmag i fjor, om den gangen Berlinmuren hadde falt.

Annonse

Datoen var 9. november 1989, og Ellen Fraatz, bedre kjent som Ellen Allien i dag, hadde blitt vekket av sin nærmeste venn med den historiske nyheten. Eventyr på sykkeltur neste.

Slik alt som er ulovlig er spennende, hadde Ellen Allien begynt å utforske lyden fra den andre siden av muren allerede. Og vice versa. Men først nå var det både lovlig og fullt mulig; tusener av denimkledde øst-tyskere utforsket «vesten» i dagene etter fallet av muren. Lyden av den tyske technoen kan sies å ha blitt til, i det den nærmest magnetiske og åpne holdningen til hverandre møttes, i en slags kollisjon.

– Jeg følte meg endelig fri til å starte livet jeg ønsket å leve og fikk mange idéer. Krigen hadde preget byen lenge, og vi trengte noe som kunne forene oss. Jeg ville derfor gjøre noe som kunne gjøre oss glade igjen, å skape en livsstil som kunne finne sted i dette samfunnet, sier Ellen Allien til Mixmag.

Technoens sånn sett mobiliserende evne skjedde i de lokale barene og klubbene. Her hadde Ellen Allien så vidt begynt å jobbe, først ved å trygle seg til en barjobb i Fischlabor i nabobydelen Schöneberg, driftet av Dimitri Hagemann. Senere ble Hagemann en av Berlins største kultikoner, som grunnlegger av den ikoniske technoklubben Tresor.

Ellen Allien spiller på Jaeger i kveld, under Subjekts egne Subjekts Romjulsrave. (Foto: Presse.)

Ellen Allien tar tronen

Utestedet Tresors tre scener var forbeholdt jazz, house og techno på denne tiden. Ellen Allien selv var, selvuttalt, i sine «forvirrede» år som hip hop-entusiast.

Men gjennom sine første år som gjest på Tresor ble hun eksponert for hele den historiske avstammingen som senere kulminerte til techno. Derfra gikk karrieren technoslag i technoslag: Hennes formative år utartet seg på Ostgut, forgjengeren til Berghain, i tillegg til Casino og nå avdøde Maria am Ostbanhof.

I dag regjerer Ellen Allien med sine spillejobber verden over, og som arrangør bak noen av de mer populære klubbkveldene på nettopp ikoniske Tresor. Ellen Alliens følgerskare på over en million på Facebook og Instagram sier sitt – noe de aller færreste technoveteranene kan påberope seg.

Hun har blitt et fenomen som folk såkalt «dør etter» å oppleve, med eget merchandise, kvalitetstechnoplateselskapet BPitch Control og mer.

Tresors historie som scene for jazz til techno, og Ellen Alliens egne reise fra hip hop til techno, er begge slags bevis og grunnlag for allsidigheten som merkes i musikken som Ellen Allien gir ut på sitt eget plateselskap.

Debutalbumet «Stadtkind» (2001) var for eksempel reise gjennom elektronika, techno og detaljerte mikrorytmer, en utgivelse som godt beskriver samtiden hun befinner seg i. Oppfølgeren «Berlinette» (2003) utfordret og eksperimenterte med vokaler, instrumentaler og måten digitale opptak blir oppfattet på av lytteren.

Men det er ett verk som viser hennes tyngde som tastemaker, og som skriker «Berliner-Schnauze». Hennes egne mix-CD for London-institusjonen Fabric, nemlig hennes «Fabric 34» (2007), gjorde en hel verden bevisst på Ellen Allien.

«En av de beste utgivelsene som technoundergrunnen noensinne har stått for», mener noen: «Fabric 34» nevnes av stjerneskudd og senere superstjerner som som Call Super og Objekt, sistnevnte er forøvrig Mixmags «2018 DJ of the Year», som den utgivelsen som har inspirert dem til å begynne.

Ellen Allien. (Foto: Sven Marquardt.)

Industriell groove

Ellen Allien har altså tunge utgivelser bak seg, men kan sies å være enda mer anerkjent som DJ. Den beste måten å oppleve henne på, er visst bak mikseren, mens man selv er på dansegulvet.

Hun er en veteran av de sjeldne, og som beviser at DJ-yrket er en kunst, hvor hun svinger seg i lianene i den elektroniske jungelen. Noen beskriver settene hennes som «elechtech», en unik krysning elektronika og techno.

Den industrielle og maskininspirerte technoen som så ofte kjennetegner Berlin, blir pustet liv i av miksingen hennes, som trekker hvert instrument fra bakgrunnen til forgrunnen i lydbildet. Musikken snor seg rundt i rommet med en lekenhet og råhet som få kan matche.

Dette er en opplevelse vi i Subjekt er så heldige å få presentere, på vår egne Subjekt Romjulsrave, tradisjon tro, i samarbeid med klubbmusikkinstitusjonen Jaeger. Rist av deg ribbefettet med en reise til Berlin, til en vaskeekte industriell «hammerhalle» av en kjeller, til Ellen Alliens utemjordiske toner i kveld!

Les også: DJ Friendly er mannen som fikk «hele Norge» til å høre på housemusikk

Ellen Allien spiller på Subjekts Romjulsrave på Jaeger i kveld! (Foto: Presse.)

Vinn billetter

Vi har holdt av seks billetter til tre heldige vinnere som får ta med seg hver sin venn. Vær med i trekningen av disse, ved å bevise at du er en av våre mest dedikerte lesere. Det beviser du ved å:

1: Like Subjekt og Norwegian Clubbers på Facebook.

2: Abonnere på Subjekts sjeldne nyhetsbrev.

3: Tagge den vennen du ønsker å ha med deg, i kommentarfeltet på Facebook her!

Vinnere annonseres i kommentarfeltet på Facebook klokken 15.00.

OBS: Det blir fullt. Kom tidlig. ID: 20. CC: 200,-. Dørene åpner kl. 22.00. Mer info på Facebook her. Olanskii varmer opp i kjelleren. Ellen Allien går på cirka klokken 01.00. Oppe i «stua» spiller DJ Friendly, Renée Reif og Ornella.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar