Grafisk design

En god cover-historie

Bloomberg Businessweek oppsummerer amerikansk forretningsuke med banebrytende design. I år fyller de 90.

Verdens mest innflytelsesrike mennesker, verdens beste universiteter og verdens mest anerkjente masterstudier. Bloomberg Businessweeks årlige rangeringer av blant annet dette, har blitt ansett som de ultimate og definerende listene.

Det amerikanske forretningsmagasinet har nemlig blitt utgitt siden 1929, og med kvalitet i første rekke.

Design er sentralt for god business

Design er helt sentralt for en god business. Det sa redaktøren selv, Ellen Pollock, i 2016. Det har gjort Bloomberg Businessweek til et av verdens fremste kvalitetsmagasiner innen amerikansk næringsliv, men også når det kommer til design.

Men det er ikke redaktørens jobb alene. En sentral skikkelse for magasinets designutvikling har vært Richard Turley, som har ledet magasinets designstab (på ti personer) i New York de siste årene. Til The Atlantic uttalte han at sjefsdesigneren og sjefredaktøren har et tett forhold, så vel som de andre designerne og journalistene i redaksjonen.

«Kontoret er satt sammen slik at vi ikke trenger å kalle inn til møter, vi bare slenger ut idéer over pultene til hverandre, mellom designere og journalister».

I dag har Robert Vargas tatt over stillingen som kreativ leder.

Les også: Fra ekstremt kompleks data til ikoniske designmesterverk

Sexy visualisering av usexy flyselskapsammenslåing. Cover fra februar 2012.

Gir tallene mening

Subjekt var ikke fra før av særlig interessert i amerikansk forretningsliv, men ble det raskt, av noen runder med Bloomberg Businessweek.

De gjør tall og næring om til god design, og enda bedre enn de fleste magasinene som arbeider med mer estetiske temaer som kunst og mote.

Bloombergs design kjennetegnes av sin «rammeløshet»; der det eneste faste ved covrene er størrelsesformatet og ofte logoplasseringen. Forutenom det, er det meste overlatt til hver enkelte historie, som en overraskelse. Det gjør magasinets design stadig fremoverlent, nyskapende og banebrytende.

Bloomberg Businessweeks designsans er også med på å gjøre selv tidsriktige temaer evig aktuelle, med gjennomarbeidede covre som gjør at magasinet heller bevares i magasinhyllene, enn i peisen.

De er ikke noe dårligere online. Se nettside. Med skreddersydde og interaktive nettartikler, hvor de blant annet publiserer animerte versjoner av coverene sine.

Vi har samlet noen favoritter, som taler bedre for seg selv:

Cover fra desember 2016. Design av Carolina David.
«Why Google may be forced to pay fines in the billions, and make profound changes to its service in Europe.» Fra august 2015. Design av Robert Vargas.
Cover fra juli 2013.
Cover fra mai 2012.
Cover fra juni 2012.
Cover fra juni 2016.
Cover fra februar 2013.
Cover fra februar 2013.
Cover fra november 2013.
Cover fra mars 2016.
Animert cover for nett.
Animert cover for nett.
Kollasje. 
Cover fra juni 2014.
Cover fra august 2016.
Cover fra juli 2010.
Cover fra mars 2011.
Om norske asylsentre. Cover fra februar 2015.
Cover fra juli 2012.

Se også Bloombergs egne videointervju med kreativ leder Robert Vargas om hvordan et av coverene ble til.

Nyheter