Oslo og Detroit i skjønn forening

Det høres nesten for godt ut til å være sant

So Real International
So Real International
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

… at en nordmann ved navn Tom-Atle Ødegaard har produsert for raplegender som Tech N9ne. I morgen slipper Soul Theory «Class Act», et samarbeid med Detroit-rapperen Denmark Vessey. Ikke akkurat dårlig det heller.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Rapperen og produsenten Denmark Vessey har lenge vært en del av undergrunnsmiljøet i Detroit. Det samme miljøet som de senere årene har oppfostret navn som Danny Brown, Quelle Chris og Guilty Simpsons. Sammen med deres respektive kolleger har denne gjengen bidratt til en renessanse innenfor amerikansk hiphop fra undergrunnen.

Nylige utgivelser som «Being You Is Great, I Wish I Could Be You More Often», «Everything’s Fine» og «Sun Go Nova» er eksempler på hvordan modne, men fremdeles vittige utgivelser stadig vokser ut av en av USAs fattigste byer. Samtidig ivaretas nøkkelelementene satt av byens grunnleggere, som J Dilla, Proof og Eminem.

«Class Act» slippes i morgen (fredag 25. januar). (Foto: Albumcover for «Class Act»/So Real International.)

En dans mellom rapper og produsent

Norske Tom-Atle Ødegaard, bedre kjent under produsentnavnet Soul Theory, vokste opp langt unna industristrøkene i det urbane Michigan. Han er likevel ingen fremmed for hiphop av dette kaliberet.

Annonse

Etter flere samarbeid med navn som Heltah Skeltah, Tech N9ne og Smif N Wessun blir tanken på et samarbeid med Denmark Vessey sin siste plate plutselig svært delikat.

Allerede før de første strofene ytres, skinner personligheten frem på sporene. Selv om Denmark Vessey for det meste er alene om rimene, er det en unektelig kjemi de seks sporene igjennom, mellom produsent og rapper.

Vessey selv har uttalt at han føler at seg som en del av en veldig realistisk tegnefilm når han hører beats fra Soul Theory, noe som skinner gjennom i den lekne og avslappede tilnærmingen han har i løpet av EP-en.

Detroit-rapperen er forresten også en svært habil produsent og har blant annet har produsert «på» Earl Sweatshirt.

Raskt endrende flows og R&B-inspirerte vokaler tar ofte bakhånd for det talte ord innenfor denne retningen av hiphop. Ikke bare i Detroit, men fra vestkyst til østkyst. Dette gjør gjerne musikken mindre tilnærmelig for folk flest, samtidig som det gir låtene færre ben å stå på. Det blir derfor essensielt at de få gjenværende elementene akkompagnerer hverandre, noe Vessey og Soul Theory får til på hvert bidige spor på «Class Act».

Det blytunge tittelsporet setter det hele i gang. Bassfokusert, futuristisk og en perfekt indikasjon på hva en har i vente. Det følgende sporet «Give Them Hell» kunne fungert like bra som et soundtrack til et 16-bits Nintendo-spill, som til å rappe over. Teksten her er dog noe mindre inspirert, og holder seg innenfor klassisk hiphop-puristisk terreng om «hvor mye bedre hiphop var før».

(Foto: So Real International)

Nesten bare fulltreffere

«The Life, The Journey» er også et desidert høydepunkt med en nesten eventyrlig melodi, og prosjektets trolig mest appellerende og tydelige vers. Den følgende energibomben «Cuss N Buck» høres ut som noe som kunne kommet ut av sør-London, etterfulgt av EP-ens mest tematisk ladde spor, med linjer som «Them forefathers wasn’t mine, not one/ Waiting for the second coming of Pac Amaru/ if not now, tomorrow».

På «Magic» utforsker Vessey sine forfedres historie og nåværende posisjon dagens USA. Dette sammen med Quelle Chris, som er skivas eneste gjesteartist. Denmark Vessey er oppkalt etter lederen av et slaveoppgjør på 1820-tallet, og tematikken på sporet er langt ifra fremmed for noen av artisten. I denne konteksten fungerer det som et nedtonet og nøkternt avbrekk på en ellers boblende sonisk ferd.

Avslutningssporet «WWW» ender opp som det minst interessante, og føles nesten innpåslitent. Spesielt når det endte opp med å måtte følge EP-ens utvilsomt mest hardtslående spor. En noe svak avslutning på en ellers formidabel utgivelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar