Skulpturelle uttrykk står i fokus i Oslo denne uka. Dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av.
Bergen? Se hit.
Fikk du med deg The Simpsons forrige uke? Episoden var i alle fall på hele den internasjonale både kunst- og motescenens lepper.
Simpsons-familien tok nemlig turen til kunstinstallasjonen «Prada Marfa» i Texas; en skulptur som ligner en virkelig Prada-butikk, skapt av den dansk-norske kunstnerduoen Elmgreen og Dragset. Verket ble laget i 2005 som kritikk mot forbrukersamfunnet og luksuriøs merkevarebygging.
På sin egen Facebook-vegg skriver Michael Elmgreen følgende: «I 2005 hadde vi en liten åpning [av verket] med under 50 personer. I 2019 nådde Prada Marfa The Simpsons, ha ha.»
Her i Norge strides det (igjen!) rundt «dødshuset» til Bjarne Melgaard. Etter at Bærum kommune meldte seg på banen, og Henie Onstad Kunstsenter-direktør Tone Hansen ønsket kunstnerboligen til Høvikodden, har kritikken begynt å hagle. Hvor huset ender, vil tiden vise. Eller kanskje bare ikke.
Det vi vet med sikkerhet, er at denne uken byr på mange spennende kunstopplevelser. Astrup Fearnley Museet åpner sin første store utstilling i år, og Atelier Nord inviterer til både utstillingsåpning og konsert. Dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av:
Dobbelutstilling på Galleri Riis
(Arbins gate 7, åpning torsdag 24. januar kl. 17.00)
På Galleri Riis kan du oppleve to separatutstillinger denne uka:
Fredrik Söderberg er kjent for sine monumentale tegninger og akvarellmalerier. Han jobber både figurativt (hvor han refererer til kunsthistorien, filosofi og litteratur) og abstrakt (hvor han fokuserer på åndelighet og eksistensielle spørsmål.) I utstillingen «I Stepped into an Avalanche, It Covered up My Soul» får vi se noen helt nye verk i oljemaling.
Les mer HER.
I galleriets anneks kan vi oppleve helt nye skulpturer av Marie Buskov. Dette blir den første utstillingen på Galleri Riis for den Oslo-baserte kunstneren. Buskov jobber gjerne stedsspesifikt, og er opptatt å bruke rommet aktivt. I utstilling «This Particular Place» viser hun frem bronseskulpturer som får boltre seg i rommets to deler.
Les mer HER.
«Sol og vår i januar» på Astrup Fearnley Museet
(Strandpromenaden 2, åpning torsdag 24. januar kl. 18.00.)
Astrup Fearnley inviterer til visning av deres første store utstilling i år. Med utstillingen «Sol og Vår i Januar – Neste generasjon i norsk samtidskunst» ønsker de å sette søkelyset på en ny generasjon norske samtidskunstnere og det brede spennet av konseptuelle premisser og visuelle uttrykk de representerer.
Mangfold er dermed noe de fokuserer på, og ved å trekke inn en ny generasjon kunstskribenter, samt kunstsamlere, som en del av utstillingen, ønsker Astrup Fearnley å gi et bredt, men nyansert bilde på den norske samtidskunstscenen.
Les mer HER.
«Modes of Moods» av Pearla Pigao på Atelier Nord
(Olaf Ryes plass 2, åpning torsdag 24. januar kl. 19.00)
Atelier Nord inviterer til både utstillingsåpning og konsert på torsdag. Kunstneren Pearla Pigao viser fram fem ulike multimediale skulpturer i kobber og metal, innlemmet i pastellfargede rammer. Disse fungerer som instrumenter, etter prinsippene til instrumentet theremin. Theremin var det første elektroniske instrumentet som virkelig kunne spilles, og lyden kommer av at man lager fysiske bevegelser mellom oppstilte elektroder. I Pigao sin utstilling vil lyd fylle rommet etterhvert som besøkende beveger seg, sammen med lys som er integrert i verkene, som pulserer i takt med lyden.
Bandet Pow Pow (Thomas Aslaksen, Per Magnus Gundersen, Sigurd Thomassen og Andrea Rutlin) kommer til å spille under utstillingsåpningen sammen med Pigaos skulpturer. Det er med andre ord bare å glede seg!
Les mer HER.
«Toile» av Martin Sæther på Unge Kunstneres Samfund
(St. Olavs gate 3, åpning fredag 25. januar, kl. 19.00)
UKS starter 2019 med en soloutstilling med tegner og skulptør Martin Sæther. Ved å lage pappmasjé av gamle aviser, lager han tapetlignende relieffer som gjerne viser oppskalerte motiver av ting som blomstrete toalettpapir og strietapet. I utstillingen «Toile» på UKS, blir disse relieffene montert på møbellignende kasser som minner om IKEA-modellen BILLY. Ved å gjøre dette endrer han noe som kunne vært funksjonelle reoler, til å bli rekvisitter for relieffene. På denne måten revurderer han den kunstneriske kvaliteten i de tingene vi omringer oss med i hjemmet.
Les mer HER.
Dobbelutstilling på Norsk Billedhoggerforening
(Hekkveien 5, åpning fredag 25. januar kl. 19.00)
Også Norsk Billedhoggerforening åpner dørene for første gang i år til Villa Furulund sine flotte lokaler. Her vil de presentere to ulike kunstnere som møtes i sin streben etter et tidløst og universelt skulpturelt uttrykk, og i sitt sterke samfunnspolitiske engasjement.
Sonja Ferloy Moncoba (1911) var en av Danmarks mest betydningsfulle skulptører. Hun var overbevist om at kunst kunne bidra til å forandre verden ved å formidle gode verdier som tillit, likestilling og medmenneskelighet. Hun så på det som en kunstners jobb å knytte sammen kunstens verden med den politiske og sosiale. I utstillingen «Stille vekst» får vi mulighet til å bli kjent med et viktig kunstnerskap som tidligere har blitt lite vist i Norge.
I utstillingen «Pillow talk Bestiary» av Jennie Bringakers (1978) får vi se en rekke nyproduserte, figurative skulpturer i støpt betong, brent leire og stein. Bringakers har bakgrunn i eksperimentell scenekunst, og vi kjenner henne som den ene halvdelen i kunstnerduoen Trollkrem sammen med Tor Erik Bøe. Arbeidene vi får se i denne utstillingen viser en ny retning i hennes kunstnerskap, hvor arbeidene får stå alene i rommet uten å knyttes til performative handlinger. Hun vil også vise et videoarbeid laget i samarbeid med Erlend Hogstad.
Les mer HER.