Vernissageguiden

Best i Bergen akkurat nå

En ny studie viser at hele 87 prosent av kunsten i amerikanske museumssamlinger er skapt av menn. Ukens beste utstillingsåpninger i Bergen derimot.

Oslo? Se hit

Vernissageguiden Bergen skrev 7. februar at Museum of Modern Art (MoMA) i New York stenges i hele fire måneder i år. Da meldte vi at grunnen var renovering og utvidelse.

Nå er det flere faktuelle opplysninger å legge til bords. Det er nemlig ikke bare selve bygget som skal fornyes; museet planlegger å endre store deler av sin profil og identitet. Selv skriver de om en satsing for å presentere kvinnelige kunstnere og kunstnere med minoritetsbakgrunn på en mye tydeligere måte, enn det som har blitt gjort tidligere.

Og godt er det. En ny studie viser nemlig at 85 prosent av kunsten i museumssamlinger i USA er skapt av hvite kunstnere, og at 87 prosent også er menn. Det er tall som tilsier høy tid for endring.

Her i Bergen er vi glade for å kunne melde at hele 85 prosent av Vernissageguidens anbefalinger er utstillinger med kunst som er skapt av kvinnelige kunstere.

(Foto: Joy Forum.)

«Time Passes» Ane Hjort Guttu

(Möllendalsveien 61, åpning torsdag 21. februar kl. 18.00)

På Joy Forum vises filmen «Time Passes» av Ane Hjort Guttu. Den ble spilt inn ved det gamle kunstakademiet i Bergen og sto som et element i hennes utstilling i Bergen Kunsthall i forbindelse med Festspillutstillingen i 2015.

Filmen baserer seg på spørsmål rundt kunst og utdannelse. I filmen møter vi kunststudenten Damla som utvikler et vennskap til den rumenske kvinnen Bianca. Damla lager et kunstprosjekt som tar utgangspunkt i et vennskapet. Det hele utvikler seg til å bli en etisk og politisk krise for Damla, som etter hvert har problemer med å forsvare hvordan hun kan fortsette prosjektet sitt med tanke på de sosiale urettferdighetene som eksisterer utenfor kunstskolen.

Les mer her.

(Foto: Galleri Fisk.)

«Vrengt Livmor» Hanne Nilsen Nygård på Galleri Fisk

(Kong Oscars Gate 46, åpning fredag 22. februar kl. 19.00)

Rominstallasjonen Vrengt Livmor ønsker å snakke om fremmedgjøring ved å stille spørsmål ved hvordan historier formidles. I installasjonen får vi høre et lydopptak av en personlig tekst av Hanne Nilsen Nygård, sammen med et medisinsk fotografi, et digitalt trykk som en gardin, og en pasientskjorte. Nygård spiller på hvordan disse er tatt ut av sine vante omgivelser og hva de sier i konteksten av et gallerirom.

Nygård er student ved kunstakademiet i Oslo. Hennes arbeider baserer seg rundt romlige installasjoner i form av video, fotografi og lydarbeider, hvor hun utforsker tema rundt det subjektive og personlige i det offentlige rom.

Les mer her.

(Foto: ZIP Collective)

«Big Fish» av Dafna Staretz på ZIP Collective

(Birkebeinergaten 4, utstillingsåpning fredag 22. februar kl. 19.00)

BIG FISH er en utstilling som tar for seg kjærlighet i den digitale æraen. Kunstneren Dafna Staretz spiller på det man på folkemunne sier om at det er flere fisk i havet. Som et endeløst fiskespill har den høyteknologiske hverdagen muligens gjort oss til stormannsgale, der vi på Tinder sviper oss gjennom verden til høyre eller venstre med bare en finger.

Utstillingen viser en serie malerier av den israelskfødte kunstneren. Bildene sies å snakke for seg selv i det kunstneren stiller spørsmål til hvordan kjærlighet ser ut i dag, når den utspiller seg gjennom en skjerm.

Les mer her.

(Foto: Kode Bergen.)

Finissage av Ole Jørgen Ness’ «Flat Acrylic»

(Rasmus Meyers allé 9, finissagen starter kl 20.00, fredag 22. februar)

I 40 dager har kunstneren Ole Jørgen Ness malt frem amøbiske former over et stort hvitt gulvlerret i Tårnsalen på KODE 4. Inspirert av kumulativ vekst, har Ness invitert publikum til å være med på fremveksten av formene i graderinger mellom sort, blått og hvitt. Det hele har vært en improvisert prosess, der formene har utviklet seg i nye mer komplekse utgaver av seg selv. Nå skal det hele ødelegges.

KODE inviterer til finissage, eller mer en avslutning- og ferdigstillingsfest for Ole Jørgen Ness’ kunstprosjekt «Flat Acrylic». Det 110 kvadratmeterstore verket skal destrueres med publikum til stede.

Verket har blitt beskrevet som en ren opplevelse i den enkeltes bevissthet og blir som en avrunding av den langvarige prosessen det har vært, hvor publikum har kunnet følge med på utviklingen, selv med kunstneren til stede.

Les mer her.

Nyheter