Vernissageguiden

Best i Bergen akkurat nå

Galleri Langegården
Galleri Langegården
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Seksualitet og endorfiner er bare litt av mye du kan utforske på Bergens kunstscene denne uken.

Oslo? Se hit.

De fleste av oss har kjent på den bitre følelsen av glemme igjen verdisaker på bussen eller i butikken. Men i en travel hverdag, og i et myldrende byliv, er det nesten noe man må regne med å oppleve i et livsløp.

Verre er det å glemme igjen et kunstverk. Det blir ikke bedre av at verket var taksert 100 000 kroner.

En stakkars tysk kunstelsker glemte en keramisk krukke laget av Pablo Picasso på toget mellom Kassel og Dusseldorf 15. februar. Krukken er fra kunstnerens «Owl Series», og ble laget i 1953. Den 76 år gamle mannen var rask med å melde den savnet, men så langt har ikke politiet lykkes i å spore den forsvunnede kunstskatten.

Annonse

Vi kan nok fastslå at vår uke ser lysere ut her i Bergen, for det er mye å glede seg til på kunstscenens utstillingsåpniner denne uken.

Gjennomgående er Sanna Albenius sine arbeider inspirert av oppfatninger av seksualitet. (Foto: Joy Forum.)

«Preteen Shed» av Sanna Albenius på Joy Forum

(Möllendalsveien 61, torsdag 28. februar kl. 18.00)

«Preeten Shed» er en installasjon av Sanna Albenius som tar for seg enkeltmenneskers utvikling av seksuelle preferanser. Dette baserer hun på konseptet rundt «Lovemaps» utviklet av sexologen John Money. I utstillingen viser Albenius til sin egen utvikling der hun går inn i sine tenår for å utforske sin seksualitet på den tiden, og hvordan den har utviklet seg. Dette gjør hun ved å bygge opp et slags hageskur, bygget opp av objekter som henviser til seksuelt innhold og symbolikk. Gjennomgående er Albenius inspirert av oppfatninger av seksualitet, og utforsker og utfordrer temaer rundt sosialt konstruerte generaliseringer om den frigjorte seksualiserte kvinne.

Les mer HER.

På Galleri Fisk inviteres det til et unikt pop-up showroom. (Foto: Galleri Fisk.)

«Luxe Revival, J’adore!» på Galleri Fisk

(Kong Oscars Gate 46, åpning fredag 1. mars kl. 19.00)

«Luxe Revival, J’adore!» er en hyllest til vinterens store interiørtrender. Den appellerende eventteksten selger oss inn til en opplevelse lik et interiørblad: «Denne gir rommet en ekstra wow-factor! Eller hva med et elegant, roterende sidebord av gyllent speilglass? Disse er perfekte for å gjøre hjemmet ditt ekstra lunt, og blandet med noen elementer av mintgrønn har hjemmet fått en Luxe Revival look! J’adore!»

Susanna Antonsson og Marie Vallestad står bak dette unike pop-up showroomet som vises på Galleri Fisk denne helgen. Begge er andreårsstudenter ved Kunstakademiet i Bergen og har tidligere vært med i utstillingen «Självhjalpsbiblioteket», vist på Joy Forum desember 2018.

Les mer HER.

Ingri Fiksdal performance undersøker effekten av endorfiner hos sine dansere, og i hvilken grad det kan smitte over på publikum. (Foto: BIT Teatergarasjen.)

 «Deep Field» av Ingri Fiksdal på Studio Bergen

(Nøstegaten 119, forestilling vises fredag 1. mars og lørdag 2. mars kl. 20.00)

«Deep Field» er en performance laget av Ingrid Fiksdal. Den er inspirert av den såkalte «runners high», som er en kroppslig reaksjon som skjer når man løper, hvor kroppen skiller ut endorfiner og skaper en slags euforisk tilsdand. Endorfiner lindrer både smerte, gir ekstra utholdenhet, og kan også utløses av følelser som kjærlighet. I «Deep Field» undersøker Ingri Fiksdal hvordan man kan fremmane eufori hos danserne mens de løper på scenen, og i hvilken grad det kan smitte over på publikum.

Les mer HER.

Bildeserien «Å møta eit noko» preges av et direkte uttrykk som viser til noe organisk. (Foto: Galleri Langegården.)

«Å møta eit noko» Magnar Moen på Galleri Langegården

( Straumeveien 17 A, åpning lørdag 2. mars kl. 14.00)

«Å møta eit noko» er en bildeserie av Magnar Moen som tar for seg kull, grafitt og sot på papir. Her blir kraft og tyngde sentralt i bildene og han sier selv at det handler om sammentrekning, ekspansjon og oppløsning. Tegningene har et direkte uttrykk som henviser til noe organisk, hvor det kroppslige også kommer til syne.

Magnar Moen arbeider ofte i store format, med kull på papir. Har markert seg som en viktig stemme innenfor det bergenske kunstmiljøet, og har vært tegnelærer på Kunsthøgskolen i Bergen i en årrekke.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar