Vernissageuiden

De beste utstillingsåpningene i Bergen denne uken

Stefan A. Pedersen/USF
Stefan A. Pedersen/USF
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I Oslo river man Y-blokken for så å reise et grusomt Lambda. Her er fire grunner til at Bergen burde være hovedstad, skriver Vernissageguiden Bergen.

Oslo? Se hit.

Vernissageguiden Bergen er tilbake med ukens viktigste kunstnyhet og beste utstillingsåpninger.

Vi begynner i Oslo, der Lambda, det nye bygget for Munchmuseet i Oslo, er i hardt vær om dagen. Og selv om det strengt at ikke står helt ferdig enda, får man et ganske godt inntrykk av resultatet allerede nå.

Kritikerne er nådeløse. «Jeg vil si at Munchmuseet suger», sa arkitekt Gaute Brochmann til Dagbladet allerede i slutten av februar. Det som visstnok skulle bli et elegant og ikonisk lystårn, ser heller ut som «en truende svart skygge, en koksgrå kloss, som luter seg over Operaen», ifølge arkitekten.

Annonse

Mange har reagert på at bygget fremstår helt annerledes enn tegningene og modellene som ble presentert av Oslo kommune før det endelige byggevedtaket i 2014.

Også den profilerte kunsthistorikeren Tommy Sørbø stiller seg mildt sagt kritisk til nybygget, og kaller det hele en forsøpling i et intervju med VG.

For å strø litt ekstra salt i såret la Aftenposten ut en billedserie som viser de tyve andre forslagene som ble sendt inn til arkitektkonkurransen for Munchmuseet i 2009, og ble valgt bort til fordel for Lambda. Så nå kan vi alle mene mye om hvilke alternativer som hadde gjort seg bedre.

Heldigvis gjelder dette bare Oslo, og ikke Bergen. Her, langt unna Bjørvika-dramaet, er det mye spennende å utforske på kunstfronten. På Plattform kan man oppleve det som omtales som USAs største nålevende poeter, og Sarah Vanhee går hardt ut mot rettssystemet i filmen «The Making of Justice» som vises på Cinemateket.

CAConrad og Eileen Myles omtales som noen av USAs største nålevende poeter. (Foto: Plattform.)

«Two Poets Talking» på Plattform

Åpning torsdag 14. mars klokka 20.00 i Rasmus Meyers Allé 5.

Plattform inviterer til samtale mellom det som omtales som noen av USAs største nålevende poeter: Eileen Myles og CAConrad. Dette skjer i forbindelse med den nåværende utstillingen i Bergen Kunsthall, Beatrice Gibsons «I Couldn’t Sleep in My Dream». Gibson jobbet med CAConrad og Eileen Myles i sin seneste film «I Hope I’m Loud When I’m Dead», som er oppkalt etter et av CAConrads dikt.

Eventet står som en del av Kunsthallens satsning på et bredere programtilbud. Etter samtalen som holdes i dag kl. 20.00, kan man også å få med seg flere eventer som innebærer blant annet en gjennomgang av «Personalized (Soma)tic Poetry Rituals» med CAConrad, et fordrag om poesi i praksis og «Radical reading and silent writing» med Eileen Myles.

Les mer her.

I filmen «The Making of Justice» stiller Sarah Vanhees spørsmål rundt hva rettferdighet egentlig er. (Foto: Cinemateket i Bergen.)

«The Making of Justice» av Sarah Vanhee på Cinemateket

Filmen vises torsdag 14. mars klokka 18.00 i Georgernes verft 12.

I dag kan du få med deg kunstnermøte og filmvisning av Sarah Vanhees «The Making of Justice». Filmen er et intimt og sårt portrett av syv fengselsinnsatte dømt for mord.

Gjennom samtaler med de innsatte gir Sarah Vanhee et innblikk i enkeltindivider som befinner seg i en umulig situasjon, og deres refleksjoner rundt straff og helbredelse. Filmen reiser spørsmål rundt straffesystemet og samfunnets syn på, og behandling av, de som har levd på utsiden av loven. Kriminalitet blir diskutert som en parallell virkelighet i filmen, som stiller spørsmål til hva rettferdighet egentlig er, og hvordan samfunnet ville sett ut om fengslene var mer humanistisk innrettet.

Filmen vises i forbindelse med forestillingen «Unforetold» av Vanhee, der hun har samlet syv barn fra åtte til elleve år. Tanken er at skal stille spørsmål uavhengig av påstander, statistikker og valg, og på den måten være med på å fremme alternative virkeligheter som i et fantasirom.

Les mer her.

Stefan A. Pedersen utforsker ulike former for tid i  utstillingen «Self time, Earth time». (Foto: Visningsrommet USF.)

«Self Time, Earth Time» av Stefan A. Pedersen på USF

Åpning fredag 15. mars klokka 18.00 i Georgernes verft 12.

Utstillingen «Self time, Earth time» utforsker forholdet mellom tid i form av biografisk tid, fiktiv tid, historisk tid og geologisk tid. Dette gjøres gjennom et romlig samspill mellom video, lyd og fotografi, der et videoverk er sentralt for utstillingen.

Her møter vi en omvandrende protagonist, som forteller om en gåtur langs kysten i Los Angeles. I løpet av turen avdekker protagonisten flere historiske øyeblikk fra årtiene etter andre verdenskrig. Her spiller det skiftende og voldsomme landskapet en framtredende rolle i videoen. I tillegg er det ustabile forholdet mellom offentlighet og privat et sentralt tema i fortellingen om landskapet.

Det statiske og foranderlige er et sentralt element i utstillingen. Den langsomme utviklingen av det naturlige og kulturelle landskapet, blir sett på som et møtepunkt av to motsetninger i den ellers travle og høyt akselererende hverdagen vi lever i nå.

les mer her.

Prosjektet til Hanna Pherson utforsker hvorvidt man kan innta noen andres identitet. (Foto: Galleri Fisk.)

«Switching Identities» av Hanna Pherson på Galleri Fisk

Åpning fredag 15. mars klokka 19.00 i Kong Oscars Gate 46. 

Utstillingen «Switching Identities» tar for seg Hanna Phersons prosjekt om å bytte identitet med tre kunststudenter hun aldri har møtt før. Det hele ble et eksperiment som omhandlet det å stole på fremmede og det å bli kjent med andre kunstnere fra innsiden av ved å innta deres liv.

Dette byttet mellom identiteter foregikk i en uke med hver person, der hun byttet identitet med kunsttudenter fra tre andre kunstskoler; Mikkel Høgh Kaldal (Jutland Art Academy), Malakias Liebmann (Trondheim Academy of Fine Arts) og Mette Velling (University of Fine Arts Hamburg).

Prosjektet utforsker tema rundt hemmeligheter, kjønn, vennskap og identitet. Pherson stiller seg følgende spørsmål; hva menes det med å føle seg nær noen og kan man føle seg nær noen man aldri har møtt? Hvor mye kan man gi slipp på av seg selv for å innta noen andres identitet?

Les mer her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar