Vernissageguiden

Best i Bergen akkurat nå

Hordaland Kunstsenter
Hordaland Kunstsenter
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vernissageguiden er her med ukens viktigste kunstnyhet og de beste utstillingsåpningene.

Da har vi endelig svaret på spørsmålet om hvordan du kan bli en rik og berømt kunstner. Det gjelder å ha det riktige nettverket, og å male bilder i blått og rødt.

Ja, faktisk. Forrige uke omtalte vi i Subjekt en studie hvor det kom frem at kunstere blir berømte først og fremst på grunn av sitt sosiale nettverk, og ikke på grunn av kunstnerisk kvalitet.

Forrige uke publiserte Artsy også en artikkel om enda en studie, som konkluderte med at malerier i blått og rødt selges for høyest pris på auksjoner, sammenlignet med andre farger.

Oss vernissagegjengere er imidlertid glad for at Bergens kunstscene har mye mer å by på enn bare kunstnere som først og fremst ser etter å bli berømte og rike. Her er ukens beste utstillingsåpninger:

Annonse
(Foto: Joy Forum.)

«Focus // Fragility» av Eirik Melstrøm & Tijs Ham på Joy Forum

Åpning torsdag 21. mars klokken 12.00 i Möllendalsveien 61.

I dag kan du få med deg «Focus//Fragility» av Eirik Melstrøm og Tijs Ham på Joy Forum. Dette er et musikalsk verk som baserer seg på kommunikasjonen mellom instrumenter. Melstrøm og Ham vil med dette bruke instrumentene som representasjon for konsepter rundt “det som ligger imellom”, noe som innebærer kontrasterende kvaliteter.

Dette kan være overganger som markerer ulike faser i enkeltes liv. Dette vil si oss noe om hvordan instrumentene har en stemme som i seg selv kommuniserer like mye til oss, så mye som vi forsøker å snakke gjennom dem.

Les mer her.

(Foto: Hordaland Kunstsenter.)

«Hibiscus boy» av Iben Isabell Krogsgaard på Hordaland Kunstsenter

Åpning fredag 22. mars klokken 19.00 i Klosteret 17. 

Iben Isabell Krogsgaard utforsker de flyktige relasjonene som oppstår i en bar, og myten om stamgjesten som konsept, i sin performance «Hibiscus boy». Handlingen kretser rundt tankestrømmen hos en bartender som drømmer om en stamgjest som forandrer barens karakter med sin påvirkningskraft. Blant annet skal han få alle gjestene til å bestille det samme som han, derav får han navnet “Hibiscus boy” i det han sakte inntar den faste drinken; cava med hibiskusblomst.

Les mer her.

(Foto: BIT Teatergarasjen.)

«Dark Numbers» av Tea Tupajic på BIT Teatergarasjen

Visning fredag 22. mars og lørdag 23. mars klokken 20.00 i Strandgaten 205.

Teatergarasjen viser stykket «Dark Numbers» som tar for seg et av de mørkeste kapitlene i nyere europeisk historie – den bosniske krigen på 1990-tallet. Stykket er laget av den bosnisk-fødte teaterregissøren Tea Tupajić.

Hun har invitert fire tidligere FN-soldater fra den nederlandske bataljonen Dutchbat III til scenen. Disse hadde ansvaret for å beskytte den muslimske enklaven Srebrenica under krigen. Da de bosnisk-serbiske troppene inntok byen den 11. juli 1995, ble over 8000 muslimske menn og gutter drept, ettersom at FN hadde avsluttet evakueringen av den resterende befolkningen og erklært området som sikkert.

Les mer her.

(Foto: Galleri Fisk.)

«Utstilling» av Daniel P. Agung på Galleri Fisk

Åpning fredag 22. mars klokken 19.00 i Kong Oscars Gate 46.

Daniel P. Agung lar seg inspirere av ulike utstillingsmoduser og hverdagsestetikk i verket «Utstilling». Her ønsker han å åpne for diskusjoner rundt virkningen av fotografi i kunst. I og med at fotografiet i senere tid har blitt like formbart som maleriet, som et resultat av teknologisk utvikling og bilderedigeringsteknikker, ønsker han å se på grenseskillet mellom maleri og fotografi. Sentralt i denne diskusjonen er temaene som den amerikanske kunsthistorikeren og kunstkritikeren Michael Fried tar opp i boken sin «Why Photography Matters in Art as Never Before».

Les mer her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar