Kort og godt

Dronning Sonja, vi trenger deg nå

Jørgen Gomnæs/Det kongelige hoff
Jørgen Gomnæs/Det kongelige hoff
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Regjeringen snakker både fagfolk og vanlige folk imot når de velger å rive Y-blokka. Men vår kunstinteresserte dronning kan nyttiggjøre sin folkelighet og benåde et av Norges vakreste verk, skriver kunstner Ane Barstad Solvang.

I skrivende stund har nærmere 6.000 folk signert det internasjonale oppropet for å bevare Y-blokka i Regjeringskvartalet. Oppropet ble lansert torsdag, hvilket sier sitt: Ikke bare fagmiljøene, men også Oslos innbyggere stiller seg imot rivingen av Y-blokka.

Det er derimot Regjeringens beslutning å rive det helt unike bygget.

Når noen først skal trosse folkets sak med makt, synes jeg vi kan benytte oss bedre av at vi har monarki. Det kongelige slott og vår kunstinteresserte dronning bør komme på banen, nyttiggjøre sin mulighet til å snakke på vegne av folket og benåde Y-blokka.

Bygningen er vår tids stavkirke. Ikke bare fordi den har et vakkert og unikt ytre utseende, men fordi den rommer vår tids verdier: Likhet, sosialdemokrati og solidaritet.

Annonse

Vi tar det for gitt at vi kan se kunst av internasjonal signifikans gratis, på et offentlig sted, midt i Oslo. For mens Louvre planlegger en utstilling om Picasso/Nesjar-samarbeidet, organiserer Statsbygg nå rivingen av det samme samarbeidet i Oslo.

Det er også et tankekors at Oslo kommune får smykke seg med tittelen Europeisk klimahovedstad i 2019, mens vi flyr til London, Paris og Berlin for å oppleve kunst i samme klasse som et av byens største kunstverk, Y-blokka, som planlegges revet samme år.

Ane Barstad Solvang er en av de sju kunstnerne som protesterte kunstnerisk mot rivingen av Y-blokka forrige uke.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar