Vernissageguiden

Utstillingsåpningene du ikke bør gå glipp av denne uka

Kunstnerforbundet
Kunstnerforbundet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vernissageguiden er her med ukas viktigste kunstnyhet, og de beste utstillingene du bør sjekke ut akkurat nå.

Bergen? Se hit.

Det som kunstfotograf Marius Schultz trodde var en verdiløs plakat, viste seg å være en kinesisk kunstskatt til en verdi av minst én million kroner. Akvarellen, som viser to høns under et bambustre, arvet han etter sin bestefar som tok det med til Norge etter et opphold i Shanghai og Beijing på 1940-tallet, skriver NRK.

Verket har vært i Schultz’ eie i 30 år, og har denne tiden vekslet mellom å henge i stuen og blitt stuet bort på loftet. Da Schultz tok plakaten med seg til en rammemaker i Oslo, kom det fram at «plakaten» kunne være av større verdi.

Etter en rekke mislykkede forsøk på å finne ut om det hadde verdi eller ei her i Norge, tok Schultz med akvarellen til det internasjonale auksjonshuset Sotheby’s, Paris-filialen, hvor det ble påvist at det er laget av den kjente kinesiske kunstneren Xu Beihong, som omtales som den moderne malerkunstens far i Kina. Ja, det vi kan kalle «Kinas Munch».

Annonse

Så, før man tar vårrengjøringa fatt: Ta en ekstra titt på de bortgjemte greiene man for lengst hadde glemt man hadde. Hvem vet, kanskje har de mer enn bare affeksjonsverdi. Her i Oslo er det i alle fall flust med kunstskatter og gode kunstopplevelser. Vernissageguiden gir deg de fem beste utstillingsåpningene denne uka.

På QB Gallery kan vi oppleve tre ulike kunstnerskap i utstillingen «Three Little Maids from School. (Foto: QB Gallery.)

«Three Little Maids from School» på QB Gallery

Åpning torsdag 4. april klokka 18.00 i Tordenskioldsgate 5.

På QB Gallery åpner det en ny gruppeutstilling denne uka.

Utstillingen «Three Little Maids from School» er kuratert av kunsthistoriker og kunstkritiker Erlend Hammer, og viser arbeider av Øystein Aasan, Sandra Vaka Olsen og Gerd Tinglum.

Øystein Aasen jobber med collage, maleri og skulptur, og er særlig opptatt av det «modernistiske griddet», eller «rutenettet». Sandra Vaka Olsen har en helt særegen måte å behandle fotografiet på, hvor hun utfordrer den tekniske prosessen ved å manipulerer eksponeringen, mens Gerd Tinglum tar utgangspunkt i hvordan vi påvirkes av farger gjennom maleri, tegning, grafiske arbeider, objekter og video.

Les mer her.

Irene Myrans arbeider baserer seg på hennes egen personlige minner. (Foto: Soft galleri.)

«Sonate» av Irene Myran på Soft galleri

Åpning torsdag 4. april klokka 18.00 i Rådhusgata 20.

I kveld inviterer Soft galleri til en retrospektiv utstilling  med tekstilkunstneren Irene Myran.

Myrans arbeider utforsker spennet mellom stofftrykk og maleri, hvor hun finner inspirasjon fra blomster, planter og dyr, men også broderier og folkedrakter – og en dose humor. Uttrykket er gjerne fargerikt, og motivene har ofte et personlig preg, basert på minner fra sin egen barndom og reiser hun har vært på. Også gjenstander hun selv har samlet på opp gjennom årene preger motivene, som glansbilder, fyrstikkesker og frimerker.

Les mer her.

På Interkulturelt Museum kan man oppleve en utstilling som baserer seg på karnevalets tradisjon – kreative uttrykk som blir brukt for å reise kritikk mot samfunnets vedtatte konvensjoner. (Foto: Karnevalet.)

«Karnevalet – feiring og protest» på Interkulturelt Museum

Åpning torsdag 4. april klokka 18.00 i Tøyenbekken 5. 

På Interkulturelt Museum kan vi oppleve en forlengelse av «Karnevalet» som bevegde seg gjennom Oslos gater 3. mars. Utstillingsprosjektet «Karnevalet – feiring og protest» baserer seg på karnevalets tradisjon, hvor kreative uttrykk som masker, kostymer, musikk, dans og rollespill blir brukt for å reise kritikk mot samfunnets vedtatte holdninger til politikk, kjønn og autoriteter. Utstillingen ønsker å aktualisere denne formen ved å aktivere en kreativ plattform for samfunnskritiske og politiske temaer som ytringsfrihet, diskriminering og klimautfordringer.

Les mer her.

I utstillingen «Para» kan vi se kunstneren Johannes Høie sin gjenoppdagelse av oljemaleriet. (Foto: Kunstplass.)

«Para» av Johannes Høie på Kunstplass

Åpning torsdag 4. april klokka 19.00 i Tordenkioldsgate 12.

Separatutstillingen «Para» viser et brudd i Johannes Høie sitt kunstnerskap – både tematisk og rent visuelt. Etter en lang periode med fokus på tegning, beveger nå Høie seg nærmere maleriet igjen. Dette blir den første utstillingen siden 2003 at kunstneren viser oljemalerier. Prosessen med arbeidene som vises i utstillingen startet i 2014, og har vært en langsom og inngående søken tilbake til dette mediet. Høie opererer med en klassisk figurativ form, men heller mot det surrealistiske. På Kunstplass får vi se han eksperimentere med en form for «disseksjon», med en insisterende utforskning og repetisjon av motivet.

Les mer her.

I utstillingen «Når alt faller på plass» har John Raustein omgjort utstillingslokalet til et stille og dempet tekstilpalass. (Foto: Kunstnerforbundet.)

Trippelutstilling på Kunstnerforbundet

Åpning torsdag 4. april klokka 18.00 i Kjeld Stubs gate 3. 

I kveld inviterer Kunstnerforbundet nok en gang til tre separatutstillinger:

I overlyssalen kan vi oppleve John Raustein sin utstillingen «Når alt faller på plass», hvor han har fylt det utstillingsrommet med matte bomullstekstiler som demper akustikken. Arbeidene er ensfarget, med en skitten mintgrønn farge som både kan minne om venterom på offentlige omsorgsinstitusjoner, og fargen som preget Oslo sentrum i tiden etter 22. juli – gjennom platene som erstattet de ødelagte vinduene i byen. Med dette utforsker han hvordan vage minner kan gis et fysisk uttrykk.

I vindussalen og kabinettet stiller Irene Nordli ut en serie skulpturelle keramiske arbeider i utstillingen «Keramiske oppløsninger», hvor skjell og sopplignende vekster smelter sammen med kroppslige uttrykk. I lokalets andre etasje vises det en seire fotografier av Margareta Bergman, som fremstår som en uavbrutt strømning av erfaringer, observasjoner, forstyrrelser og minimale ekstaser eller knapt merkbare nederlag. Gjennom de subtile og uavklarte motivene ønsker hun å kortslutte våre ellers innøvde assosiasjonsbaner.

Les mer her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar