Når livet imiterer kunsten

En hyllest til skjønnhet og hedonisme

Terje Visnes/Trøndelag Teater
Terje Visnes/Trøndelag Teater
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Bildet av Dorian Gray» er så overveldende i sin estetikk, kynisme og humor at det til tider føles som et bestillingsverk laget til meg, skriver Subjekts anmelder.

Jeg lever for å blande popkultur med høykultur, og er derfor ikke så vanskelig å begeistre på denne måten. Det skal ikke mer til enn et par fraser fra Pet Shop Boys’ «You Were Always on My Mind», litt dansing, ballonger, blomster og discokule før jeg er overbevist om å være med i en euforisk drøm.

Jeg er likevel overbevist om at Trøndelag Teater sin nyeste forestilling, «Bildet av Dorian Gray», begeistret flere. Interaksjonen mellom lyd, lys, kostymer og scene gir sterke sanseinntrykk og fungerer godt for å skape passende sinnsstemning til historieforløpet. Dette, i kombinasjon med svært overbevisende skuespillerprestasjoner, gjorde forestillingen til en morsom, skummel og vakker opplevelse.

(Foto: Terje Visnes/Trøndelag Teater.)

Homoikon

Forestillingen er basert på Oscar Wildes roman av samme navn, men tar også for seg oppstyret rundt dens publikasjon og rundt Wilde som person. 

Forestillingen begynner med en kommentar fra regissøren over høyttalerne der hun introduserer Oscar Wilde, romanen og dens rolle i rettssakene mot Wilde på slutten av 1800-tallet. «Bildet av Dorian Gray» ble utgitt i romanform i 1891. Selv om denne utgaven allerede var en omarbeidet versjon på grunn av homoerotiske motiver i orginalen, ble den likevel sterkt kritisert for sin umoral. Wilde var nok forberedt på en slik mottakelse da han i det nå berømte forordet blant annet konstaterte at «Moralske eller umoralske bøker eksiterer ikke. Bøker er enten godt skrevet eller dårlig skrevet. Det er det hele.». 

Annonse

Sitater fra «Bildet av Dorian Gray» ble brukt som bevis for homoseksuell adferd i rettssaken mot Wilde som resulterte i at han ble dømt til to års fengsel for «grov umoral». Wilde var en kjendis og rettssaken fikk mye oppmerksomhet i media. Dette bidro til en økende offentlig bevissthet rundt homoseksualitet. Selv om denne bevisstgjøringen i utgangspunktet var grunnet i viktoriansk moralhysteri og diskriminering, blir rettssakene mot Wilde ansett som et startpunkt i 1900-tallets homobevegelse. I dag er Oscar Wilde et homoikon.

(Foto: Terje Visnes/Trøndelag Teater.)

Skjønnhetens verdi

Etter introduksjonen blir et utdrag fra rettssalen spilt ut før sceneteppet senkes og vi blir dratt inn i romanenes handling. Bak sceneteppet utgjør scenen en turkis trapp utsmykket med diverse forheng, blomster, puter og diverse gjenstander som skaper en drømmelignende stemning. Her blir vi presentert for historiens tre mest sentrale karakterer; Lord Henry (Kenneth Homstad), Basil Hallward (Trond Peter Stamsø Munch) og Dorian Gray (Mats Moe). 

Kunstneren Basil forteller Lord Henry at han har malt sitt mesterverk; et portrett av den unge og usedvanlig vakre Dorian Gray. Skjønnhet og ungdommelighet blir presentert som de mest verdifulle kvalitetene et menneske kan ha, og maleriet er en perfekt gjenskapelse av disse kvalitetene i Dorian. 

I møte med sitt portrett frykter Dorian alderdommens forvitring. Han ønsker seg evig ungdom, at portrettet skal vise hans aldring og synder, mens han selv kan forbli akkurat som han er. Dorian får sitt ønske oppfylt, og mens han lever et utsvevende liv i en evig ung kropp, forfaller maleriet i takt med hans alder og synder.

«Bildet av Dorian Gray» av Oscar Wilde hadde premiere på Studioscenen på Trøndelag Teater 6. april 2019.  Regi: Hildur Kristinsdottir. (Foto: Terje Visnes/Trøndelag teater.)

Sterke skuespillerprestasjoner

«Bildet av Dorian Gray» er helt blottet for sympatiske karakterer. De karakterene som skal representere det «normale» og sympatiske blir irriterende i sin søken etter moral. Usympatiske karakterer har derimot en tendens til å bidra med høy underholdningsgrad.

Lord Henry er kanskje historiens mest underholdende karakter og er nærmest som en sitatmaskin for Wildes vittige sinn med den ene saftige replikken etter den andre, nydelig spilt av Kenneth Homstad. Da historien allerede har noe nifst og overnaturlig ved seg er det mange som leser Lord Henry og hans innflytelse på Dorian som en personifisering av djevelen.

En morsom detalj i en forestilling der skjønnhet står sentralt er at personifiseringen av det hele, Dorian Gray, forlater scenen iført blodmaling, truse og crocs – skotøyet som til mange estetikeres fortvilelse stadig klarer å snike seg inn i trendbildet.

Historien oppleves som en hyllest til skjønnhet og hedonisme. Romanens mørke slutt kan fungere som en moralsk pekepinn på hvordan det kan gå om man lever livet helt hemningsløst, men det kan også tolkes som en parodi på ideen om at kunst skal ha en moral. Oscar Wilde var tross alt en aktiv pådriver i estetisismebevegelsen, og mente at «livet imiterer kunsten langt mer enn kunsten imiterer livet». 

Dessverre var siste forestilling 25. mai, men jeg har oppfordringen til Trøndelag Teater er klar: Mer av dette, takk!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)